Tjenare Jag har en 740 gle -90 men en b230F motor.
problemet: Jag ligger och kör med ca 2000 varv och sen börjar bilen hacka. Då växlar jag ner 1-2 växlar så den får lite varv och då går den som den ska (nästan bättre än innan felet upp stod). och då går den som vanligt så länge jag håller varv men sen när jag växlar upp så går den som vanligt en stud och sen samma problem, åkte ca 2 mil imellan gångerna och sen en annan gång så händer det ett antal ggr på raken kanske 10 ggr.
Jag har bytt tändkablar och så har jag bytt fördelare till en gammal annan, och då gick bilen i 2 veckor men nu när det blev blask väder så blev den likadan igen.
jag har varit inne på om tändstift kan komma och gå som dem vill? samt LLM men jag tror att dem brukar vara döa.
Något som spökar.
funderingar ? SKRIV för det kanske sätter igång min hjärnvärksamhet!
har du rengjort lamdasonden? en stor servis kanske inte skulle skada? eller kamremen kanske? är inte så hemma på surfurti:P
VA rengjort lamdan? aldrig hört talas om? service har inget med saken och göra om man inte tänker på tändstift och liknande. om kamremen hoppar så blir dem ofta svårstartade och då går dem piss hela tiden:)
har du rengjort lamdasonden? en stor servis kanske inte skulle skada? eller kamremen kanske? är inte så hemma på surfurti:P
VA rengjort lamdan? aldrig hört talas om? service har inget med saken och göra om man inte tänker på tändstift och liknande. om kamremen hoppar så blir dem ofta svårstartade och då går dem piss hela tiden:)
haha, lamdan blir ju sotig;) så putsa upp den=) hehe faktist så har ny olja fina filter och tänd delar en stor del i det hela:) okej, men det kan ju vara någon vacumslang som jävlas oxå:P
jag har kollat blink koder och då säger den att det är lamdasond signal. och har raderat felkoder flera ggr men den kommer upp igen.
och du har en ny lamdasond där nu ?
har lambdan varit inkopplad när du svetsat kan ju boxen har gått åt pipan.
ny orginal sond som sitter där också ?
nej jag har inte bytt sonden, pga att jag har hört att om dem går sönder så är dem vell döda? så skulle ju kunna vara kabelbrott då? finns inget synligt.
Boxar brukar vell inte spöka heller? dom brukar vell också dö eller gå dåligt hela tiden om det är det som är felet. har dock svetsat avgasrör men har kört kanske 100 mil efter det.
Bensinpumpen, en kompis bil uppförde sig precis som du beskriver. Hackade på låga varv, ibland. På höga varv gick den hur fint som helst.
jasså? jag var lite inne på spridare för den är ju körd delvis på etanol. men eftersom den sätter felkod på lamda så kan det ju vara någe med soppan med.
jag har kollat blink koder och då säger den att det är lamdasond signal. och har raderat felkoder flera ggr men den kommer upp igen.
och du har en ny lamdasond där nu ?
har lambdan varit inkopplad när du svetsat kan ju boxen har gått åt pipan.
ny orginal sond som sitter där också ?
nej jag har inte bytt sonden, pga att jag har hört att om dem går sönder så är dem vell döda? så skulle ju kunna vara kabelbrott då? finns inget synligt.
Boxar brukar vell inte spöka heller? dom brukar vell också dö eller gå dåligt hela tiden om det är det som är felet. har dock svetsat avgasrör men har kört kanske 100 mil efter det.
nej en lambdasond är en slitdel den ska bytas med 16000mils intervall på en 740 dock ingen som gör de, men rätt många som klagar på att dom dricker mycke soppa också.... jag har själv bytt ut dessa för dom varit delvis trasiga...
alla elektronik kan "delvis" gå sönder. å funka en dag, nästa inte. eller vissa varvtal tex.
jag bytte ut mitt lh 2.4 system i min gamla 940 för den gick delvis bra...även att jag bytte nästan alla komponenter så som givare, boxar osv.
EDIT " de där om lambdan,,, jag tänkte på en äldre tråd glöm de där med svetsningen...haha... lite samhall på mig där........