3540
Sök

"Du bör dock inte ha den om din bil är under garanti" olja

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
Kan jag använda RP´s race olja i min gatbil?
Ja RP`s motoroljor är gjorda att fungera i dagligt bruk.
Ta dom tyngre graderna (XPR5w30, XPR10w40, XPR20w50)
kan du ha i din gatbil. Du bör dock inte ha den om din bil
är under garanti

http://bigbadmoparengines.se/index.php? … db34aeeeb0

varför ska man inte använda den "royal purple" oljan som sägs vara såååååå bra när bilen är under garanti?!?!

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 november 2012
för att den är förmodligen inte godkänd av biltillverkaren = ingen garanti gäller

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
Wikstromm skrev:
för att den är förmodligen inte godkänd av biltillverkaren = ingen garanti gäller

eftersom biltillverkaren inte godkänner den så måste den VERKLIGEN vara kass, eller ?

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

2 400 Inlägg
20 november 2012
offfroad skrev:
Wikstromm skrev:

eftersom biltillverkaren inte godkänner den så måste den VERKLIGEN vara kass, eller ?

Tror du på fullaste allvar att varje biltillverkare ska gå igenom ALLA oljor som finns på marknaden? Självklart finns det bättre oljor på marknaden för just din bil även om tillverkaren inte godkänner den....

3 120 Inlägg
20 november 2012
Kan också vara att den är av hög kvalitet men lågt klassad så att den inte klarar minimikraven som tillverkaren satt upp.

3 120 Inlägg
20 november 2012
Nybergrobin skrev:
offfroad skrev:
Wikstromm skrev:

Tror du på fullaste allvar att varje biltillverkare ska gå igenom ALLA oljor som finns på marknaden? Självklart finns det bättre oljor på marknaden för just din bil även om tillverkaren inte godkänner den....

Tillverkaren ska inte behöva godkänna en olja för att garantin skall gälla, den skall vara av rätt typ (viskositet och klassning), rätt fabrikat har jag svårt att tro att de kan kräva.

135 Inlägg
20 november 2012
För att en olja skall uppfylla biltillverkarens garantikrav så skall den uppfylla klassningen som är ställd.
Inte svårare än så. Behöver inte vara ett visst märke eller så, bara klara av kraven.

2 751 Inlägg
20 november 2012
Pengar Pengar och Pengar smile Så klart de flesta rekommenderar t.ex. Castrol framför några andra "special" oljor.

Jag har till och med Castrol på mitt Olje lock

Who Djaa bless no man curse

135 Inlägg
20 november 2012
DasAuto skrev:
Pengar Pengar och Pengar smile Så klart de flesta rekommenderar t.ex. Castrol framför några andra "special" oljor.

Det är en annan sak. Har inget med kraven på oljan att göra utan mer just för att tjäna pengar smile

2 751 Inlägg
20 november 2012
sladdandebarnet skrev:
DasAuto skrev:

Det är en annan sak. Har inget med kraven på oljan att göra utan mer just för att tjäna pengar smile

Det har en hel del att göra, finns en anledning till att dom skriver ut vilket "Märke" man skall köpa, när alla märken i princip har samma egenskaper ex. 5W-30

Who Djaa bless no man curse

135 Inlägg
20 november 2012
DasAuto skrev:
sladdandebarnet skrev:
DasAuto skrev:

Det har en hel del att göra, finns en anledning till att dom skriver ut vilket "Märke" man skall köpa, när alla märken i princip har samma egenskaper ex. 5W-30

Njae bara för att viskositeten är 5W30 så finns det olika egenskaper med olika oljor inom samma viskositet.
Det är addetiven som styr de olika oljorna och dess egenskaper.
Tex så kan du inte hälla i en A1 klassad olja i en VAG bil som kräver C3 osv trots att bägge har viskositet 5W30.

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 november 2012
För att garantin ska gälla krävs ofta att bilen ska servas på märkesverkstad under garantiperioden. Oavsett vilken olja en märkesverkstad då häller i så kommer det beslutet stå på dem och det bör inte vara några funderingar alls kring detta.

Mer intressant fråga borde vara att du undersöker om du ens får serva bilen själv under garantiperioden, eller ens lämna den till Bröderna Bruses Bilverkstad AB om de inte är auktoriserade även om de gör ett kanonjobb och stämplar din bok.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

326 Inlägg
20 november 2012
caromania skrev:
För att garantin ska gälla krävs ofta att bilen ska servas på märkesverkstad under garantiperioden.

Det där kan dom inte kräva längre.  Man kan lämna bilen till vilken verkstad som helst bara jobbet görs på ett "fackmannamässigt" sätt. Googla på gruppundantaget eller läs länken nedan..

Och orkar man inte läsa länken så är det här det viktigaste:

"Av gruppundantaget följer bl.a. att en konsument har rätt att lämna in sin bil till en oberoende reparatör för löpande service och underhåll under tillverkarens garantiperiod utan att rätten till garantin går förlorad. En förutsättning därvidlag är att arbetet utförs på ett fackmannamässigt sätt samt med användande av s.k. originalreservdelar eller reservdelar av motsvarande kvalitet. En allmän skyldighet för konsumenten att bara låta sin bil underhållas eller repareras av auktoriserade verkstäder under garantiperioden skulle hindra oberoende reparatörer från att konkurrera med dessa."

http://www.kkv.se/upload/Filer/Trycksak … 2010-1.pdf

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 november 2012
Peter_5565 skrev:
caromania skrev:
För att garantin ska gälla krävs ofta att bilen ska servas på märkesverkstad under garantiperioden.

Det där kan dom inte kräva längre.  Man kan lämna bilen till vilken verkstad som helst bara jobbet görs på ett "fackmannamässigt" sätt. Googla på gruppundantaget eller läs länken nedan..

"Av gruppundantaget följer bl.a. att en konsument har rätt att lämna in sin bil till en oberoende reparatör för löpande service och underhåll under tillverkarens garantiperiod utan att rätten till garantin går förlorad. En förutsättning därvidlag är att arbetet utförs på ett fackmannamässigt sätt samt med användande av s.k. originalreservdelar eller reservdelar av motsvarande kvalitet. En allmän skyldighet för konsumenten att bara låta sin bil underhållas eller repareras av auktoriserade verkstäder under garantiperioden skulle hindra oberoende reparatörer från att konkurrera med dessa."

Lysande, då måste ägaren oavsett vad fråntas ansvaret om nu en verkstad skulle använda en olja som fäller garantin? ARN here I come skulle jag tro...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Smålänning
7 883 Inlägg
20 november 2012
caromania skrev:
Peter_5565 skrev:
caromania skrev:

Lysande, då måste ägaren oavsett vad fråntas ansvaret om nu en verkstad skulle använda en olja som fäller garantin? ARN here I come skulle jag tro...

Japp, rasar motorn (eller avgasreningsutrustning) på din bil och det kan härledas till oljan, är verkstaden som gjort servicen ansvarig smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
20 november 2012
twin_cam skrev:
caromania skrev:
Peter_5565 skrev:

Japp, rasar motorn (eller avgasreningsutrustning) på din bil och det kan härledas till oljan, är verkstaden som gjort servicen ansvarig smile

med andra ord står man där med näven i brevlådan när skiten rasar eftersom biltillverkaren kommer skylla på servicen som är gjord hos Muhamads bil och skoj och muhamads bil och skoj kommer säga att det är biltillverkaren som ska betala och vips så står man där och får betala själv. eftersom arn bara kan säga att dom bör betala inte att man måste

Kör fort så hinner inget hända...

2 Inlägg
27 mars 2013
Det är för att det är en race olja, den är lite annorlunda uppbyggd mot en standard olja för att frigöra hästkrafter.
Men Royal Purple har standard olja också som du kan köra med.

Jesus Chrysler drives a Dodge

1 365 Inlägg
27 mars 2013
Jag är helt övertygad som DasAuto att det bara har med ekonomin att göra. Flertalet oljor som rekommmenderas av biltillverkaren är klart mycket sämre än många andra oljor som inte rekommenderas. Annars skulle varenda bil köra på Motul 300v av olika spec om de verkligen valde den bästa oljan. Att ens försöka påstå att esterbas, dvs motul, dvs klass 5 olja är sämre än en klass 3, dvs mobil 1, castrol magnatec (exempelvis), dvs en fejk helsyntet är som att stoppa skägget i brevlådan.

Visst man kan argumentera om att klass 3 oljorna har longlife schema, ingen olja klarar 3000 mil, sen att motorn klarar en kass olja efter 3000 mil är en annan fråga.

En personbil klarar sig kanon på en grupp 3 olja, den är inte dålig. Men den är sällan bättre eller sämre än någon annan grupp 3. Additivien kan skilja något men att byta oftare är betydligt mer värt än att köra på det biltillverkaren rekommenderar. Men, men vill man ha garanti så vill man... inget hejdar dig dock från att byta oftare med biltillverkarens super olja.

DasAuto skrev:
sladdandebarnet skrev:
DasAuto skrev:

Sök