2966
Sök

Sugtrimmning av Volvo B234F, tips på bra knep?

762 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
#41
vw1303 skrev:
Jag är rätt övertygad om att du blir mer än nöjd med deras tjänsterna hos Ellemann-jakobsen.

Ska du passa på att höja kompressionen något när du endå ska porta i toppen ? Där har du ju en rätt avsevärd vinst i effekt tillsammans med e85 tex....

Jag vet inte, de säger ju att man inte kan plana en 16V så mycket mer än en riktplaning? Det får väl bli med hjälp av kolvarna man ökar kompressionen då, eller är jag  helt ute och cyklar?

Jag vet inte vad originalkompförhållande för en 16V är, just nu har jag ungefär 10,7:1 vilket är rätt okej. smile Hur mycket kan man höja kompet innan en bensinmotor genrellt sett börjar spika?


Att man genom komphöjning vinner en del effekt det vet jag, man kan väl köra på runt 13,5:1 med e85?
Men jag vet inte riktigt om jag känner för att köra med e85.. hmm


prestanda framför utseende
225 Inlägg
5 december 2013
#42
det som är fint med att köra sprit är ju just at du kan köra med kompression och mer förtändning = mer pulver.

Hur man gör för att komphöja 16v kan nog Catharina eller Jan på Ellemann Jakobsen svara på om du vänder dig till dem för jag är lite osäker faktiskt.

Hur hög kompression man kan  köra hänger ju en hel del på tändkurvor osv . 10.7 är rätt högkompat (för en äldre motor iallafall, jämför med min vattenkylda vw boxer som har 10.5 så rekommenderas man o köra på 98 oktan för att vara på säkra sidan . Kommer själv köra på sprit med den för att kunna överladda så smått med högt grundkomp.

Sedan är det skillnad på statisk kompression och dynamisk, ett par vassa kammar kan göra att när motorn väl går så är kompressionen p.g.a överlapp rejält mycket lägre.

Jag TROR att du kommer bli absolut nöjdast om du gör som så att du lämnar iväg toppen och får den ordentligt portad , extraktor grenrör (gärna beräknat efter din specifika motor) och ordentligt motorstyr/chippning/mappning så du kan få aggresivare tändning osv , finns ju små trix och polvända tändlägesgivare för att få 3 graders extra förtändning vilket kan hjälpa lite granna . även att skaffa ställbara kamdrev o fininställa kammarna för maximal effektivitet .

Roligt roligt roligt projekt.


762 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
#43
Men gör man allt detta så kan man nog plocka ut närmre 250 hk ur motorn, mitt mål är inte riktigt så högt uppsatt med denna motorn. Men det finns mycket kul man kan göra! Jag brukar tanka 98 oktan eller V-power (oftast 99 oktan) smile

Och det är minst sagt kul att sugmotortrimma, det är mycket mer sport, fast det beror också på vilken effekt/liter man tar ut på en turbo motor.. t.ex. 700 hk på 1.8 L är ju rätt bra gjort också wink

SFRO har dessutom tagit bort det tillfälliga stoppet för att regga bilar med annan programvara för att kunna köra e85! big_smile så jag får se ifall jag installerar ett MS eller något annat relativt billigt styrsystem. Men jag har chippat mina styrboxar med en aggressivare tändning och höjt varvstopp, även ett annat bränslechip. smile

Jag har lagt upp en ungefärlig budget på 50 000 kr, så jag får se hur långt det räcker smile


prestanda framför utseende
225 Inlägg
5 december 2013
#44
Med den budgeten hade jag FÖRST investerat i ett annat motorstyrsystem. Megasquirt från Mofid med färdig-kabelhärva kommer ge dig möjligheter att optimera din bil något sanslöst både för effekt och ekonomi.

Allt annat runt om går ju aldrig att utnyttja på ett bra sätt annars. Sedan tror jag att du borde komma förhållandevis långt med den budgeten.


762 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
#45
Jag vet, men jag har funderat väldigt mycket de senaste veckorna på hur jag ska göra och jag har kommit fram till att jag ska göra det enkelt.

Det blir nog inga 200 hk denna gången, men jag ska ändå ta och göra litegranna. Det är mitt första motorbygge så jag tänkte att jag börjar lite lätt med grudnerna, ifall det skulle rasa så blir det inte lika dyrt. smile Det får ta och bli ett mer seriöst motorbygge nästa gång, och så lägger jag ltie av pengarna på att fixa till bilen extriört istället smile

Detta har jag tänkt göra, (det är i princip det jag hade tänkt från början).

1. Jag ska sätta in marinvevaxel, smidda kolvar och stakar. (Ifall man ska sätta dit en turbo eller liknande senare så har man en bra bottendel)
2. Lite vassare kamaxlar och hårdare ventilfjädrar. (Kanske justerbara kamdrev).
3. Renovera bottendelen.
4. Matchporta toppen med avgas och insug.
5. Allmän översyn av toppen. (Ingen portning)
6. Etanolkonvertering med 485 CC spridare och BTR.
7. Nya bultar, skruvar osv. smile

Så det blir ju ändå en liten effektökning. Kan man tänka. smile I vilket fall så har jag lärt mig att mecka med motorer wink

Jag tackar ödmjukast för all den hjälp/information jag har fått, det uppskattas verkligen!

Jag återkommer med frågor senare om jag skulle behöva hjälp med bygget smile


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
9 december 2013
#46
låter som ett bra recept smile återkom med en projekt tråd sen !


prestanda framför utseende
225 Inlägg
10 december 2013
#47
ja med den budget du angett så hade du lätt nått det. nu sätter du målen lite lågt om du frågar mig smile

utan att du fläskar på med mer tändning och kompression kommer du att TAPPA effekt med etanol då energiinnehållet på det bränslet är avsevärt lägre än bensin.

Tror personligen att du kommer bli missnöjd med prestandan.


762 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
#48
Det märker vi!

Om jag inte är nöjd med etanol som bränsle så återgår jag till bensin igen. smile Men i vilket fall så har jag nog tänkt att bygga lite mer seriöst nästa gång, då kommer det nog att kunna bli ett annat sprut och en värre portning av toppen, samt ännu aggressivare kamaxlar smile

Mappen som sitter i bilen nu är anpassad för etanol, så den har något vassare tändvinkel än original, höjt varvstopp och mer bränsle. Så vi får se hur bilen går sen, men lite piggare borde den bli med ändringarna smile

Tråd kommer senare, det är bäst att börja ta tag i byggandet också wink


prestanda framför utseende
225 Inlägg
10 december 2013
#49
Garagemuppen skrev:
Det märker vi!

Om jag inte är nöjd med etanol som bränsle så återgår jag till bensin igen. smile Men i vilket fall så har jag nog tänkt att bygga lite mer seriöst nästa gång, då kommer det nog att kunna bli ett annat sprut och en värre portning av toppen, samt ännu aggressivare kamaxlar smile

Mappen som sitter i bilen nu är anpassad för etanol, så den har något vassare tändvinkel än original, höjt varvstopp och mer bränsle. Så vi får se hur bilen går sen, men lite piggare borde den bli med ändringarna smile

Tråd kommer senare, det är bäst att börja ta tag i byggandet också wink

okej men mer bränsle med vilka spridare ?


762 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
#50
vw1303 skrev:
Garagemuppen skrev:
Det märker vi!

Om jag inte är nöjd med etanol som bränsle så återgår jag till bensin igen. smile Men i vilket fall så har jag nog tänkt att bygga lite mer seriöst nästa gång, då kommer det nog att kunna bli ett annat sprut och en värre portning av toppen, samt ännu aggressivare kamaxlar smile

Mappen som sitter i bilen nu är anpassad för etanol, så den har något vassare tändvinkel än original, höjt varvstopp och mer bränsle. Så vi får se hur bilen går sen, men lite piggare borde den bli med ändringarna smile

Tråd kommer senare, det är bäst att börja ta tag i byggandet också wink

okej men mer bränsle med vilka spridare ?

Just nu sitter det original på, men de ska ju som sagt bytas ut. Det ska sättas dit  Gröna R-spridare (465cc/min vid 3.8bar, Bosch 0280155968) och en linjär-BTR smile


prestanda framför utseende
225 Inlägg
10 december 2013
#51
Garagemuppen skrev:
vw1303 skrev:
Garagemuppen skrev:
Det märker vi!

Om jag inte är nöjd med etanol som bränsle så återgår jag till bensin igen. smile Men i vilket fall så har jag nog tänkt att bygga lite mer seriöst nästa gång, då kommer det nog att kunna bli ett annat sprut och en värre portning av toppen, samt ännu aggressivare kamaxlar smile

Mappen som sitter i bilen nu är anpassad för etanol, så den har något vassare tändvinkel än original, höjt varvstopp och mer bränsle. Så vi får se hur bilen går sen, men lite piggare borde den bli med ändringarna smile

Tråd kommer senare, det är bäst att börja ta tag i byggandet också wink

okej men mer bränsle med vilka spridare ?

Just nu sitter det original på, men de ska ju som sagt bytas ut. Det ska sättas dit  Gröna R-spridare (465cc/min vid 3.8bar, Bosch 0280155968) och en linjär-BTR smile

ja men om du har programvara byggd för de spridarna , annars kommer ju mappningen vara åt helvete o du kommer tappa effekt.

det är ju jävligt jävligt noggrans allt de här.


762 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
#52
Japp, mappningen ska vara anpassad för dessa nya spridarna såvitt jag vet smile


2 035 Inlägg
10 december 2013
#53
LH 2.4 räcker till 170 hk, möjligtvis liite mer med andra spridare lr högre soppatryck.

Kan tipsa om Fredsmotor i skövde. Inte jättelångt kanske.

Har du 50000 som budget bort du få betydligt bättre skjuts.

Men du ska nog köra med eftermarknadssprut lr förgasare. Kyrk, kanske har kammar till dig.

Biljudsveteran sen 1984!

762 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
#54
Vad jag har läst mig till så har flera plockat ut en bit över 200 hk (ca 230 hk) som sugmotor, så om jag får det att lira bra så ska LH2.4 nog räcka en bit. Om inte annat så byter jag sprutet nästa säsong. smile

Sen tror jag att en standard 16V topp räcker rätt långt då de flödar ca 225 cfm original, och en maxportad 531 topp ca 250 cfm.

Men jag börjar med det jag har tänkt göra,  om jag inte är nöjd bygger jag om till nästa säsong! Så jag drar ner motorbudgeten en del för denna vintern. Hehe. Så ifall något skulle gå fel så har jag råd att fixa till det smile


Har även tänkt att försöka komma igenom besiktningen med motorn, wish me luck! lol Dock så tror jag att det inte ska vara några större problem, kanske får fel lambdavärde och sånt med etanol men i och med att jag får ha 3.5 i CO så borde det gå vägen ändå. smile

Jag vet att jag kan verka lite tjockskallig och inte lyssnar på alla dessa råd ni har, men jag vill gärna lära mig lite mer av grunderna innan jag ger mig på motorstyrning och allt vad det innebär. Och eftersom att vi har fler bilar i familjen med LH 2.4 styrsystem så vill jag gärna lära mig det systemet bättre så att jag kan fixa till det ifall något skulle gå fel. smile

Återkommer ifall jag har några frågor, men fram tills dess ha det gött! smile
Senast redigerat av Garagemuppen (10 december 2013)


prestanda framför utseende
225 Inlägg
11 december 2013
#55
Ja som du ser har du frågat efter tips för att sedan skita blankt i dem och göra som du vill endå och nå halvokej resultat.

Men såhär slutar 99% av alla trådar på garaget så jag är väl inte förvånad direkt. 

Lycka till med ditt bygge och hoppas du når dit du vill en dag.  Det kommer du dessvärre knappast göra med den approach du har nu.

Mvh


762 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
#56
Tråden är inte slut än, men inför denna säsongen vill jag lära mig mer av att fixa med motorer och skulle något gå fel så blir det dyrt om jag går in och gör det fullt ut. Så tänkte jag. smile

Dock så har jag tagit in all information ni har gett mig, och jag uppskattar den informationen. smile

Jag kommer fortsätta att bygga på motorn till nästa säsong och då kommer det med stor sannorlikhet att bli ännu mer seriöst, men fram tills dess så duger detta och jag får en bättre förståelse för grunderna i att mecka med motorer. Har dessutom mer planer för bilen än bara motorn denna säsong, så jag tänkte lägga lite pengar på det också. smile

Det kan dock bli ett eftermarknadssprut, jag har lite svårt att bestämma mig om jag ska ha det eller inte.

Så jag har en fråga för att se om jag har fattat det rätt med etanolkonvertering; får man byta sprut för att kunna köra på etanol om inte effekten ökar med mer än 5% mot original?  Jag har kollat runt lite och inte hittat någon firma eller person som kan installera eftermarknadssprut i göteborgsområdet.. smile


762 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
#57
Jag tror faktiskt att det kan bli ett Megasquirt nu till vintern, jag kollade upp priserna på vad ett sådant skulle kosta och det var faktiskt inte så dyrt som jag trodde, plus att man kunde få en färdig kabelhärva vilket jag inte troodde gick att få. smile

Men då återstår frågan, kam man regga med detta system eller ska jag skita i att regga med det och hoppas på det bästa? smile


158 Inlägg
12 december 2013
#58
Garagemuppen skrev:
Jag tror faktiskt att det kan bli ett Megasquirt nu till vintern, jag kollade upp priserna på vad ett sådant skulle kosta och det var faktiskt inte så dyrt som jag trodde, plus att man kunde få en färdig kabelhärva vilket jag inte troodde gick att få. smile

Men då återstår frågan, kam man regga med detta system eller ska jag skita i att regga med det och hoppas på det bästa? smile

Du kan inte regga med ett annat styrsystem, kanske kan gå om du reggar som ombyggt fordon och går genom sfro.

Men det går inte genom en vanlig regbes iallafall.

Man får inte göra ändringar på motor/styrsystem.


762 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#59
JohanssonC skrev:
Garagemuppen skrev:
Jag tror faktiskt att det kan bli ett Megasquirt nu till vintern, jag kollade upp priserna på vad ett sådant skulle kosta och det var faktiskt inte så dyrt som jag trodde, plus att man kunde få en färdig kabelhärva vilket jag inte troodde gick att få. smile

Men då återstår frågan, kam man regga med detta system eller ska jag skita i att regga med det och hoppas på det bästa? smile

Du kan inte regga med ett annat styrsystem, kanske kan gå om du reggar som ombyggt fordon och går genom sfro.

Men det går inte genom en vanlig regbes iallafall.

Man får inte göra ändringar på motor/styrsystem.

Jag har för mig att man får byta styrsystem om man reggar om bilen till etanol och kan bevisa att effekten inte har ändrats med mer än 5% mot original, och har ett intyg på att slangarna klarar etanol smile

Bygger man om bilen så att den räknas som ombyggt fordon så får du bygga om motorn, men bara om du reggar in ändringarna i motorn samtidigt som bilen reggas som ombyggt fordon. smile

Det är vad jag har för mig att man får göra.

Följande har en SFRO besiktningsman skrivit (TheRealPinto)
Är det verkligen nya regler? Jag hinner inte kolla VVFS men tror inte jag har sett något.

http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw … enDocument

(om länken funkar...)

------------
om man väljer att använda egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning gäller följande:
- Det är helt nödvändigt att utgå från Vägverkets krav
- Bränsleslangar måste tåla etanol. Observera att intyg, dokumentation och/eller produktblad krävs för att Bilprovningen ska kunna bedöma detta!
- Packning av kork tål inte etanol. Detta kontrolleras dock inte av Bilprovningen.
- otäta packningar och/eller slangar medför läckagerisk, vilket ökar risken för brand.

Vid registreringsbesiktning av egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning för nyare fordon (93 och senare) kontrolleras bland annat
- intyg för bränsleslang
- intyg på att effekttest (så kallad "rullande landsväg") gjorts
- intyg på avgasrening enl EG 70/220 (typ 1-test)

Vid registreringsbesiktning av egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning för äldre fordon (92 och tidigare) kontrolleras bland annat:
- intyg för bränsleslang
- intyg effekttest (så kallad "rullande landsväg")

Men jag vill veta ifall någon mer har gjort något liknande? smile


2 035 Inlägg
12 december 2013
#60
Är nog väldigt många som kör på etanol i sina trimmade 7 färsar.

Jag kan bara svara för B230F LH 2.4 och där räcker LH 2.4 till 170 hk, inte mer.

Å vet inte alls hur folk gör då dem turbokonverterar 8v då dem iaf säger att dem har mer än 170 hk.

Om jag nu hade 50000:- skulle jag portat, planat, nya kammar, osv osv. Och boxar eller eftermarknadsgrejer som klarar mer än 170hk.

Biljudsveteran sen 1984!


Sök