3622
Sök

Volvo 944 B230F kylarvätskeproblem

3 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
• Bilmodell
Gäller en Volvo 944, årsmodell 1995a. Vanlig b230 sugmotor.

Bilen började koka, jag stannade såg att vattnet var slut. sedan när jag skulle fylla på vattnet så försvann det lika fort, konstaterade att det kom ut en stråle med vatten ur blocket? precis under mitten av grenröret.
Jag har aldrig sett något liknande, och undrar om ni kan ha någon aning om varför vattnet kommer ut just där? Körde bilen innan och då gick de utan problem, sen vet jag inte varför det hände.. och det är en fin och jämn stråle med vatten.

Skulle vart gött om någon visste varför det kommer ut en stråle vatten ur blocket!

948 Inlägg
18 november 2012
Sitter inte där frostplugg i blocket? kanske nån som har lossnat lite? Och går inte även vattenröret under där som går bakom toppen till värmepaketet? tänkt om det kunde läcka ifrån där med?

3 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
Googlade lite på detdär med frostpluggarna, och ja det är från en av dom det läcker, fast förstår inte hur, för det är en rätt smal stråle, och det hände ju när jag körde i cirka 90km/h på en landsväg, bilen började koka bara.

948 Inlägg
18 november 2012
Jo men blir det inte mera tryck i systemet när en bil kokar? och nånstans måste det ju ta vägen wink

71 Inlägg
18 november 2012
Frostpluggarna är inte gjorda i rostfritt material, jag gissar på att det blivit ett litet hål i den, inte helt ovanligt. Hänt 4 gånger på kompisens 940 på ett år när du ändå är igång och byter plugg, så byt samtliga, ett litet råd! smile

Sök