Lyfter min tråd igen. Men nu har jag lite mer kött på benen när det gäller motorer än vad jag hade för ettt år sedan.
Nu har jag kommit till den punkten att jag ska börja bygga om motorn. Jag har fortfarande samma mål som innan med 200+ sughästar.
Det har tänkt att göra är;
Programvara:
LH2.4 med uppflyttat varvstopp till 7250 RPM och något aggressivare tändning.
Bottendel:
Marinvevaxel
Viktade kolvar och H-profilstakar.
Blocket borrat till första överdimension.
Insugssidan:
B204 insug (från 16V turbo) med 3" LMM och spjällhus.
(Kanske ett avskärmat sportluftfilter)
Avgassidan:
Extraktorgrenrör typ 4-2-1.
2.5" avgasrör med 100 cells racekatt.
Toppen är jag dock inte säker på hur jag ska gå tillväga med.
Ska man behålla de hydrauliska ventillyftarna eller byta till mekaniska?
Men starkare ventilfjädrar och lite vassare kammar kommer det att bli i alla fall.
Riktplana toppen kommer jag att göra, men jag är inte säker på om man ska porta den eller bara polera upp ventilerna lite, vad är bäst? (Bortse från kostnaden)
Men det jag är mest fundersam över är om man ska etanolkonvertera eller inte, ger det något speciellt? Eller ska jag skita i det?
Jag har satt in programvaran som jag nämde tidigare och bilen går VÄLDIGT fett då den är programerad för etanol och 3" LMM & Spjällhus. (Just nu har jag 2.5" på båda, alltså den mindre modellen).
Men då kommer frågan, kommer den fortfarande att gå fett när jag bytt till de andra delarna dvs. marinvev och 3"s grejerna på insugssidan?
Någon som har några andra idéer?
Jag kommer inte att Turbokonvertera eller sätta dit förgasare!
För det ska se helt "Original" ut
MVH