3210
Sök

Köpråd: bmw e39

875 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#1
Har nu bestämmt mig efter massa velande fram och tillbaka att jag vill ha en e39, självklart sedan med m-pkt (helst taklucka med:P)! men vilken av modellerna är bäst om man jämför mellan 523, 525 och 528?

Vilken av dessa modeller skulle ni ha valt och varför tycker ni att jag ska ha just den specifika?

Kan hända att man i framtiden vill få in fler hästar i bilen men för nuläget tror jag att alla skulle kunna ha tillräkligt


875 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#3
steifan skrev:
Glöm inte 530! wink

men är 530 en bra bil? hört att man ska välja 540 eller 528 istället för den?


Bonntrimmare
620 Inlägg
14 november 2012
#4
Det är inget fel på 530 sen finns det ju 2st 530 en med V8 och en med rak 6a beror ju lite på årsmodell! Inget fel på någon av dom. Kolla http://autopower.se/ där finns köp guide

Mvh Daniel

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

875 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#5
D_Carlsson skrev:
Det är inget fel på 530 sen finns det ju 2st 530 en med V8 och en med rak 6a beror ju lite på årsmodell! Inget fel på någon av dom. Kolla http://autopower.se/ där finns köp guide

Mvh Daniel

okok men letar bil med 6a iwink och under 40k, -99 och uppåt


huh?
10 427 Inlägg
14 november 2012
#6
kolsvajansson skrev:
D_Carlsson skrev:
Det är inget fel på 530 sen finns det ju 2st 530 en med V8 och en med rak 6a beror ju lite på årsmodell! Inget fel på någon av dom. Kolla http://autopower.se/ där finns köp guide

Mvh Daniel

okok men letar bil med 6a iwink och under 40k, -99 och uppåt

Alla 530 E39 har 3l rak sexa (231hk) from årsmodell 2000/2001 där någongång. Lanserades samtidigt som 525.

535 har däremot en lite mindre V8 (än 540), men dom är inte så vanliga.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 november 2012
#7
Jag tycker 530i bör vara med på din lista det finns ingen anledning att välja bort den, 528i är föregångaren till 30i med lite annorlunda motorkaraktär och 540i(/535i) är en V8 med de för och nackdelar det innebär. Mer kraft förstås men räkna även med märkbart högre driftkostnader, samtidigt som E39 med V8 faktiskt hamnar efter även på andra plan. Styrningen är inte densamma som på sexcylindriga E39 utan en mindre modern och mindre exakt variant ärvd från 7-serie till exempel.
Senast redigerat av Rquired (14 november 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 261 Inlägg
14 november 2012
#8
har själv en 528 99a och det är en fantastisk bil på alla sätt. Själv kommer jag uppgradera till 535 så fort jag har pengar. Man vill nästan alltid ha lite mer kraft när man kör 28an, så jag tror att man inte kan ha fel med att köpa 535. En andra grej är att 535an, v8 alltså har en sånn underbar ljud att jag vill inte ens kolla längre på nått mindre än den modellen...

tratt
353 Inlägg
14 november 2012
#9
Köp 540, går som ett jävla skott, och man betalar gärna de bensinpengarna för v8 mullret wink

91 Inlägg
14 november 2012
#10
Slaylix skrev:
Köp 540, går som ett jävla skott, och man betalar gärna de bensinpengarna för v8 mullret wink

Berors ju på vad man jämför med wink Nää ska inte dryga. Bensinpriset är väl det sista man ska bry sig om. Nackdelen med 540 är att reservdelar är SVINdyra! Har du en budget som räcker till att köra och tanka bilen råder jag inte dig till att köpa en 540, börjar den sedan krångla kommer du börja gråta.

523an och 525an har samma motor, det som skiljer sig på dessa 2 modeller är insuget. Byter du till 525ans insug är dem identiska. 523 har alltså 2,5L motor och inte 2,3 som vissa tomtar tror. 523 har även 183hk och inte 170 som det står skrivet, var endast för att klara ett miljökrav det blev 170hk.
Jag hade nog valt 528 tror jag.
Min 523 är varken snabb eller slö, ligger jämt med 530d och 325 e36. Bensinkostnaden är också överkomlig, ligger man landsväg går det att köra under litern utan problem, kör man i stan är det mellan 1,1- 1,4 ungefär. smile Med automat.

Du kan ju alltid åka och kolla på några olika så får du dig en uppfattning. smile Ett tips är väl att inte köpa 96an heller, den har bla annat inte dem röda dioderna som ger mysbelysning inne i bilen. smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 november 2012
#11
Gurra-- skrev:
Slaylix skrev:
Köp 540, går som ett jävla skott, och man betalar gärna de bensinpengarna för v8 mullret wink

Berors ju på vad man jämför med wink Nää ska inte dryga. Bensinpriset är väl det sista man ska bry sig om. Nackdelen med 540 är att reservdelar är SVINdyra! Har du en budget som räcker till att köra och tanka bilen råder jag inte dig till att köpa en 540, börjar den sedan krångla kommer du börja gråta.

523an och 525an har samma motor, det som skiljer sig på dessa 2 modeller är insuget. Byter du till 525ans insug är dem identiska. 523 har alltså 2,5L motor och inte 2,3 som vissa tomtar tror. 523 har även 183hk och inte 170 som det står skrivet, var endast för att klara ett miljökrav det blev 170hk.
Jag hade nog valt 528 tror jag.
Min 523 är varken snabb eller slö, ligger jämt med 530d och 325 e36. Bensinkostnaden är också överkomlig, ligger man landsväg går det att köra under litern utan problem, kör man i stan är det mellan 1,1- 1,4 ungefär. smile Med automat.

Du kan ju alltid åka och kolla på några olika så får du dig en uppfattning. smile Ett tips är väl att inte köpa 96an heller, den har bla annat inte dem röda dioderna som ger mysbelysning inne i bilen. smile

Nja, M54B25 i 525i och M52B25 i 523i är inte identiska och x23i har inte något strypt insug på så vis lönar det sig inte att byta insug på dem, en x28i är däremot strypt och svarar väldigt väl på ett byte till ett insug utan denna flaskhals. Förslagsvis ett från en M50B25 (tidiga M52B28) eller ett från en M54B30 (senare M52TUB28).

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
14 november 2012
#12
Rquired skrev:
Gurra-- skrev:
Slaylix skrev:
Köp 540, går som ett jävla skott, och man betalar gärna de bensinpengarna för v8 mullret wink

Berors ju på vad man jämför med wink Nää ska inte dryga. Bensinpriset är väl det sista man ska bry sig om. Nackdelen med 540 är att reservdelar är SVINdyra! Har du en budget som räcker till att köra och tanka bilen råder jag inte dig till att köpa en 540, börjar den sedan krångla kommer du börja gråta.

523an och 525an har samma motor, det som skiljer sig på dessa 2 modeller är insuget. Byter du till 525ans insug är dem identiska. 523 har alltså 2,5L motor och inte 2,3 som vissa tomtar tror. 523 har även 183hk och inte 170 som det står skrivet, var endast för att klara ett miljökrav det blev 170hk.
Jag hade nog valt 528 tror jag.
Min 523 är varken snabb eller slö, ligger jämt med 530d och 325 e36. Bensinkostnaden är också överkomlig, ligger man landsväg går det att köra under litern utan problem, kör man i stan är det mellan 1,1- 1,4 ungefär. smile Med automat.

Du kan ju alltid åka och kolla på några olika så får du dig en uppfattning. smile Ett tips är väl att inte köpa 96an heller, den har bla annat inte dem röda dioderna som ger mysbelysning inne i bilen. smile

Nja, M54B25 i 525i och M52B25 i 523i är inte identiska och x23i har inte något strypt insug på så vis lönar det sig inte att byta insug på dem, en x28i är däremot strypt och svarar väldigt väl på ett byte till ett insug utan denna flaskhals. Förslagsvis ett från en M50B25 (tidiga M52B28) eller ett från en M54B30 (senare M52TUB28).

Men senare 523 med M52TUB25 har dubbelvanos & M54B25 har dubbelvanos och är ganska likvärdiga, största skillnaden är att M54 har elektroniskt styrt gasspjäll och ingen mekanisk styrning med vajer (dvs sämre känsla i gaspedalen wink ).


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 november 2012
#13
steifan skrev:
Rquired skrev:
Gurra-- skrev:

Berors ju på vad man jämför med wink Nää ska inte dryga. Bensinpriset är väl det sista man ska bry sig om. Nackdelen med 540 är att reservdelar är SVINdyra! Har du en budget som räcker till att köra och tanka bilen råder jag inte dig till att köpa en 540, börjar den sedan krångla kommer du börja gråta.

523an och 525an har samma motor, det som skiljer sig på dessa 2 modeller är insuget. Byter du till 525ans insug är dem identiska. 523 har alltså 2,5L motor och inte 2,3 som vissa tomtar tror. 523 har även 183hk och inte 170 som det står skrivet, var endast för att klara ett miljökrav det blev 170hk.
Jag hade nog valt 528 tror jag.
Min 523 är varken snabb eller slö, ligger jämt med 530d och 325 e36. Bensinkostnaden är också överkomlig, ligger man landsväg går det att köra under litern utan problem, kör man i stan är det mellan 1,1- 1,4 ungefär. smile Med automat.

Du kan ju alltid åka och kolla på några olika så får du dig en uppfattning. smile Ett tips är väl att inte köpa 96an heller, den har bla annat inte dem röda dioderna som ger mysbelysning inne i bilen. smile

Nja, M54B25 i 525i och M52B25 i 523i är inte identiska och x23i har inte något strypt insug på så vis lönar det sig inte att byta insug på dem, en x28i är däremot strypt och svarar väldigt väl på ett byte till ett insug utan denna flaskhals. Förslagsvis ett från en M50B25 (tidiga M52B28) eller ett från en M54B30 (senare M52TUB28).

Men senare 523 med M52TUB25 har dubbelvanos & M54B25 har dubbelvanos och är ganska likvärdiga, största skillnaden är att M54 har elektroniskt styrt gasspjäll och ingen mekanisk styrning med vajer (dvs sämre känsla i gaspedalen wink ).

Skall man vara petig har M54 ett lite bredare register och ger högre toppeffekt och något bättre prestanda i 2.5L-version än vad M52 ger i 2.5L-version, men visst skillnaden är marginell och inget man märker av i praktiken.
Jag reagerade mer på orden "har samma motor". smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Trummis
404 Inlägg
15 november 2012
#14
Gurra-- skrev:
Du kan ju alltid åka och kolla på några olika så får du dig en uppfattning. smile Ett tips är väl att inte köpa 96an heller, den har bla annat inte dem röda dioderna som ger mysbelysning inne i bilen. smile

Snackar du om de små röda som sitter i taket i mitten, bredvid innerbelysningen? Jag har dem på min 96:a. Fattar dock inte hur de kan vara avgörande på något sätt när funderar på att köpa en E39:a.

91 Inlägg
15 november 2012
#15
Naikon skrev:
Gurra-- skrev:
Du kan ju alltid åka och kolla på några olika så får du dig en uppfattning. smile Ett tips är väl att inte köpa 96an heller, den har bla annat inte dem röda dioderna som ger mysbelysning inne i bilen. smile

Snackar du om de små röda som sitter i taket i mitten, bredvid innerbelysningen? Jag har dem på min 96:a. Fattar dock inte hur de kan vara avgörande på något sätt när funderar på att köpa en E39:a.

Jaså? Fick för mig att dem första ej hade dem. Menade såklart bara att man inte behöver ta första modellen när dom finns 7 år nyare med en massa extra packning. Menade att köper man en e39, varför köpa en tom.


875 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#16
Tacktack för alla svaren! Ekonomin för att köpa en e39 med V8 i just nu är väl att glömma:p och om ni säger att skillnaden på dessa tre andra modeller är marginell så är det väl igenterligen sak samma vilken av modellerna man väljer eller?


tratt
353 Inlägg
15 november 2012
#17
kolsvajansson skrev:
Tacktack för alla svaren! Ekonomin för att köpa en e39 med V8 i just nu är väl att glömma:p och om ni säger att skillnaden på dessa tre andra modeller är marginell så är det väl igenterligen sak samma vilken av modellerna man väljer eller?

Går att resonera så, men för guds skull, köp en med M-paket, annars blir du ledsen sen.

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
15 november 2012
#18
Jag har en 530i Automat Touring 2001 som är till salu om intresse finns wink
Glas lucka fast EJ m-pkt!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

875 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#19
Slaylix skrev:
kolsvajansson skrev:
Tacktack för alla svaren! Ekonomin för att köpa en e39 med V8 i just nu är väl att glömma:p och om ni säger att skillnaden på dessa tre andra modeller är marginell så är det väl igenterligen sak samma vilken av modellerna man väljer eller?

Går att resonera så, men för guds skull, köp en med M-paket, annars blir du ledsen sen.

Självklart ska det vara m-pkt på bilen!


875 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#20
PITSTOP skrev:
Jag har en 530i Automat Touring 2001 som är till salu om intresse finns wink
Glas lucka fast EJ m-pkt!

Sorry inget intresse...inte touring och sen måste det finnas m-pkt på;)



Sök