Tommy_P skrev:
idag är det den 25 november 2012, och "odubbade" vinterdäck kan mycket väl vara bättre än dubbade vinterdäck vid extrem halka? eller tror du att ett gammalt surt gislaved nordfrost 2 med 4mm kvar är bättre än ett nytt hakka r?
Visst kan man klara sig bra på dubbfritt. Men lugna dig nu med att jämföra gamla utslitna däck mot helt nya.
Det lönar sig inte att haka på pk-hetsen mot dubbdäck som härstammar från en gata i stockholm med tveksamt forskningsunderlag. Om det nu var det det handlade om.
Jag förstår inte vart hetsen från dubbdäck kom sig av så jäkligt, för dom greppar på de flesta underlag torrt, blött, snöigt och isigt. Dubbfritt greppar fint på torrt blött och relativt bra på snöigt. Men inte alls så bra på isigt.
Men äfan, nu handlade det om lastbilar och inte personvagnar som jag är framförare av.
Pratet går ju om polackerna som kommer med blanka däck (ursäkta förutfattade meningar som är uppbyggda av flera års tvärstopp på gamla nynäsvägen)
De långtradarna vet jag inte om dom kommer att kosta på sig att köra i sverige längre, eller strunta i lagen helt.
Antar att tunggruppen hos polisen kommer göra några insatser
En kostnad kommer det bli för rätt många ändå.
Så framtiden utvisar väll va det blir, åretrunthjul eller säsongsbyta som personbilar ?