3153
Sök

Köp av 4-hjulsdriven bil,vilken bil ska man vilja?

31 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
Hej! Skal köpa mig en 4-hjulsdriven bil men vet inte vilken som är bäst:)min budget är 50000-150000 kr.jag skal köra tills stugan på fjället varje helg,ca 80mil.så den måste inte dricka för mycket.och gått mellan 5000-8000mil.Och mellan 05-09.jag har kollat på Audi A4 1.8T och 2.0T,BMW X3 3.0i,Suzuki Grand vitara 2.0,Honda cr-v,Toyota rav-4.vilken är bäst att åka i,lägst förbrukning,och bäst på snö/is?någon annan snygg bil jag har missat?smile
Senast redigerat av kenols (25 november 2012)

1 534 Inlägg
25 november 2012
kenols skrev:
Hej! Skal köpa mig en 4-hjulsdriven bil men vet inte vilken som är bäst:)min budget är 50000-150000 kr.jag skal köra tills stugan på fjället varje helg,ca 80mil.så den måste inte dricka för mycket.och gått mellan 5000-8000mil.Och mellan 05-09.jag har kollat på Audi A4 1.8T och 2.0T,BMW X3 3.0i,Suzuki Grand vitara 2.0,Honda cr-v,Toyota rav-4.vilken är bäst att åka i,lägst förbrukning,och bäst på snö/is?någon annan snygg bil jag har missat?smile

Subaru?

http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =1&w=3

31 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
Vilken Subaru då?smile

1 534 Inlägg
25 november 2012
kenols skrev:
Vilken Subaru då?smile

Du får väl kolla och avgöra vilken du tycker om, Subaru över huvudtaget gör bra bilar, men jag har själv ingen egen erfarenhet av dom när det gäller ägande så jag har inte så mkt att säga där.

Däremot har jag en bekant som nyligen bytt upp sig till en ny Outback och han är grymt nöjd, han hade en likadan Outback innan bytet, då han har den som tjänstebil så blev det en likadan fast ny.
Han har haft Subaru sedan länge.

Åkte med honom i Subarun och det är en grymt fin bil att åka i, han kör dessutom diesel och den drar runt 0,6l/mil, trots stor och tung bil.

Sen har ju Subaru överlägsen fyrhjulsdrift smile

31 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
Okej,skal kolla upp lite ang Subaru:) tack!

Sir
935 Inlägg
25 november 2012
Har 2 st audisarna. Jag älskar deras 4wd. Går som en dröm. Sen A4 1.8ts drar inte så farligt. Ligger runt 0,75 landsväg och då har jag lite tyngre gasfot tyvärr.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

168 Inlägg
25 november 2012
jetta16v skrev:
kenols skrev:
Vilken Subaru då?smile

Du får väl kolla och avgöra vilken du tycker om, Subaru över huvudtaget gör bra bilar, men jag har själv ingen egen erfarenhet av dom när det gäller ägande så jag har inte så mkt att säga där.

Däremot har jag en bekant som nyligen bytt upp sig till en ny Outback och han är grymt nöjd, han hade en likadan Outback innan bytet, då han har den som tjänstebil så blev det en likadan fast ny.

Åkte med honom i Subarun och det är en grymt fin bil att åka i, han kör dessutom diesel och den drar runt 0,6l/mil, trots stor och tung bil.

Finns det nån fakta på att Subarus fyrhjulsdrift skulle vara bäst eller är det bara nåt man slänger ur sig ifall man tror på vad bilreklamen säger?

1 534 Inlägg
25 november 2012
Backstream skrev:
jetta16v skrev:
kenols skrev:
Vilken Subaru då?smile

Finns det nån fakta på att Subarus fyrhjulsdrift skulle vara bäst eller är det bara nåt man slänger ur sig ifall man tror på vad bilreklamen säger?

Kolla gärna på tester där Subaru är med så ser du själv..

De har något som heter symmetrisk fyrhjulsdrift, något som är unikt för Subaru wink

Btw så kör jag själv Audi 100 quattro och är svinnöjd, Audi är riktigt bra med smile
Senast redigerat av jetta16v (25 november 2012)

730 Inlägg
25 november 2012
Jag kör V70 D5 AWD -07. Skitfin att köra. Hinner aldrig bli någon tendens till att något hjul slirar till utan den drar direkt. Det bästa för att hitta en bil man trivs med är ju att köra många.

31 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
Är nog mest sugen på Audi A4,då x3 anvander så mycket bensin.skal man välja 1.8t,eller 2.0t? Är det någon markbar skillnad på bensinförbrukningen?Spelar inte så stor roll med hur många hk dom har,skal anvandas mest på vinter och lite på sommar bara. Skal man satsa på b7 eller b6? Tack för alla svar.

2 763 Inlägg
25 november 2012
Varför inte satsa på diesel istället om du ska åka 80 mil varje helg? smile

Volvo - For Life

31 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
Nej,gillar inte diesel:)) hehe..

2 763 Inlägg
25 november 2012
kenols skrev:

Hepp, så kan det va! smile

Volvo - For Life

77 Inlägg
25 november 2012
Evooooo såklart! Du kan få köpa min, dricker strax under 1 liter landsväg. Den kan du få mellan din budget smile

847 Inlägg
25 november 2012
kenols skrev:

Varför?? En hyffsat motorstark diesel men rätt programvara är både billigt o kul.

69 Inlägg
25 november 2012
Mazda 6 MPS såklart!!!! smile
Boseljud och lite annan trevlig lull lull!

31 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
Gillar inte ljuden av diesel:)) hehe.. Nån som vet mer om audi sina modeller?smile

730 Inlägg
25 november 2012
kenols skrev:
Gillar inte ljuden av diesel:)) hehe.. Nån som vet mer om audi sina modeller?smile

Inget går uppemot ljudet av en diesel 6:a som får sjunga ut

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 november 2012
Jag har kört de modeller som nämnts och har själv en X3, när det gäller Subaru, Audi eller BMW har alla tre bra 4WD och jag upplever inte att den ena är bättre än den andra. BMW och Subaru är mycket roligare än Audi med ett mer balanserat uppträdande men det är en subjektiv fråga.

Toyota och Suzuki håller jag ett snäpp bakom de andra, så länge det inte gäller förra generationens Vitara (98-05) en sådan hade jag tidigare och den kan klättra i terräng och snö som få eller inga SUV kan men är å andra sidan mycket obekväm och ostadig att köra långt med.

Personligen hade jag valt en BMW X3 eller en 325/330Xi, X3 för att det är en SUV med goa fördelar som bekvämt insteg, utmärkt sikt, hög markfrigång och ett praktiskt format. 3-serie för att E9x är en generation nyare än X3 och för den klart lägre förbrukningen jämfört med X3.

I andra hand hade jag valt en Audi A4, och sätter den på andra plats för att jag upplever att körglädjen är högre och underhållskostnaderna lägre på BMW jämfört med Audi. På delad tredje plats hamnar Toyota RAV4 eller Honda CR-V, bägge är mycket bra bilar men ingen av dem är lika mycket bil per krona som tyskarna.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

517 Inlägg
25 november 2012
Visst är Audi fina men som alla moderna vanliga bilar är de väldigt låga och lämpar sig inte riktigt för körning på allt för dåliga vägar sad De finns ju visserligen a4 allroad men de är nog lite för dyra... sedan finns ju den äldre a6 allroad men jag vet inte om de är någonting att ha tongue

Är du ute efter en vanlig personbil med 4x4 och lite högre markfrigång samt en vettig förbrukning skulle jag rekommendera Skoda Octavia Scout 4x4, som i grunden är samma bil som a4:an med samma motorer etc. Audi har dock permanent fyrhjulsdrift och skoda har haldex som går in och hjälper när det börjar slira, vilket sparar bränsle.

Någon stadsjeep eller liknande monstertruck skulle jag inte rekommendera om man nu inte MÅSTE ha maximal framkomlighet och skiter i saker som bensinförbrukning och komfort.

Sök