3865
Sök

Vad är DIN anledning att åka med plåtfälgar på vintern?

Xenoholic
2 559 Inlägg
14 november 2012
Alltså. Fattar inte att folk köper en bil för säg 300 000:-. Lägger till 10 000 extra för att få 18" alufälgar i stället för de "fula" 15 eller 16" alufälgarna som egentligen medföljer, o sen så åker de när vintern kommer o köper vinterdäck på PLÅTFÄLGAR tongue
Hur tänker de då?
NEJ till plåtfälgar säger jag. cool

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 534 Inlägg
14 november 2012
Aerocombi skrev:
Alltså. Fattar inte att folk köper en bil för säg 300 000:-. Lägger till 10 000 extra för att få 18" alufälgar i stället för de "fula" 15 eller 16" alufälgarna som egentligen medföljer, o sen så åker de när vintern kommer o köper vinterdäck på PLÅTFÄLGAR tongue
Hur tänker de då?

Det är lite skillnad mellan gamla rostiga äckliga 13-14" plåtisar och nya fräscha 16-17" plåt...

150 Inlägg
15 november 2012
självklart ska det ju helst vara några fina alu fälgar, men måste hålla med om att som nån tidigare skrev, om man har några fula plåt/alu fälgar på vintern så blir det så mycke roligare att få tvätta å polera upp bilen och sätta på sommarsulorna när solen börjar titta fram på vårkanten tongue

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE

Xenoholic
2 559 Inlägg
15 november 2012
jetta16v skrev:
Aerocombi skrev:
Hur tänker de då?

Det är lite skillnad mellan gamla rostiga äckliga 13-14" plåtisar och nya fräscha 16-17" plåt...

Äähhhh ja roll
Har min 9-5a ståendes på 17" plåt när den står på vinterförvaring tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

90 Inlägg
15 november 2012
hangman skrev:
Gloom skrev:
Är mest road över hur mycket vissa stör sig på andras bilar eller hur de vill se sig som bättre än andra eftersom de minsann kör med alu fälgar på vintern. Jäklar vad häftigt.
Även jag fick med plåtisar när jag köpte nuvarande bilen nybegagnad. Skulle jag köpt bilen ny hade jag lagt till några kronor för alu fälgar men så var nu inte fallet, utan dessa följde med.
Har införskaffat 19" till sommaren och funderar på att kränga på vinterdäcken på originalfälgarna 16", men vinterhjulen sitter redan på bilen och det kommer kosta pengar att skifta+kränga däck.
Nu känner jag folk så jag får det billigare, men i vanliga fall går det nog på en tusing kan jag tänka mig.
Inget jag känner för att lägga ut för tillfället. Kanske till nästa vinter, men som vissa skriver finns det fördelar med plåtisar också om man ser bortom det ytliga.
Folk får lägga sina pengar på vad de vill men denna tråd känns lite barnslig.

tycker du så, behöver du inte skriva.

Jag var mer nyfiken på vad folk har för anledning, för att plåt är INTE billigare än alu fälgar i slutänden, därför förstår jag inte att du skriver folk får lägga pengarna på vad dom vill, Själva poängen med tråden var att jag vill veta hur folk tänker, att ha en jättefin bil för runt 100-150 tusen, eller varför inte 50 tusen! Sen slänga på riktigt fula plåtfälgar för man har dom liggandes, är man rädd om bilen eller bryr sig om utseendet så förstår jag inte resonemanget, den kan se bra ut året runt, Saltet är inte farligt för varken bil eller fälg, om man sköter det därefter!

Om jag inte tycker som du behöver jag inte skriva?
Sjuka, inskränkta människor det finns.

2 656 Inlägg
15 november 2012
hangman skrev:
ekelund88 skrev:
kör alltid alu fälgar finns folk som lever på att göra nya http://www1.garaget.org/archive/71/70270/285687/285687-2716965.jpg vinterfälgarna i år 18" alltid retar det nån

nice smile dit med vita positionsljus, angeleyes och snygga dimljuslampor så är du hemma smile

mörka blinkers nu som flyter ihop bättre med strålkastaren AE från xenonkungen ligger och väntar på montrering mer ändring blir de inte smile

1 808 Inlägg
15 november 2012
Vem fan bryr sig, de är vinterdäck tongue

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

2 656 Inlägg
15 november 2012
Gronwalls skrev:

bilen ska väl se hygglig ut även vintertid?

1 808 Inlägg
15 november 2012
ekelund88 skrev:
Gronwalls skrev:

Jag har en gubbbil, plåtisar och navkapslar är då ett måste smile
Senast redigerat av Gronwalls (15 november 2012)

MOTÖRHEAD <3

2 174 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
ekelund88 skrev:
Gronwalls skrev:

Exakt det är väl lika viktigt året runt ?

Dumpersförare.
970 Inlägg
15 november 2012
hangman skrev:
ekelund88 skrev:
Gronwalls skrev:

Bara ni som kör med bmw som tror att ni är något.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Entreprenör
1 286 Inlägg
15 november 2012
VolvoCoffe skrev:
hangman skrev:
ekelund88 skrev:

Ja men så är det ju. Och ni fattiglappar som åker 855 är ju inget. Speciellt inte med plåtfälgar.

Var det det du ville läsa? Ptja nu skrev jag det iaf smile

Haha typiskt "svenska avundsjukan"..........

Läs mellan raderna. Det är väl ingen som påstått att man är något för att man åker med alu ist för plåt. Eller att man är "något" om man kör BMW kontra Volvo. Det är inte det tråden handlar om.

Det handlar om att dom flesta av oss som hänger på Garaget.org BORDE VARA bilentusiaster på något sätt och bry sig om sina bilar. Således borde man ju även gilla sin bil och att ta hand om sin bil även vintertid. Och en bil är JÄVLIGT mycket snyggare och trevligare att se på med alu fälgar än med plåtfälgar.
Senast redigerat av NiKeMaN (15 november 2012)

// Niklas Johansson

2 656 Inlägg
15 november 2012
VolvoCoffe skrev:
hangman skrev:
ekelund88 skrev:

öhm.. förra året åkte jag vr6 syncro med 17"s alu hela vintern tex inte direkt så man bara åker bmw hahaha=) men förstår att du gnäller kanske är jobbigt att se nån som kör på vinterfälgar som kostar lika mycket som din 855se ! smile svenska avundsjukan lyser igenom .. vi har en heldel "volvo folk" i vår stad med som åker på stora fälgar just för att dom bryr sig om sina bilar året runt det handlar knappast om vad man kör för bil när man väljer fälg och däck till vintern med

2 174 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
NiKeMaN skrev:
VolvoCoffe skrev:
hangman skrev:

Ja men så är det ju. Och ni fattiglappar som åker 855 är ju inget. Speciellt inte med plåtfälgar.

Var det det du ville läsa? Ptja nu skrev jag det iaf smile

Haha typiskt "svenska avundsjukan"..........

Läs mellan raderna. Det är väl ingen som påstått att man är något för att man åker med alu ist för plåt. Eller att man är "något" om man kör BMW kontra Volvo. Det är inte det tråden handlar om.

Det handlar om att dom flesta av oss som hänger på Garaget.org BORDE VARA bilentusiaster på något sätt och bry sig om sina bilar. Således borde man ju även gilla sin bil och att ta hand om sin bil även vintertid. Och en bil är JÄVLIGT mycket snyggare och trevligare att se på med alu fälgar än med plåtfälgar.

Kunde inte sagt det bättre själv, och det har inget med att jag kör en gammal bmw, den är inte speciellt dyr, men det betyder inte att den behöver se ut som skit och se värre ut än vad det är. - jag hade en gammal VOLVO 740 för många år sen den var också extremt välskött och hade fin puts, fast bilen i sig varbillig, jag ser inte att man måste missköta bilen för den inte kostar så mycket, oavsett vad den kostar tycker jag man kan ha stilrena fälgar året runt om man är det minsta bilintresserad iaf.

Kort och gott = Alu fälgar är inte speciellt dyra, ärgar inte mer än plåten rostar, kostar lika mycket och blästra och lacka som plåtfälgar.

Dom som hänger hela dagarna kanske vill ha plåt för det är lättare och få tag i begnagnat, Men annars tycker jag inte att det finns någon som helst anledning att ha plåtfälgar, snarare 10 andra för att ha alu fälg!

Och att säga att vi som kör bmw tror vi är något är helt fel, jag tycker om alla tyska bilar, då jag haft svenska innan och insett att jag vill ha körglädje kvalite och komfort..
Senast redigerat av hangman (15 november 2012)

Sir
935 Inlägg
15 november 2012
Har dock alufälgar på vinterdäcket på båda audisarna men kan inte hålla bilen ren hela tiden då man har 2 km lerig väg för att ta sig ut på dom större vägarna och där går en massa lantbruksmaskiner så det är väl nästan bara lera där med.

Jag bryr mig ärligt talat inte om bilen är skitig eller om det är alu eller inte pga att jag byter bil ofta och orkar inte hålla på. Alla har inte lika mycket tid som vissa att lägga på bilen. Jag har djur som måste tas hand om när jag kommer hem och barn så man hinner inte.

Men om ni retar er så mycket på plåtfälgar och tycker att alu inte är så dyra kan ni ju kanske köpa till alla då så ni tycker det ser bra ut så kanske ni inte retar er på alla.

Detta är min åsikt och hur mitt liv ser ut. Ni får gärna komma och tvätta min bil om ni stör er på att den är skitig.

Med vänlig hälsning, Marcus.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

2 174 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
marcus80 skrev:
Har dock alufälgar på vinterdäcket på båda audisarna men kan inte hålla bilen ren hela tiden då man har 2 km lerig väg för att ta sig ut på dom större vägarna och där går en massa lantbruksmaskiner så det är väl nästan bara lera där med.

Jag bryr mig ärligt talat inte om bilen är skitig eller om det är alu eller inte pga att jag byter bil ofta och orkar inte hålla på. Alla har inte lika mycket tid som vissa att lägga på bilen. Jag har djur som måste tas hand om när jag kommer hem och barn så man hinner inte.

Men om ni retar er så mycket på plåtfälgar och tycker att alu inte är så dyra kan ni ju kanske köpa till alla då så ni tycker det ser bra ut så kanske ni inte retar er på alla.

Detta är min åsikt och hur mitt liv ser ut. Ni får gärna komma och tvätta min bil om ni stör er på att den är skitig.

Med vänlig hälsning, Marcus.

Det var inte så tråden var menad - Du har förmodligen fått med plåtfälgar eller? du har inte gått och köpt nya fina plåtäflgar eller? Jag förstår att du inte vill tvätta bilen varje dag, jag pendlar själv varje dag och har djur m.m, dock sköjer jag av den varje dag när det är as skitigt, tar 2 minuter, men jag är rädd om bilen och bryr mig om utseendet.

Alla är olika helt enkelt smile det får man respektera.

Sir
935 Inlägg
15 november 2012
Jag fick faktiskt med alu till bägge. Cabben går ju inte vintervägar så den räknas inte. Samma med far min när han köpte sin a8 ny. Hade 18" vinterfälger på Volvon men eftersom en blev skev pga sten hård grusvägen på vinter blev det en lösning med plåt då jag inte hade lust att slänga ut 4500:- på en fälg.

Jag tog inte illa upp, var bara tvungen att skriva av mig om mina åsikter smile

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

1 808 Inlägg
15 november 2012
Om vi säger såhär, va spelar de för roll för er om jag har plåtisar till mina vinterdäck eller Alufälgar? smile

MOTÖRHEAD <3

2 656 Inlägg
15 november 2012
Gronwalls skrev:
Om vi säger såhär, va spelar de för roll för er om jag har plåtisar till mina vinterdäck eller Alufälgar? smile

inrelevant fråga tråden handlar om vad du har för anledning till att åka på plåtfälgar smile

1 808 Inlägg
15 november 2012
Enda som kommer bli med denna tråd är kattskits kastning smile som alla andra trådar.
Åker plåtisar på vintern för man fick med dom när man köpte bilen.

MOTÖRHEAD <3

Sök