3620
Sök

Storlek på LMM-rör med gröna R-spridare@3bar 850R

Personlig servicetekniker på Volvo
91 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#1
Hallå!

Blir tokig på allt sökande på Google och blir inte klok på alla uträkningar m.m som man behöver göra. Ställer därför frågan här då det säkerligen är någon här som vet svaret på min fråga.

Jag skall byta ut mina vita spridare (350cc@3bar) till gröna R-spridare (413cc@3bar) och vill fortfarande köra på 3bars bränsletryck. Hur stort Lmm-rör kommer jag då behöva för att lura systemet? Inv. mått jag är ute efter.


8 251 Inlägg
11 november 2012
#2
67mm förutsatt att du har standard storlek på huset nu.
Senast redigerat av Marlboroman (11 november 2012)


Personlig servicetekniker på Volvo
91 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
67mm förutsatt att du har standard storlek på huset nu.

Okej, ja det sitter just för tillfället original på bilen vilket ligger på 62mm om jag inte minns fel. Om fallet skulle vara som så att jag höjer bränsletrycket till 3.8bar och får spridarna att flöda sina ~465cc, vad skulle jag behöva ha för storlek på LMM-huset då?


8 251 Inlägg
11 november 2012
#4
Då hamnar man på 71mm, men dem flesta kör med 72mm. Finsn ju lite marginal så man kan välja en storlek däromkring.


Personlig servicetekniker på Volvo
91 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Då hamnar man på 71mm, men dem flesta kör med 72mm. Finsn ju lite marginal så man kan välja en storlek däromkring.

Okej!

Hur är det på vanliga T5:or där dom orangea spridarna ligger på 310cc på 3.8bars tryck, vad kommer då behövas för storlek på LMM-huset för att kunna driva dom gröna spridarna på 3bar respektive 3.8bar? (ställer denna fråga i syfte åt min kompis som ska trimma sin T5:a som har har i sin 740 och behöver hjälp med den frågan också.)


8 251 Inlägg
12 november 2012
#6
Bör funka med 76mm ovsett vilket tryck han kör på, annars blir det 76mm med 3 bar och 81mm med 3,8 bar. Är dock inte fel att sikta på lite mindre innerdiameter än vad man rent matematiskt behöva.

Ska man mappa så spelar det ingen roll egentligen, då kan man utgå ifrån nästa vilken storlek som helst, bara den släpper igenom tillrcäkligt flöde och inte är allt för stor så att elektrniken inte kan mäta ordentligt.
Senast redigerat av Marlboroman (12 november 2012)


Personlig servicetekniker på Volvo
91 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Bör funka med 76mm ovsett vilket tryck han kör på, annars blir det 76mm med 3 bar och 81mm med 3,8 bar. Är dock inte fel att sikta på lite mindre innerdiameter än vad man rent matematiskt behöva.

Ska man mappa så spelar det ingen roll egentligen, då kan man utgå ifrån nästa vilken storlek som helst, bara den släpper igenom tillrcäkligt flöde och inte är allt för stor så att elektrniken inte kan mäta ordentligt.

Tack så mycket för svaren!

En sista fråga bara, bör man köra på linjär eller progressiv bränsletrycksregulator om jag nu får för mig att höja trycket till 3.8bar på min 850R? Byter då även till en Walbropump i samma veva isf.


8 251 Inlägg
13 november 2012
#8
Linjär är att föredra om man vill öka trycket. Pumpen är det ingen dum ide att byta även om trycket inte höjs.
Senast redigerat av Marlboroman (13 november 2012)


Team VeboTrim
322 Inlägg
13 november 2012
#9
Tjenare. Lånar tråden lite då Marlboroman verkar ha lite koll.

Körde i slutet av sommarn på rspridare på starndadtryck 3bar och 3"/76mm Lmm från 960. Men bilen gick jäkligt fett, kolsvarta avgaser, Vad kan detta bero på?

Team VeboTrim @ Facebook

8 251 Inlägg
13 november 2012
#10
960lmm-huset är ju "bara" 72mm invändigt om jag kommer ihåg rätt.


Team VeboTrim
322 Inlägg
13 november 2012
#11
Okej, Ja kanske där felet ligger då. Får kolla upp det. smile

Team VeboTrim @ Facebook

Personlig servicetekniker på Volvo
91 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#12
Marlboroman skrev:
Linjär är att föredra om man vill öka trycket. Pumpen är det ingen dum ide att byta även om trycket inte höjs.

Linjär får det bli isf. Jo det är sant, då skulle man väl kanske beställt en pump.

Vad tror du om Malpassi's "modellanpassade" för direkt montering i bryggan, får den plats under bryggan på 850 eller är den anpassad för 740, 940 mm där plats finns tro?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … _saab.html


Personlig servicetekniker på Volvo
91 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#13
Marlboroman skrev:
Linjär är att föredra om man vill öka trycket. Pumpen är det ingen dum ide att byta även om trycket inte höjs.

Hallå igen!

Fick en funderar igår igen och ställer en fråga till, skall bränsletrycket ligga på 3.8bar på tomgång eller skall grundtrycket på 3bar fortfarande användas på tomgång för att kunna använda 72mm LMM med 465cc spridare?


Personlig servicetekniker på Volvo
91 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#14
Marlboroman skrev:
Linjär är att föredra om man vill öka trycket. Pumpen är det ingen dum ide att byta även om trycket inte höjs.

Hallå igen!

Fick en funderar igår igen och ställer en fråga till, skall bränsletrycket ligga på 3.8bar på tomgång eller skall grundtrycket på 3bar fortfarande användas på tomgång för att kunna använda 72mm LMM med 465cc spridare?


8 251 Inlägg
4 januari 2013
#15
3,8 bar med vacuumslangen borttagen eller utan att motorn är igång.


108 Inlägg
24 januari 2014
#16
Lånar tråden lite. Köpte mig ett par 968:or för någon vecka sedan, och emot original blir de 22% ökning och även på LMM:n om man kör på 77mm inv? Eller är jag helt ute och cyklar? Tänkte köra på grundladd, eller är 3.8bar ett måste?
För man ska väll öka både lmm & spridare i samma %?
EDIT: Menar alltså mot org spridarna som flödar 337@3bar~413@3bar (968:orna) 22.5% ökning
LMM:n 63mm inv?~77mm inv (som jag tänkte bygga) blir 22.2% ökning..
Mvh
Senast redigerat av jjoel (24 januari 2014)


8 251 Inlägg
24 januari 2014
#17
Skillnaden i storlek mellan 63 och 77mm invändig lmm är 49%. Man räknar på aren, inte diametern. Vill du öka 22% så är det 69 mm invändigt du vill ha.


108 Inlägg
24 januari 2014
#18
Marlboroman skrev:
Skillnaden i storlek mellan 63 och 77mm invändig lmm är 49%. Man räknar på aren, inte diametern. Vill du öka 22% så är det 69 mm invändigt du vill ha.

Tack för de, räknade diametern.. Så en LMM på säg 73mm? till 968:orna på 3.8@bar ? Någon BTR att förslå? Ska ha den på min 940..
Tack igen!


8 251 Inlägg
24 januari 2014
#19
Blir 74mm om du ska köra på 3,8 bar, men 73mm kan nog gå det med. Är egentligen bättre att skaffa större spridare än att gå upp i tryck.


996 Inlägg
24 januari 2014
#20
Då det liks är snack om storlek på lmm. Funkar 3" inloppsrör med 3" lmm ihop med bosch 968or? Dom gröna r-spridarna dvs smile

Ska monteras på s70'n...



Sök