2957
Sök

Sugtrimmning av Volvo B234F, tips på bra knep?

158 Inlägg
26 november 2013
vw1303 skrev:
effektökningarna ni pratar om är endå rätt massiva . säg i bästa fall har du idag 130 hästkrafter.

16v motorn har väll 150-160 orginal iallfall? 40-50hk  är inte så massivt.

762 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
JohanssonC skrev:
vw1303 skrev:
effektökningarna ni pratar om är endå rätt massiva . säg i bästa fall har du idag 130 hästkrafter.

Ja, jag tycker inte heller att det är så jäkla mycket ökning.

Jag har förövrigt gjort komptest på motorn nyligen och det var som det skulle över alla cylindrar, (10.7:1 tror jag att det var). Jag vet inte vad de motorerna har original, men jag tror att min har högre komp. Dessutom är den relativt nyrenoverad. Men jag ska ändå ta ner motorn i beståndsdelar och fixa till det.

Sen har ju VOC bilarna runt 160-170 hk, och då har de fortfarande helt och hållet originaldelar, de är ju väldigt finjusterade de motorerna, men ändå det är en ökning på runt 40-50 hk från en originalmaskin. smile Så jag tycker inte att 200 hk borde vara ett ouppnåeligt mål om jag får allt att lira som det ska smile

prestanda framför utseende
225 Inlägg
27 november 2013
Ja det är ju sedan skillnad på upplevda 200 hästar och 200 drivhjulshästar . en JÄVLA skillnad.

EN gammal tumregel är ju att 1000kronor per hästkraft ökning när man sugtrimmar är INTE så lång ifrån var man defacto hamnar om man skall ha en hållbar motor.

Oupnåeligt absolut inte men utan en rätt massiv insats tror jag du kommer bli besviken. hålla på o byta LMM osv och få mer soppa utan att ändra mappning osv är ju mer eller mindre meningslöst .

Det jag vill få fram är att det krävs större tekniska ingrepp än bonna-greppen som folk tar till för att öka effekten för att nå 200+ hästar i en sugmotor.

225 Inlägg
27 november 2013
Garagemuppen skrev:
Okej, det kanske är värt att fråga honom. Eller så kanske man skulle ta och fråga en annan känd person som bor i närheten av mig. Kent Karlsson på Motordesign, han bygger ju rallycrossmotorer och sånt smile Plus att han har plockat ut 286 HK (inte säker på HK, men det var imponerande mycket) ur en B23, jag kommer inte ihåg hur den var specad men jag har för mig att det var en 2.3 liters maskin med dubbla weber smile

Kontakta honom ! han vet va han pratar om men ha plånboken redo o nyfylld smile

dom 286 hästkrafterna som han tog med webrar var med hans eftermarknads EVO topp till b23/230..... INTE någon billig historia...... läs: 100tusen plus....

225 Inlägg
27 november 2013
JohanssonC skrev:
vw1303 skrev:

Då frågar jag dig. Har du själv trimmat en sugmotor så mycket eller är det något baserat på en ÅSIKT utan grund ?

Sugmotor-trim handlar om finlir och finlir kostar P E N G A R och är INTE enkelt som turboladdning.

762 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
vw1303 skrev:
Garagemuppen skrev:
Okej, det kanske är värt att fråga honom. Eller så kanske man skulle ta och fråga en annan känd person som bor i närheten av mig. Kent Karlsson på Motordesign, han bygger ju rallycrossmotorer och sånt smile Plus att han har plockat ut 286 HK (inte säker på HK, men det var imponerande mycket) ur en B23, jag kommer inte ihåg hur den var specad men jag har för mig att det var en 2.3 liters maskin med dubbla weber smile

dom 286 hästkrafterna som han tog med webrar var med hans eftermarknads EVO topp till b23/230..... INTE någon billig historia...... läs: 100tusen plus....

Detta var inte med EVO-toppen, utan det var med 405 topp om jag inte minns helt galet, men jag är helt säker på att det inte var en EVO topp i alla fall smile

225 Inlägg
27 november 2013
Garagemuppen skrev:
vw1303 skrev:
Garagemuppen skrev:

Detta var inte med EVO-toppen, utan det var med 405 topp om jag inte minns helt galet, men jag är helt säker på att det inte var en EVO topp i alla fall smile

okej då kanske jag minns fel. Men som sagt. Stick iväg till honom o prata lite så kan du kanske få bra tips om hur du skall göra. eller ännu hellre lämna bort toppen till honom för portning och berätta sedan att du ska köra med lh2.4 smile

762 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
vw1303 skrev:
Ja det är ju sedan skillnad på upplevda 200 hästar och 200 drivhjulshästar . en JÄVLA skillnad.

EN gammal tumregel är ju att 1000kronor per hästkraft ökning när man sugtrimmar är INTE så lång ifrån var man defacto hamnar om man skall ha en hållbar motor.

Oupnåeligt absolut inte men utan en rätt massiv insats tror jag du kommer bli besviken. hålla på o byta LMM osv och få mer soppa utan att ändra mappning osv är ju mer eller mindre meningslöst .

Det jag vill få fram är att det krävs större tekniska ingrepp än bonna-greppen som folk tar till för att öka effekten för att nå 200+ hästar i en sugmotor.

Jag vet att det är dyrt och att det kräver mycket jobb. Men det är inte 200-220 drivhjulshästar jag är ute efter utan det är vanliga motorhästar, dvs med en drivlineförlust på ca 15% så innebär det runt 170-187 hjulhästar. Plus att byta motorstyrning kan man göra efteråt också, så om jag inte skulle bli nöjd med LH2.4 så kan jag ju byta ut systemet senare. Men just nu känner jag att jag vill testa det gamla styrsystemet för att jag har redan köpt chip och 3"LMM, så jag vill gärna pröva det först. smile

225 Inlägg
27 november 2013
Garagemuppen skrev:
vw1303 skrev:

Jag vet att det är dyrt och att det kräver mycket jobb. Men det är inte 200-220 drivhjulshästar jag är ute efter utan det är vanliga motorhästar, dvs med en drivlineförlust på ca 15% så innebär det runt 170-187 hjulhästar. Plus att byta motorstyrning kan man göra efteråt också, så om jag inte skulle bli nöjd med LH2.4 så kan jag ju byta ut systemet senare. Men just nu känner jag att jag vill testa det gamla styrsystemet för att jag har redan köpt chip och 3"LMM, så jag vill gärna pröva det först. smile

Okej men då är det ju helt andra grejor vi pratar om. Porta toppen och försök få till en egen mappning av LH2.4 systemet så ska det väl kunna gå vägen. Hur har du beräknat 3" lmm:en ? med större lmm och standardspridare så borde de bli helt o hållet fucked up . Just LMM systemet hos lh systemen är det jag stör mig mest på. den bottnar ju vid visst luftflöde o då ställer motorstyret automatiskt in sig på lambda 1 och man tappar all effekt.

762 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
vw1303 skrev:
Garagemuppen skrev:
vw1303 skrev:

okej då kanske jag minns fel. Men som sagt. Stick iväg till honom o prata lite så kan du kanske få bra tips om hur du skall göra. eller ännu hellre lämna bort toppen till honom för portning och berätta sedan att du ska köra med lh2.4 smile

Med EVO topparna och Mikuniförgasare så får han ut över 300 HK smile Sen har han en annan trevlig motor och det är en 3.2 litare med 16V EVO topp på 390 hk någonting wink

Jag har redan frågat honom om han hade tid att porta toppen, men han sa att han helst inte gör portningsjobb på toppar han själv inte använder sig av, för att han har ont om tid som det är. Man ser ofta att han jobbar till klockan åtta även på helgerna, vilket är helt förståeligt smile

762 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
vw1303 skrev:
Garagemuppen skrev:
vw1303 skrev:

Okej men då är det ju helt andra grejor vi pratar om. Porta toppen och försök få till en egen mappning av LH2.4 systemet så ska det väl kunna gå vägen. Hur har du beräknat 3" lmm:en ? med större lmm och standardspridare så borde de bli helt o hållet fucked up . Just LMM systemet hos lh systemen är det jag stör mig mest på. den bottnar ju vid visst luftflöde o då ställer motorstyret automatiskt in sig på lambda 1 och man tappar all effekt.

Hmm, jag vet inte hur det ligger till där faktsikt, men vad jag vet är att B234 kom med 3" spjällhus i alla fall, då borde väl den ha haft 3" LMM också?

Jag har för mig att det finns två versioner av B234, den ena har 159 hk och 3" LMM, och sen finns det en 155 hk version med 2.5" LMM, och så vitt vet har de samma spridare också.

Men jag har 485 CC spridare och en bränsletrycksregulator liggandes hemma om det skulle behövas. smile

225 Inlägg
27 november 2013
Garagemuppen skrev:
vw1303 skrev:
Garagemuppen skrev:

Hmm, jag vet inte hur det ligger till där faktsikt, men vad jag vet är att B234 kom med 3" spjällhus i alla fall, då borde väl den ha haft 3" LMM också?

Jag har för mig att det finns två versioner av B234, den ena har 159 hk och 3" LMM, och sen finns det en 155 hk version med 2.5" LMM, och så vitt vet har de samma spridare också.

Men jag har 485 CC spridare och en bränsletrycksregulator liggandes hemma om det skulle behövas. smile

ah men det som är viktigt att få till är ju så du får RÄTT bränslemappning .... det går att räkna ut det där . vet jag byggde en 82mm innerdiameters lmm när jag körde stora spridare på en 230f med turbo och etanol utan rätt beräknad area på lmm:en blir låg och mellanregister FUCKED UP

762 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
vw1303 skrev:
Garagemuppen skrev:
vw1303 skrev:

ah men det som är viktigt att få till är ju så du får RÄTT bränslemappning .... det går att räkna ut det där . vet jag byggde en 82mm innerdiameters lmm när jag körde stora spridare på en 230f med turbo och etanol utan rätt beräknad area på lmm:en blir låg och mellanregister FUCKED UP

Jodå, jag ska se ifall jag kan räkna ut det där. Jag kollar upp det såfort jag får tid smile Men som det är nu så får motorn för lite luft, då mappningen som sitter i är anpassad för 3" grejorna och jag har de mindre monterade. Men jag ska som sagt kolla upp detta lite mer. smile

Outlaw
178 Inlägg
4 december 2013
Ang portning och planing av toppen så är det Tommy Luhr på Overboost du ska snacka med. Ruskigt vass på det.

Diesel, pilsner & hemkört

762 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
Noisehero skrev:
Ang portning och planing av toppen så är det Tommy Luhr på Overboost du ska snacka med. Ruskigt vass på det.

Han är ett av de alternativen som jag har övervägt att lämna bort till, men det är en bit bort från mig, men kan ju kanske skicka toppen dit. Jag har antingen tänkt skicka toppen till Overboost eller Topplocksverkstan, som ligger några mil närmre. smile

Men finns det något företag i Göteborgsområdet med omnejd som är duktiga på sånt? smile

225 Inlägg
4 december 2013
Om du vill ha volvogrejor portade i göteborg finns det ett ställe jag håller över ALLA andra. Ellemann-Jakobsen i partille.... kolla upp historian angående den firman och vad de har byggt så kan du se att du garanterat kan lämna en topp där och få ett mer än gott resultat. Custom-kamaxlar osv kan de oxå stå till tjänst med om jag inte minns fel smile

Mvh
Dann

762 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
vw1303 skrev:
Om du vill ha volvogrejor portade i göteborg finns det ett ställe jag håller över ALLA andra. Ellemann-Jakobsen i partille.... kolla upp historian angående den firman och vad de har byggt så kan du se att du garanterat kan lämna en topp där och få ett mer än gott resultat. Custom-kamaxlar osv kan de oxå stå till tjänst med om jag inte minns fel smile

Mvh
Dann

Det låter som om det kan bli att man skickar in grejorona dit!

Hur är Kallebäcks motor annars? smile

225 Inlägg
4 december 2013
Inte en susning om kallebäcks motor. Jag vet bara så mycke att Ellemann-Jakobsen har varit inblandade i motorutvecklingen på rödblocket inom prestandasegmentet ÅT volvo i början av 80talet.

762 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
Okej, men det lutar fortfarande åt att det blir Ellemann.

Kallebäcks motor var i dyraste laget vad gäller kamaxlar och sånt, och jag skulle tro att resten av deras produkter/jobb kan vara lika dyrt.. smile

225 Inlägg
4 december 2013
Jag är rätt övertygad om att du blir mer än nöjd med deras tjänsterna hos Ellemann-jakobsen.

Ska du passa på att höja kompressionen något när du endå ska porta i toppen ? Där har du ju en rätt avsevärd vinst i effekt tillsammans med e85 tex....

Sök