3118
Sök

Förlänga/Flytta LMM 940 turbo

19 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#1
Tjena.

Har en volvo 945 turbo från 93 som snart ska få sig en större turbo (antingen T3/T4w/wastegate eller en T04e) och har beslutat att köra den med öppen dump, enda jag undrar är, hur gör jag för att flytta luftmassemätaren? funderar på att sätta den på kallsidan(insugssidan) och sätta dumpen på varmsidan, finns det förlängningskablar ? eller måste jag göra detta på nåt annat sätt ?


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
11 november 2012
#2
du kommer ha sönder lmm med hjälp av laddtrycket finns en anledning att den sitter där den gör


32 Inlägg
11 november 2012
#3
Den finns speciella öppna dumpar för bilar med LMM.
Tex den här ska funka med LMM http://www.streetperformance.se/dubbelk … t-/39508-0

1 230 Inlägg
11 november 2012
#4
kommer fortfarande inte funka för att den släpper ut uppmätt luft och går då dåligt direkt efter själva dumpet smile kanske går bättre på tomgång men det är ju en annan femma.. att sätta lmm på trycksidan funkar för vissa men risken finns att elektroniken tar skada av trycket..


32 Inlägg
11 november 2012
#5
Det bästa är att köra med Återcirkulerande dump på bilar med lmm. Men känner flera styken som har kört med öppen dump på 940 turbo och det har fungerat.

121 Inlägg
11 november 2012
#6
bonden_no1 skrev:
Den finns speciella öppna dumpar för bilar med LMM.
Tex den här ska funka med LMM http://www.streetperformance.se/dubbelk … t-/39508-0

Tog detta från sidan:

Exempel på bil med Lmm där det inte fungerar:
SAAB 9-5, 9-3 2000-upp (Trionic 7), 940 lättrycks turbo

Vad jag förstod så menar dom att det inte funkar till 940?

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

181 Inlägg
11 november 2012
#7
jag har skarvat mina kablar och har lmm sitter precis innan nippeln till tomgångsmotorn, funkat klockrent i över ett år, kör med t3/t4 turbo och öppen dump, sittandes direkt efter ic'n, alltså nästan precis innan lmm'en

många säger att de inte funkar och den bara kommer pajja å skit men för mej har de funkat utan några som hellst problem, säger INTE att de kommer göra de för dej ! men som sagt, för mej går de


12 086 Inlägg
11 november 2012
#8
Det som händer är väl att motorn tror att den får luft den inte får och fettar på lite, så fort man gasar på så är ju allt bra igen.

19 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#9
nameless skrev:
jag har skarvat mina kablar och har lmm sitter precis innan nippeln till tomgångsmotorn, funkat klockrent i över ett år, kör med t3/t4 turbo och öppen dump, sittandes direkt efter ic'n, alltså nästan precis innan lmm'en

många säger att de inte funkar och den bara kommer pajja å skit men för mej har de funkat utan några som hellst problem, säger INTE att de kommer göra de för dej ! men som sagt, för mej går de

Du kan möjligen inte visa någon bild på hur du gjort ?
Finns de färdiga förlängningar att köpa eller måste ja skarva på egen hand ? det här med kablar och el vi går inte riktigt hand i hand


19 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#10
Germax skrev:
Det som händer är väl att motorn tror att den får luft den inte får och fettar på lite, så fort man gasar på så är ju allt bra igen.

menar du att ja lurar LMM:en så jag får fetare bränsleblandning ?


31 Inlägg
11 november 2012
#11
Lmm ska inte sitta där! , visst är det fränt med öppen dump satt det på min 940 turbo när jag köpte den( och lmm på fel sida) krånglade som fan bytte till original direkt.


19 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#12
A-Rickardsson skrev:
Lmm ska inte sitta där! , visst är det fränt med öppen dump satt det på min 940 turbo när jag köpte den( och lmm på fel sida) krånglade som fan bytte till original direkt.

det råder inga tvivel om att orginal är bäst, hade själv en Hybrid som var pluggad att bara vara återcirkulerande så ja vet, men eftersom jag ska byta till en större turbo som inte har Dump så måste ja komma på nåt annat och öppen är simpelt att montera plus att det känns som det borde skona turbon bättre då trycket aldrig kommer tillbaka till turbon, till skillnad från Mitsubishi aggregaten som har dumpen på turbon, kanske är jag som är ute och cyklar men, finns det nåt sätt att lura LMM:en så ja inte behöver flytta den ?


181 Inlägg
11 november 2012
#13
tog inga bilder under "ingreppet" men ja klippte helt enkelt bara av sladden och förlängde med en 6 trådig ny kabel och skarva ihop med skarvhylsor, ända sättet med annan dump om du inte vill / kan / vågar är väll en återcirkulerande eller hybrid,


19 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#14
du kan inte fixa ett kort på själva placeringen ?  så har jag nåt att utgå ifrån, får ju hjälp av en polare som är duktig på el smile


181 Inlägg
11 november 2012
#15
de ska ja nog kunna fixa smile


19 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#16
sweet smile


19 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#17
nameless skrev:
de ska ja nog kunna fixa smile

förresten, hur gjorde du med oljeretur till T3/t4 turbon ? :o


181 Inlägg
12 november 2012
#18
från turbon gjorde jag en fläns av ett plattjärn med ett rör på som gick några cm ifrån turbon så inte slangen smälter, nere vid blocket körde jag först med slutet från orginal returen men de började läcka ganska snabbt så efter några tappra försök svarvade jag till en egen "slang anslutning" som var 0.02mm större än hålet i blocket, 25.02mm om jag minns rätt, som jag gjorde en kona på och ett "rör" i slutet på nån cm med ett innermått på 16mm för slangen.. vart rätt grötigt ser jag men ja hoppas du förstår, annars får jag försöka förklara lite bättre, haha

enkelt men knepigt förklarat skulle man väll kunna säga att anslutningen vid blocket ser ut så här =-
kanske kan hjälpa dej lite att förtå hur jag menar


Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
12 november 2012
#19
Hmm... Håller just på med LMM i en 240 som det har halkat ner en b230FT i. 
Lmm som hör till motorn har 6 kablar men elen som sitter i bilen har 5 kablar?
Letat runt o inte fått nåt helt 100 svar på hur jag ska göra så jag hoppar in här en snabbis.
Hur gör djur?

181 Inlägg
12 november 2012
#20
man brukar väll ta el och boxar från samma bil man tar motorn ifrån ?



Sök