3330
Sök

Köp av 4-hjulsdriven bil,vilken bil ska man vilja?

1 534 Inlägg
25 november 2012
#21
Ghost_Face skrev:
Visst är Audi fina men som alla moderna vanliga bilar är de väldigt låga och lämpar sig inte riktigt för körning på allt för dåliga vägar sad De finns ju visserligen a4 allroad men de är nog lite för dyra... sedan finns ju den äldre a6 allroad men jag vet inte om de är någonting att ha tongue

Är du ute efter en vanlig personbil med 4x4 och lite högre markfrigång samt en vettig förbrukning skulle jag rekommendera Skoda Octavia Scout 4x4, som i grunden är samma bil som a4:an med samma motorer etc. Audi har dock permanent fyrhjulsdrift och skoda har haldex som går in och hjälper när det börjar slira, vilket sparar bränsle.

Någon stadsjeep eller liknande monstertruck skulle jag inte rekommendera om man nu inte MÅSTE ha maximal framkomlighet och skiter i saker som bensinförbrukning och komfort.

Varför skulle den inte vara något att ha?
Antar att du syftar på C5'an, det är väl inget fel på dom? neutral

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 november 2012
#22
jetta16v skrev:
Ghost_Face skrev:
Visst är Audi fina men som alla moderna vanliga bilar är de väldigt låga och lämpar sig inte riktigt för körning på allt för dåliga vägar sad De finns ju visserligen a4 allroad men de är nog lite för dyra... sedan finns ju den äldre a6 allroad men jag vet inte om de är någonting att ha tongue

Är du ute efter en vanlig personbil med 4x4 och lite högre markfrigång samt en vettig förbrukning skulle jag rekommendera Skoda Octavia Scout 4x4, som i grunden är samma bil som a4:an med samma motorer etc. Audi har dock permanent fyrhjulsdrift och skoda har haldex som går in och hjälper när det börjar slira, vilket sparar bränsle.

Någon stadsjeep eller liknande monstertruck skulle jag inte rekommendera om man nu inte MÅSTE ha maximal framkomlighet och skiter i saker som bensinförbrukning och komfort.

Varför skulle den inte vara något att ha?
Antar att du syftar på C5'an, det är väl inget fel på dom? neutral

Det är ingen dålig bil utan måste tvärt om vara en av de bättre dussinkonstnärer man kan köpa i den prisklassen? Kanske Ghost_Face syftade på att det finns en del svaga punkter på motorer och fjädring som kostar en smärre förmögenhet att åtgärda?

Angående SUV däremot undrar jag vad som är fel på komforten i dessa? Range Rover, X5, ML, Lexus RX Hybrid med många flera är knappast obekväma bilar på något vis.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

517 Inlägg
25 november 2012
#23
a6:an är ju säkert en trevlig bil och så om man hittar ett schysst exemplar men jag ansåg att den inte riktigt hörde hemma här då den inte stämde in på hans kriterier så jag ides inte gå in desto mer i detalj...men som sagt har de haft en del problem som kan bli kostsamma att åtgärda sad

jovisst visst det suvar med komfort också, men de är oftast dem lite lyxigare/dyrare samt att de dricker en hel del så jag skulle inte rekommendera en sådan om han är ute efter något som är relativt billigt att äga och köra.

141 Inlägg
25 november 2012
#24
Man sitter ju inte och långpendlar i en japansk bil, det finns inte på kartan!

Jag fixar din A/C, skicka PM

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 november 2012
#25
Ghost_Face skrev:
a6:an är ju säkert en trevlig bil och så om man hittar ett schysst exemplar men jag ansåg att den inte riktigt hörde hemma här då den inte stämde in på hans kriterier så jag ides inte gå in desto mer i detalj...men som sagt har de haft en del problem som kan bli kostsamma att åtgärda sad

jovisst visst det suvar med komfort också, men de är oftast dem lite lyxigare/dyrare samt att de dricker en hel del så jag skulle inte rekommendera en sådan om han är ute efter något som är relativt billigt att äga och köra.

Jag tycker min X3 har god komfort, visst lite stötig på riktigt dålig väg över korta ojämnheter men inte obekväm ens i de lägena. I andra lägen är den stadig, tyst och bekväm som få andra "enklare" bilmodeller. Låga driftkostnader har den också, bortsett från att den dricker en del i och med att det är en SUV men 0.95-0.97L/mil med en del korta sträckor i stan som snitt är godkänt tycker jag.

Hade det varit motsvarande bakhjulsdrivna 3-serie på standard 16" däck hade siffran varit åtminstone 2-2.5dl/mil lägre det är jag medveten om. Även en RAV4, CR-V eller Vitara har klart godkänd komfort och marginellt högre driftskostnader, i förhållande till respektive märkes motsvarande personbil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Evildan
25 november 2012
#26
Rquired skrev:
Ghost_Face skrev:
a6:an är ju säkert en trevlig bil och så om man hittar ett schysst exemplar men jag ansåg att den inte riktigt hörde hemma här då den inte stämde in på hans kriterier så jag ides inte gå in desto mer i detalj...men som sagt har de haft en del problem som kan bli kostsamma att åtgärda sad

jovisst visst det suvar med komfort också, men de är oftast dem lite lyxigare/dyrare samt att de dricker en hel del så jag skulle inte rekommendera en sådan om han är ute efter något som är relativt billigt att äga och köra.

Jag tycker min X3 har god komfort, visst lite stötig på riktigt dålig väg över korta ojämnheter men inte obekväm ens i de lägena. I andra lägen är den stadig, tyst och bekväm som få andra "enklare" bilmodeller. Låga driftkostnader har den också, bortsett från att den dricker en del i och med att det är en SUV men 0.95-0.97L/mil med en del korta sträckor i stan som snitt är godkänt tycker jag.

Hade det varit motsvarande bakhjulsdrivna 3-serie på standard 16" däck hade siffran varit åtminstone 2-2.5dl/mil lägre det är jag medveten om. Även en RAV4, CR-V eller Vitara har klart godkänd komfort och marginellt högre driftskostnader, i förhållande till respektive märkes motsvarande personbil.

Han kanske syftar mera åt mitt håll gällande SUV?
Den är hyfsat bekväm. (med tanke på hur gammal den är konstruktionsmässigt med ram och bladfjäder bak)
Gillar bränsle, vill gärna sörpla i sig 1.6 eller däromkring.
Några fördelar är den enkla tekniken från bilismens början som ger billiga reparationer/underhåll samt ingen som helst värdeminskning
(jag kan för ca15k köpa en nybes o skattad varje år och i värsta fall vid haveri skrota den eller sälja den för mer/samma/ngt mindre pengar som jag betalade, en liknande nyare 150000kr bil tappar mer i värde var år)
Senast redigerat av Evildan (25 november 2012)

141 Inlägg
25 november 2012
#27
Evildan skrev:
Rquired skrev:
Ghost_Face skrev:
a6:an är ju säkert en trevlig bil och så om man hittar ett schysst exemplar men jag ansåg att den inte riktigt hörde hemma här då den inte stämde in på hans kriterier så jag ides inte gå in desto mer i detalj...men som sagt har de haft en del problem som kan bli kostsamma att åtgärda sad

jovisst visst det suvar med komfort också, men de är oftast dem lite lyxigare/dyrare samt att de dricker en hel del så jag skulle inte rekommendera en sådan om han är ute efter något som är relativt billigt att äga och köra.

Jag tycker min X3 har god komfort, visst lite stötig på riktigt dålig väg över korta ojämnheter men inte obekväm ens i de lägena. I andra lägen är den stadig, tyst och bekväm som få andra "enklare" bilmodeller. Låga driftkostnader har den också, bortsett från att den dricker en del i och med att det är en SUV men 0.95-0.97L/mil med en del korta sträckor i stan som snitt är godkänt tycker jag.

Hade det varit motsvarande bakhjulsdrivna 3-serie på standard 16" däck hade siffran varit åtminstone 2-2.5dl/mil lägre det är jag medveten om. Även en RAV4, CR-V eller Vitara har klart godkänd komfort och marginellt högre driftskostnader, i förhållande till respektive märkes motsvarande personbil.

Han kanske syftar mera åt mitt håll gällande SUV?
Den är hyfsat bekväm. (med tanke på hur gammal den är konstruktionsmässigt med ram och bladfjäder bak)
Gillar bränsle, vill gärna 1.6 eller däromkring.
Några fördelar är den enkla tekniken från bilismens början som ger billiga reparationer/underhåll samt ingen som helst värdeminskning
(jag kan för ca15k köpa en nybes o skattad varje år och i värsta fall vid haveri skrota den eller sälja den för mer/samma/ngt mindre pengar som jag betalade, en liknande nyare 150000kr bil tappar mer i värde var år)

Och vilken bil pratar du om nu? X3 eller A6?!

Jag fixar din A/C, skicka PM

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 november 2012
#28
TheMPG skrev:
Evildan skrev:
Rquired skrev:

Jag tycker min X3 har god komfort, visst lite stötig på riktigt dålig väg över korta ojämnheter men inte obekväm ens i de lägena. I andra lägen är den stadig, tyst och bekväm som få andra "enklare" bilmodeller. Låga driftkostnader har den också, bortsett från att den dricker en del i och med att det är en SUV men 0.95-0.97L/mil med en del korta sträckor i stan som snitt är godkänt tycker jag.

Hade det varit motsvarande bakhjulsdrivna 3-serie på standard 16" däck hade siffran varit åtminstone 2-2.5dl/mil lägre det är jag medveten om. Även en RAV4, CR-V eller Vitara har klart godkänd komfort och marginellt högre driftskostnader, i förhållande till respektive märkes motsvarande personbil.

Han kanske syftar mera åt mitt håll gällande SUV?
Den är hyfsat bekväm. (med tanke på hur gammal den är konstruktionsmässigt med ram och bladfjäder bak)
Gillar bränsle, vill gärna 1.6 eller däromkring.
Några fördelar är den enkla tekniken från bilismens början som ger billiga reparationer/underhåll samt ingen som helst värdeminskning
(jag kan för ca15k köpa en nybes o skattad varje år och i värsta fall vid haveri skrota den eller sälja den för mer/samma/ngt mindre pengar som jag betalade, en liknande nyare 150000kr bil tappar mer i värde var år)

Och vilken bil pratar du om nu? X3 eller A6?!

Evildan pratade nog om äldre klassiska SUV likt hans Ford Explorer. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Evildan
25 november 2012
#29
Rquired skrev:
TheMPG skrev:
Evildan skrev:
Han kanske syftar mera åt mitt håll gällande SUV?
Den är hyfsat bekväm. (med tanke på hur gammal den är konstruktionsmässigt med ram och bladfjäder bak)
Gillar bränsle, vill gärna sörpla i sig 1.6 eller däromkring.
Några fördelar är den enkla tekniken från bilismens början som ger billiga reparationer/underhåll samt ingen som helst värdeminskning
(jag kan för ca15k köpa en nybes o skattad varje år och i värsta fall vid haveri skrota den eller sälja den för mer/samma/ngt mindre pengar som jag betalade, en liknande nyare 150000kr bil tappar mer i värde var år)

Och vilken bil pratar du om nu? X3 eller A6?!

Evildan pratade nog om äldre klassiska SUV likt hans Ford Explorer. smile

Visst gör jag det smile
edit: missade några ord i texten sad skyller på hostmedicinen Laphroaig roll
Senast redigerat av Evildan (25 november 2012)

198 Inlägg
25 november 2012
#30
kenols skrev:
Är nog mest sugen på Audi A4,då x3 anvander så mycket bensin.skal man välja 1.8t,eller 2.0t? Är det någon markbar skillnad på bensinförbrukningen?Spelar inte så stor roll med hur många hk dom har,skal anvandas mest på vinter och lite på sommar bara. Skal man satsa på b7 eller b6? Tack för alla svar.

Skulle försöka hitta en så ny B7 som möjligt med 2,0T eller 2,0Ts. Grundkonstruktionen är densamma men B7 går att få med bättre motorer både på bensin och diesel-sidan.

2,0T(s) är både starkare och snålare än 1,8T(s). Försök hitta en utan sportchassi om markfrigången är viktig för de är inte onödigt höga från början.

Kör min 2,0T quattro på runt 0,8 blandat och under 0,7 på långkörning vilket får ses som helt okej förbrukning i förhållande till vikt/prestanda/bränsle

Random Hero
4 047 Inlägg
25 november 2012
#31
TheMPG skrev:
Man sitter ju inte och långpendlar i en japansk bil, det finns inte på kartan!

hört talas om lexus ?

Dog food lid. Backwards

513 Inlägg
26 november 2012
#32
Sjodahl skrev:
Jag kör V70 D5 AWD -07. Skitfin att köra. Hinner aldrig bli någon tendens till att något hjul slirar till utan den drar direkt. Det bästa för att hitta en bil man trivs med är ju att köra många.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
26 november 2012
#33
jetta16v skrev:
Kolla gärna på tester där Subaru är med så ser du själv..

De har något som heter symmetrisk fyrhjulsdrift, något som är unikt för Subaru wink

Btw så kör jag själv Audi 100 quattro och är svinnöjd, Audi är riktigt bra med smile

Precis som i Audi (och många (alla?) andra bilar) så sitter det i olika Subaru-modeller olika system för 4-hjulsdrift som fungerar på olika sätt. Det skiljer sig tom åt inom samma bilmodell beroende på val av drivlina (motor+växellåda).

Ghost_Face skrev:
Audi har dock permanent fyrhjulsdrift och skoda har haldex som går in och hjälper när det börjar slira, vilket sparar bränsle.

Audi har också Haldex i vissa modeller. Haldex driver även utan hjulspinn. Haldex är permanent fyrhjulsdrift. Det enda i din mening som stämde är alltså att Skoda har Haldex och att Haldex sparar bränsle (genom att inte driva lika mycket på bakaxeln när det inte behövs) smile

/Mattias

168 Inlägg
26 november 2012
#34
jetta16v skrev:
Backstream skrev:
jetta16v skrev:

Du får väl kolla och avgöra vilken du tycker om, Subaru över huvudtaget gör bra bilar, men jag har själv ingen egen erfarenhet av dom när det gäller ägande så jag har inte så mkt att säga där.

Däremot har jag en bekant som nyligen bytt upp sig till en ny Outback och han är grymt nöjd, han hade en likadan Outback innan bytet, då han har den som tjänstebil så blev det en likadan fast ny.
Han har haft Subaru sedan länge.

Åkte med honom i Subarun och det är en grymt fin bil att åka i, han kör dessutom diesel och den drar runt 0,6l/mil, trots stor och tung bil.

Sen har ju Subaru överlägsen fyrhjulsdrift smile

Finns det nån fakta på att Subarus fyrhjulsdrift skulle vara bäst eller är det bara nåt man slänger ur sig ifall man tror på vad bilreklamen säger?

Kolla gärna på tester där Subaru är med så ser du själv..

De har något som heter symmetrisk fyrhjulsdrift, något som är unikt för Subaru wink

Btw så kör jag själv Audi 100 quattro och är svinnöjd, Audi är riktigt bra med smile

Jag skulle nog vilja påstå att iaf då det gäller Impreza vs. Evo så har Mitsubishi en helt klart bättre drivlina, kolla alla tester som är gjorda i Top Gear och Fifth Gear så förstår du vad jag menar, subarun har en tendens att bli väldigt understyrd i höga hastigheter och anpassar sig inte till de rådade förhållandena utan maler bara på med sin symmetriska fyrhjulsdrift. Symmetri kan ju vara bra, men kanske inte alltid lika bra som en smartare fyrhjulsdrift.

även jag kör en A6 2,7T Q med lite Dahlbäck mod till vardags!


168 Inlägg
26 november 2012
#35
Jag hade nog satsat på en A6 05 och framåt eller en 5-serie BMW 05 och framåt för dom pengarna


1 534 Inlägg
26 november 2012
#36
Backstream skrev:
Jag skulle nog vilja påstå att iaf då det gäller Impreza vs. Evo så har Mitsubishi en helt klart bättre drivlina, kolla alla tester som är gjorda i Top Gear och Fifth Gear så förstår du vad jag menar, subarun har en tendens att bli väldigt understyrd i höga hastigheter och anpassar sig inte till de rådade förhållandena utan maler bara på med sin symmetriska fyrhjulsdrift. Symmetri kan ju vara bra, men kanske inte alltid lika bra som en smartare fyrhjulsdrift.

även jag kör en A6 2,7T Q med lite Dahlbäck mod till vardags!

Låter skoj!


Backstream skrev:
Jag hade nog satsat på en A6 05 och framåt eller en 5-serie BMW 05 och framåt för dom pengarna

Helt klart rätt!

168 Inlägg
27 november 2012
#37
jetta16v skrev:
Backstream skrev:
Jag skulle nog vilja påstå att iaf då det gäller Impreza vs. Evo så har Mitsubishi en helt klart bättre drivlina, kolla alla tester som är gjorda i Top Gear och Fifth Gear så förstår du vad jag menar, subarun har en tendens att bli väldigt understyrd i höga hastigheter och anpassar sig inte till de rådade förhållandena utan maler bara på med sin symmetriska fyrhjulsdrift. Symmetri kan ju vara bra, men kanske inte alltid lika bra som en smartare fyrhjulsdrift.

även jag kör en A6 2,7T Q med lite Dahlbäck mod till vardags!

Låter skoj!


Backstream skrev:
Jag hade nog satsat på en A6 05 och framåt eller en 5-serie BMW 05 och framåt för dom pengarna

Helt klart rätt!

Visst är det smile även om jag kör både japanskt och tyskt så måste jag ju säga att komforten och kvalitetskänslan i kupén är mkt högre i tyska bilar smile


15 Inlägg
2 januari 2013
#38
mr_green skrev:
kenols skrev:
Nej,gillar inte diesel:)) hehe..

Varför?? En hyffsat motorstark diesel men rätt programvara är både billigt o kul.

Inte för att vara sån, men varför inte gilla diesel? Måste väl ändå finnas något belägg för det? wink

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
2 januari 2013
#39
willbertL skrev:
mr_green skrev:
kenols skrev:
Nej,gillar inte diesel:)) hehe..

Varför?? En hyffsat motorstark diesel men rätt programvara är både billigt o kul.

Inte för att vara sån, men varför inte gilla diesel? Måste väl ändå finnas något belägg för det? wink

Håller med där, tiden då dieselbilar kostade en arm och ett ben i skatt var fjärde månad, svartrök och var dödströtta är förbi. Till långresor så finns det få saker som är bättre lämpade än en modern turbodiesel med partikelfilter.

Sedan vad gäller fyrhjulsdrift och Subaru så finns det lite olika modeller, har själv en Legacy bensin -07, dessa saknar diffbromsar, antispinn finns endast till automat, automat finns inte till diesel, manuella bensinare har lågväxel. Den är dessutom ganska låg och vill gärna skrapa magen i gruset när det blir lite för knöligt, den är dock väldigt tyst och bekväm, funkar utmärkt på långresor. Outback och Forester har diffbromsar, högre markfrigång och nivåreglering (iaf Forester) dessvärre lite högre pris, däremot så är det samma sak där med växellådorna som i Legacy. Subaru är precis som audi quattro med Torsen konstant fyrhjulsdrivna, detta ger ett tryggare och stadigare uppträdande än många bilar som i huvudsak är framhjulsdrivna men ger draghjälp bak vid behov, de som har kört bilar med i och urkopplingsbar 4wd (typ äldre vitaror, king-cabs etc) vet vad jag menar, det är helt enkelt inte samma bil när den driver med två hjul som när den driver med alla fyra hela tiden...

Däremot ska man komma ihåg att en konstant 4wd drar mer bränsle, för mig är det värt det, men om du ska köra 80 mils långresor "varje helg" så vill jag påstå att du gör ett stort misstag om du bortser från dieselbilar...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
2 januari 2013
#40
Backstream skrev:
jetta16v skrev:
Backstream skrev:
Jag skulle nog vilja påstå att iaf då det gäller Impreza vs. Evo så har Mitsubishi en helt klart bättre drivlina, kolla alla tester som är gjorda i Top Gear och Fifth Gear så förstår du vad jag menar, subarun har en tendens att bli väldigt understyrd i höga hastigheter och anpassar sig inte till de rådade förhållandena utan maler bara på med sin symmetriska fyrhjulsdrift. Symmetri kan ju vara bra, men kanske inte alltid lika bra som en smartare fyrhjulsdrift.

även jag kör en A6 2,7T Q med lite Dahlbäck mod till vardags!

Låter skoj!


Backstream skrev:
Jag hade nog satsat på en A6 05 och framåt eller en 5-serie BMW 05 och framåt för dom pengarna

Helt klart rätt!

Visst är det smile även om jag kör både japanskt och tyskt så måste jag ju säga att komforten och kvalitetskänslan i kupén är mkt högre i tyska bilar smile

att jämföra komfort mellan ett sportrallyjärn och ett tyskt autobahnlok är väl ändå lite orättvist  wink

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!


Sök