willbertL skrev:
mr_green skrev:
kenols skrev:
Nej,gillar inte diesel:)) hehe..
Varför?? En hyffsat motorstark diesel men rätt programvara är både billigt o kul.
Inte för att vara sån, men varför inte gilla diesel? Måste väl ändå finnas något belägg för det?
Håller med där, tiden då dieselbilar kostade en arm och ett ben i skatt var fjärde månad, svartrök och var dödströtta är förbi. Till långresor så finns det få saker som är bättre lämpade än en modern turbodiesel med partikelfilter.
Sedan vad gäller fyrhjulsdrift och Subaru så finns det lite olika modeller, har själv en Legacy bensin -07, dessa saknar diffbromsar, antispinn finns endast till automat, automat finns inte till diesel, manuella bensinare har lågväxel. Den är dessutom ganska låg och vill gärna skrapa magen i gruset när det blir lite för knöligt, den är dock väldigt tyst och bekväm, funkar utmärkt på långresor. Outback och Forester har diffbromsar, högre markfrigång och nivåreglering (iaf Forester) dessvärre lite högre pris, däremot så är det samma sak där med växellådorna som i Legacy. Subaru är precis som audi quattro med Torsen konstant fyrhjulsdrivna, detta ger ett tryggare och stadigare uppträdande än många bilar som i huvudsak är framhjulsdrivna men ger draghjälp bak vid behov, de som har kört bilar med i och urkopplingsbar 4wd (typ äldre vitaror, king-cabs etc) vet vad jag menar, det är helt enkelt inte samma bil när den driver med två hjul som när den driver med alla fyra hela tiden...
Däremot ska man komma ihåg att en konstant 4wd drar mer bränsle, för mig är det värt det, men om du ska köra 80 mils långresor "varje helg" så vill jag påstå att du gör ett stort misstag om du bortser från dieselbilar...