2736
Sök

Tunga fordon måste ha vinterdäck

German Engineering
9 083 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
#1
Från och med årsskiftet, alltså 1 januari 2013, måste alla tunga fordon ha vinterdäck. Det är faktiskt på tiden, med tanke på alla olyckor som sker varje vinter.

Frågan är om någon vet hur utformningen på lagen är? Gäller det samtliga axlar, drivande & svängande eller hur funkar det?

Länk: http://www.vk.se/748063/tunga-fordon-ma … vinterdack
Senast redigerat av CarpeDiem (25 november 2012)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

2 072 Inlägg
25 november 2012
#2
har för mig att det är lag på vinterdäck(minst 5mm) på drivaxlar på lastbilar (tunga fordon) över 3,5t smile
Senast redigerat av sandzoo (25 november 2012)

Sandzoo i da house

1 213 Inlägg
25 november 2012
#3
Bra med högre trafiksäkerhet.

Ska bli intressant se hur detta utvecklas då beslut tog 22 November, bara drygt en månad innan lagen börjar gälla.

Ändringen i trafikförordningen innebär att fordon med en totalvikt över 3,5 ton, det vill säga tunga lastbilar, tunga bussar och personbil klass II, ska vara utrustade med vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar. Detta krav gäller under perioden 1 december till 31 mars om det råder vinterväglag.

Kravet gäller både svenska och utländska fordon.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

9 117 Inlägg
25 november 2012
#4
Dom kommer ju inte kunna sätta åt Polackerna i alla fall fast det är dom som kör med totalt utslitna däck vintertid och orsakar mest olyckor.

Dom enda som detta gäller är ju Svenska åkare som är vana vid snö. Det kommer bli svindyrt för åkerierna och dyrare frakter.


542 Inlägg
25 november 2012
#5
jag ser en massa jobb framför mig nu.............. (bussmekaniker)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 november 2012
#6
Putteliten skrev:
Dom kommer ju inte kunna sätta åt Polackerna i alla fall fast det är dom som kör med totalt utslitna däck vintertid och orsakar mest olyckor.

Dom enda som detta gäller är ju Svenska åkare som är vana vid snö. Det kommer bli svindyrt för åkerierna och dyrare frakter.

Gäller även polacker! wink

"gällande alla tunga fordon som kör i Sverige."

"Förändringen gäller alla tunga fordon oavsett nationalitet"


671 Inlägg
25 november 2012
#7
Xoff skrev:
Putteliten skrev:
Dom kommer ju inte kunna sätta åt Polackerna i alla fall fast det är dom som kör med totalt utslitna däck vintertid och orsakar mest olyckor.

Dom enda som detta gäller är ju Svenska åkare som är vana vid snö. Det kommer bli svindyrt för åkerierna och dyrare frakter.

Gäller även polacker! wink

"gällande alla tunga fordon som kör i Sverige."

"Förändringen gäller alla tunga fordon oavsett nationalitet"

Vilket jävla skitsnack 
Har kompisar som kör för svenska firmor och tvingats köra med blankslitna däck !
Kan säga att kineserna i Kina har finare däck på sina lastbilar än vad vi kör med i snitt 
I norra delarna av Kina är det torrt och riktigt kallt men faller knappt någon snö trots det fina däck.
Här har vi ett svårare och mer skiftande vägunderlag men vissa banjospelare slår sig för bröstet i Svedala.

Jag kör inte lastbil själv och men har sett lastbilar i aktion lite varstanns på klotet.
De som bara befiner sig i Sverige och lever i sin lilla bubbla med Kanarieöarna som enda livserfarenhet har ofta åsikter.

Banjogurus uttrycker sig ofta på detta infantila o inskränkta vis !
Dessa Banjospelares patetiska slutsatser irriterar mig en del !
För det är många lirare där ute....
Senast redigerat av endorfinslaven (25 november 2012)

1 160 Inlägg
25 november 2012
#8
ja får va nöjd. min åkare har alltid bytt till vinterdäck på sina lastbilar .

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
25 november 2012
#9
endorfinslaven skrev:
Xoff skrev:
Putteliten skrev:
Dom kommer ju inte kunna sätta åt Polackerna i alla fall fast det är dom som kör med totalt utslitna däck vintertid och orsakar mest olyckor.

Dom enda som detta gäller är ju Svenska åkare som är vana vid snö. Det kommer bli svindyrt för åkerierna och dyrare frakter.

Gäller även polacker! wink

"gällande alla tunga fordon som kör i Sverige."

"Förändringen gäller alla tunga fordon oavsett nationalitet"

Vilket jävla skitsnack 
Har kompisar som kör för svenska firmor och tvingats köra med blankslitna däck !
Kan säga att kineserna i Kina har finare däck på sina lastbilar än vad vi kör med i snitt 
I norra delarna av Kina är det torrt och riktigt kallt men faller knappt någon snö trots det fina däck.
Här har vi ett svårare och mer skiftande vägunderlag men vissa banjospelare slår sig för bröstet i Svedala.

Jag kör inte lastbil själv och men har sett lastbilar i aktion lite varstanns på klotet.
De som bara befiner sig i Sverige och lever i sin lilla bubbla med Kanarieöarna som enda livserfarenhet har ofta åsikter.

Banjogurus uttrycker sig ofta på detta infantila o inskränkta vis !
Dessa Banjospelares patetiska slutsatser irriterar mig en del !
För det är många lirare där ute....

Vem bryr sig om Kineserna i Kina?


Fotograf
1 319 Inlägg
25 november 2012
#10
Xoff skrev:
Putteliten skrev:
Dom kommer ju inte kunna sätta åt Polackerna i alla fall fast det är dom som kör med totalt utslitna däck vintertid och orsakar mest olyckor.

Dom enda som detta gäller är ju Svenska åkare som är vana vid snö. Det kommer bli svindyrt för åkerierna och dyrare frakter.

Gäller även polacker! wink

"gällande alla tunga fordon som kör i Sverige."

"Förändringen gäller alla tunga fordon oavsett nationalitet"

de är ju samma för dom som för oss om vi åker till tex tyskland med dubbade däck. smile


tur man köpte vinterdäck till dogen då tongue
Senast redigerat av fredda_king (25 november 2012)

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

KEEP TO THE RIGHT IM BEHIND YOU!
51 Inlägg
25 november 2012
#11
Just nu är lagen 5mm på alla hjul på lastbilar vad den ska ändras till vet jag dock inte.

KEEP TO THE RIGHT IM BEHIND YOU!
Come to the dark side we have cookies!

2 174 Inlägg
25 november 2012
#12
På vintern måste de va 5 mm på tunga fordon, men på dubbel montage får inre eller yttre vara helt slut så länge inte korden syns. Men det handlar inte om
Mönsterdjup, gummiblandningen är helt annorlunda sommardäcken håller jävligt mycket längre än vinterdäcken då dom är mjukare, och ha olika uppsättningar och skifta som på personbil blir nog dyrt. Tror det kommer bli året runt däck på dom flesta tunga fordon.


7 274 Inlägg
25 november 2012
#13
Dom åkarna som får extra kostnader av detta är det bara rätt åt dom. Klart som fan man ska ha vinterdäck på vintern!
Däremot så är det bara på drivhjulen som lagen säger så resterande hjul kan vara lite vad som helst bara det följer mönsterdjupslagen.

Jag tror inte att det kommer hända så mycket mindre olyckor pga lagen. Kanske att någon lastbil inte fastnar i samma backe som förr bara.


1 412 Inlägg
25 november 2012
#14
Brains skrev:
Dom åkarna som får extra kostnader av detta är det bara rätt åt dom. Klart som fan man ska ha vinterdäck på vintern!

varför då?

7 274 Inlägg
25 november 2012
#15
OpelP1 skrev:
Brains skrev:
Dom åkarna som får extra kostnader av detta är det bara rätt åt dom. Klart som fan man ska ha vinterdäck på vintern!

varför då?

Man ska väl ha vinterdäck på vintern oavsett lag?
Senast redigerat av Brains (25 november 2012)


1 412 Inlägg
25 november 2012
#16
Brains skrev:
OpelP1 skrev:
Brains skrev:
Dom åkarna som får extra kostnader av detta är det bara rätt åt dom. Klart som fan man ska ha vinterdäck på vintern!

varför då?

Man ska väl ha vinterdäck på vintern oavsett lag?

Jo, det är ju första punkten i moralkommitténs trygghetsbok. loltongue

7 274 Inlägg
25 november 2012
#17
OpelP1 skrev:
Brains skrev:
OpelP1 skrev:

varför då?

Man ska väl ha vinterdäck på vintern oavsett lag?

Jo, det är ju första punkten i moralkommitténs trygghetsbok. loltongue

Det är väl allmän respekt mot sina medtraffikanter att man har däck som är gjorda efter det klimat man kör i?


1 412 Inlägg
25 november 2012
#18
Brains skrev:
OpelP1 skrev:
Brains skrev:
Man ska väl ha vinterdäck på vintern oavsett lag?

Jo, det är ju första punkten i moralkommitténs trygghetsbok. loltongue

Det är väl allmän respekt mot sina medtraffikanter att man har däck som är gjorda efter det klimat man kör i?

Fast om man inte skaffat vinterdäck för sin egen eller för sitt fordons skull så är ju inte "mottrafikanternas" säkerhet ett särskilt tungt skäl.

Men på tunga fordon har det ju faktiskt funkat helt ok med sommardäck, utom vid extrem halka men vid såna tillfällen är ju dubbfria vinterdäck nästan lika usla.
Senast redigerat av OpelP1 (25 november 2012)

396 Inlägg
25 november 2012
#19
OpelP1 skrev:
Brains skrev:
OpelP1 skrev:

Jo, det är ju första punkten i moralkommitténs trygghetsbok. loltongue

Det är väl allmän respekt mot sina medtraffikanter att man har däck som är gjorda efter det klimat man kör i?

Fast om man inte skaffat vinterdäck för sin egen eller för sitt fordons skull så är ju inte "mottrafikanternas" säkerhet ett särskilt tungt skäl.

Men på tunga fordon har det ju faktiskt funkat helt ok med sommardäck, utom vid extrem halka men vid såna tillfällen är ju dubbfria vinterdäck nästan lika usla.

idag är det den 25 november 2012, och "odubbade" vinterdäck kan mycket väl vara bättre än dubbade vinterdäck vid extrem halka? eller tror du att ett gammalt surt gislaved nordfrost 2 med 4mm kvar är bättre än ett nytt hakka r?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
25 november 2012
#20
är vell bra att alla måste ha vinterdäck kan ju hjälpa en aning
men tror ändå inte de behövs lika mkt här nere i stockholms regionen som uppe i norrland.

fast iof min åkare har krängt om till vinterdäck på norrlands bilarna ser ut som något jävla offroad däck



Sök