3766
Sök

Baslåda under hatthyllan Volvo 740

180 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
Hej jag undrar om någon kunde vara så vänlig och ge måtten till en baslåda under hatthyllan:)

En Mutant 12" på 800 watt

Mvh Elias

Tack på förhand!

Turbo Bil Annars Får Det Va
Projekt tråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313742

Cadillac_The_King
13 november 2012
går ju smidigt att mäta ut sj smile det gjorde jag sj när jag hade en 740 för länge länge sen men kommer inte ihåg motten tuvärr

180 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
Jo visst det går men jag vill helst ha färdiga mått då jag inte är så haj på sånt:) för om man inte mäter rätt så får man väl inte ut samma ljudkvalite som den originala lådan:)?

Projekt tråd

1 324 Inlägg
Dr. Scanner
2 167 Inlägg
13 november 2012
Vad är det för en bas, länka

180 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
Vad är det för en bas, länka

http://www.bilstereoshopen.se/mutant-mt1210-12-/1435-0

Projekt tråd

682 Inlägg
13 november 2012
29-31 cm I höjd I det "Lilla" utrymmet. en 12'a får du bygga lutad låta till och en 10'a kommer précis in. (W8 IE rättar min Svenska till Engelska.. riktigt jobbigt )

1 830 Inlägg
13 november 2012
DanneSundin skrev:
29-31 cm I höjd I det "Lilla" utrymmet. en 12'a får du bygga lutad låta till och en 10'a kommer précis in. (W8 IE rättar min Svenska till Engelska.. riktigt jobbigt )

tror du det går att trycka in två 12"are där? tongue Eller blir det för trångt?
Ska själv bygga en ny låda men vet inte vad som är bäst, 2st 10"are eller 2st 12"are ? tongue

682 Inlägg
13 november 2012
2st 12" går med vinklad låda! Jag har 3st 10" I min sjuförti I sluten låda, tillsammans med Rockford Fosgate T152 kit så spelar det (med 2-3 lager damp) så att alla speglar skakar wink 

Inte den ultimate bilen att bygga ljud I bara! smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
13 november 2012
Jiiimmie skrev:
DanneSundin skrev:

Ska själv bygga en ny låda men vet inte vad som är bäst, 2st 10"are eller 2st 12"are ? tongue

Det blir absolut bäst placeringsmässigt med 8" och neråt. 10" går också att få in så att det blir bra, däremot är 12" ganska knepigt då du lär bygga på snedden, förövrigt tror jag det går in 3st 12"..

1 830 Inlägg
13 november 2012
Nitromast skrev:
Jiiimmie skrev:
DanneSundin skrev:

Det blir absolut bäst placeringsmässigt med 8" och neråt. 10" går också att få in så att det blir bra, däremot är 12" ganska knepigt då du lär bygga på snedden, förövrigt tror jag det går in 3st 12"..

haha, någon rekommendation på bra bas? Helst inte allt för dyra.
Senast redigerat av Jiiimmie (13 november 2012)

3 466 Inlägg
13 november 2012
Ska man bygga en enkel låda i 740 så är det max 10" som gäller. Att vinkla in en 12" är faktiskt bökigare än vad det låter, när man väl inser att den måste lutas ganska rejält för att det tillkommer materialtjocklekar osv så kan man istället få problem med att magneten tar i osv.

Måttet under hatthyllan kan dessutom skilja från bil till bil, har varit med om att en 740 hade lite drygt 28cm och en annan 29,5cm. Med andra ord får man helt enkelt antingen måtta själv eller bygga en låda på 28cm. Eller som vi råkade göra i den ena bilen. Bygga den ett par mm för stor och sparka in den, då sitter den där iaf! tongue (rekommenderas ej)

En fördel är ju däremot att där är ca 110cm mellan hjulhusen så man får in en drös 10" på bredden. 3 eller 4st om man vill beroende på om man ska ha portad eller sluten låda.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 830 Inlägg
13 november 2012
M_icke_ skrev:
Ska man bygga en enkel låda i 740 så är det max 10" som gäller. Att vinkla in en 12" är faktiskt bökigare än vad det låter, när man väl inser att den måste lutas ganska rejält för att det tillkommer materialtjocklekar osv så kan man istället få problem med att magneten tar i osv.

Måttet under hatthyllan kan dessutom skilja från bil till bil, har varit med om att en 740 hade lite drygt 28cm och en annan 29,5cm. Med andra ord får man helt enkelt antingen måtta själv eller bygga en låda på 28cm. Eller som vi råkade göra i den ena bilen. Bygga den ett par mm för stor och sparka in den, då sitter den där iaf! tongue (rekommenderas ej)

En fördel är ju däremot att där är ca 110cm mellan hjulhusen så man får in en drös 10" på bredden. 3 eller 4st om man vill beroende på om man ska ha portad eller sluten låda.

haha antar att det var svårt att få ut den insparkade lådan tongue
Men spelar 10" bra eller ? Har bara haft 2st 12'' (gas alpha) o de spelade as bra, men vill ha mer tryck big_smile Mycket mer big_smile

682 Inlägg
13 november 2012
Jiiimmie skrev:
M_icke_ skrev:

Men spelar 10" bra eller ? Har bara haft 2st 12'' (gas alpha) o de spelade as bra, men vill ha mer tryck big_smile Mycket mer big_smile

Allt beror på kvalitet på basen, finns 8" som utspelar 15 & 18" stooort.. smile

10" spelar på riktigt bra om du har rätt grejor (låda, dämp, element & steg. )

260 Inlägg
13 november 2012
Byggde en bandpasslåda med 2st 10" till en kompis 744 o det pumpade på bra..

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

3 466 Inlägg
13 november 2012
Jiiimmie skrev:
M_icke_ skrev:

Jag har faktiskt ingen aning! De va inte vårt problem att få ut den igen wink hehe

Ja jag vill garantera att om du bygger rätt med EN 10" så spelar de ifrån Gas 12orna utan problem.

Bandpass är faktiskt en riktigt bra idé i denna bilen förutsatt att du har en bas som passar i bandpass och att du lyckas få till den bra. Just bandpass är lite svårare än vanliga lådor att lyckas med.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 830 Inlägg
13 november 2012
Jajo har man rätt typ av bas så spelar den nog ifrån nästan alla om alla kablar samt lådan är rätt för basen också dvs. Tror er men nu är det mer tänkt för eget bruk och inte direkt tävla för tillfället haha tongue

Har bara ett slutsteg på 600w, en uppgradering där skulle nog sitta susen också skulle jag tro samt byta kablar kanske? (har biltemas för 300kr eller vad de nu kostar).

452 Inlägg
14 november 2012
Byggde i en 740 inte allt för länge sen och vill minnas att jag gjorde lådan 28cm hög, passade perfekt där.
Använde 2st Hertz ES250D basar och ett Hertz HE1D monosteg, kunden var mer än nöjd då det basade på
ordentligt och lät dessutom riktigt bra med en härligt rapp bas.

mvh mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

Sök