3179
Sök

Lossa motorkåpa Saab 900 -96

7 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#1
Första nervösa testen av detta forum....Har en saab 900 årsmodell -96 och har försökt att ta loss motorkåpan för att komma åt förgasaren och att sätt dit ventilnippel för vevhusventilationen korrekt men ingen framgång med att få loss den. Någon som vet hur kåpan är fäst och hur jag lossar den?

1 705 Inlägg
14 november 2012
#2
Men inte har du väl förgasare på en 900 från -96?


7 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#3
Så kan det säkert vara....är genomskådad som en pappersvändare och trodde att det satt en sådan under kåpan...MEN ventilation till vevhuset har jag!

1 705 Inlägg
14 november 2012
#4
Vilken kåpa är det du pratar om? Kan du ta några bilder?


7 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#5
Måste tyvärr säga att jag inte får till det med bilder men jobbar vidare med det. Men det är den stora kåpan i plats? som sitter "runt" oljepåfyllningen uppe på motorn. Är som en hästskoformad urskärning i den där oljepåfyllningen sitter. Det går in ett bredare rör från luftfilterlådan i denna kåpa. Försöker verkligen få till det med några bilder så jag hopas jag får till det så det går att fatta.

1 705 Inlägg
14 november 2012
#6
Det är bara ett lock, ryck till i det bara så släpper det.


7 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#7
Ok tack! skall testa om några timmar, om intresse finns så återkommer jag imorgon. Suveränt forum i alla fall detta än så länge, kommer nog att bli en fullfjädrad bilmekare om några år!! Hurra!

8 Inlägg
14 november 2012
#8
Nej, det är inte bara ett lock. Det sitter ett låsklipps eller vad man ska kalla det i mitten mot torpedväggen. Du får känna dig fram, det kan vara lite knepigt att få loss. Kan vara bra att använda en skruvmejsel.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
14 november 2012
#9
tryck ut dem två pinnarna som sitter i kåpan runt oljelocket.... och dra kåpan mot vindrutan! smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

7 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#10
Jag fick till det på så sätt att jag fick loss hela kåpan och "burken" under. Satt ett spänne på baksidan av "burken" som skulle knäppas loss. Lite platsspill blev det från kåpan då några av kanterna bröts av men verkar mer vara estetiskt. Efter det fick jag till det med ventilslang till vevhuset. Nu återstår bara att fatta varför bilen hoppar när jag släpper på gasen. Har nya tändstift, kablar, fördelardosa och rotor. Tomgången är även lite ojämn då jag står still och visaren på varvräknaren rör sig lite nervöst. Tips?

7 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#11
Tack Paxwell! Såg din text nu....


Sök