Har du katalysator så skall den sitta där.
Katalysatorn blev obligatorisk på nya bilar från och med 1989 års modell, något "88b" existerar inte juridiskt, utan det var en benämning bilhandlarna använde på 89 års modeller sålda under 1988. Anledningen var att staten subventionerade katalysatorbilar 1988 ut, för att öka försäljningen på de "frivilliga" årsmodellerna.
Däremot så är din motor avgascertifierad MED katalysator (om den såldes med det dvs., så en 88 som såldes ny utan kat behöver givetvis ingen), och då man inte får ändra den från det avgascertifierade utförandet så måste den sitta där.
Däremot så mäts avgaserna på samma sätt som hos äldre bilar (3,5% CO på tomgång, inga andra krav) 1988 ut, så även om katalysatorn är paj så kan du klara en besiktning.
Vilken motor har du? B230E, ET, K, F eller FT?
Det är bara F och FT som haft katalysator från början.
Senast redigerat av Volvo544special65 (15 november 2012)