3032
Sök

Motorsågs motor

337 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
Tyckte denna passa här men inte så får nån mod flytta den rätt o nu till saken. Jag ska bygga en radiostyrd träskbåt,  hur stor drivkraft har en motorsågs motor eller nån som kan rekomendera andra motorer som ligger ungefär i samma prisklass som en motorsåg?

Filmfotograf/Fotogtaf för Jontes Film & Foto
www.jontesfilmochfoto.se

866 Inlägg
1 december 2012
HaHa!!! gillar tosigare ide`er ! Det beror på tar du en från jula eller något sådant så 1,5 2 hk typ ska du få riktig snurr på träskbåten ;-) får du nog upp till 50 cc  3,5 hk  9000-13000varv/min ska drevas ner så det är läge för en växellåda. slirkopplingen  kan nog gå varm om du har för hög utväxling.  Vridet ligger som det flesta 2 taktare 75% av max varvet. vikten 2-2,5 kg kan motorn väga. Det är nog inte helt fel val om den inte väger för mycket och träsket inte är för  djupt :-) Hmm träskbåt var fan fick du den ide i från !!!! :-)

7 276 Inlägg
1 december 2012
När jag gick i högstadie så byggde jag ihop en svävare av en liten frigolitkartong och en elmotor från en radiostyrd bil wink Hade inte så mycket tid så allt den gjorde var att lyfta från marken...

Men beroende på storlek så kanske någon metanoldriven motor från en radiostyrd bil eller flygplan? Små och ganska kraftfulla.

337 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
tekniknissen fick iden när jag kollade på båtar o kom på att det inte riktigt fanns nåt för vinterbruk

glömde att skriva den kommer bli lite över en meter när den är klar

www.jontesfilmochfoto.se

866 Inlägg
1 december 2012
Du kan bygga en isbrytare :-)

Random Hero
4 047 Inlägg
1 december 2012
De väger inte mycket, men förgasare och cylinderbotten är ihopbyggt med själva plasthuset runt motorn, så de finns ingen lös motor, du kan däremot lossa svärdet och slirkopplingen och svetsa på ett drev på utgående axel om du lyckas centrera det bra smile

Dog food lid. Backwards

25 Inlägg
1 december 2012
Annars kan man ju sätta ett drev på slirkopplingen... De gjorde vi på en polares motorspark, å de funkade bra.
De va en Meec-såg från jula vi använde...

866 Inlägg
1 december 2012
Ta en sådan motor sågs motor ! :-) http://www.youtube.com/watch?v=ereEhTuBlwA

337 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
tekniknissen1 skrev:
Ta en sådan motor sågs motor ! :-) http://www.youtube.com/watch?v=ereEhTuBlwA

ja jo då sjunker den väll haha

www.jontesfilmochfoto.se

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 december 2012
Det finns olika anfallsvinklar helt klart!  En motor som är avsedd för ändamålet kostar kring tusenlappen medans Jula säljer en motorsåg för 700pix. Då behöver man dock mickla en hel del innan det fungerar.

Bästa tipset är nog en modellflygmotor antingen ny eller på blocket.

http://www.hab.se/asp-91as-15-ccm-rc-me … c-579.aspx

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

337 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
torpis skrev:
Det finns olika anfallsvinklar helt klart!  En motor som är avsedd för ändamålet kostar kring tusenlappen medans Jula säljer en motorsåg för 700pix. Då behöver man dock mickla en hel del innan det fungerar.

blir inte den lite klen om bottenplattan är lite över metern lång så den blir ju stor på så sätt med den lilla motorn o en så stor "kropp" o för att driva allt framåt måste ju propellern va lite storlek

www.jontesfilmochfoto.se

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 december 2012
Raggar_Jonte skrev:
torpis skrev:

blir inte den lite klen om bottenplattan är lite över metern lång så den blir ju stor på så sätt med den lilla motorn o en så stor "kropp" o för att driva allt framåt måste ju propellern va lite storlek

Det är ett exempel bara. Men 2.5hp skall väl räcka ett tag?

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

337 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
alla exempel är välkomna

www.jontesfilmochfoto.se

4 554 Inlägg
2 december 2012
skrota en röjsåg? då är ju ugående axel typ klar bara att kapa av röjsågens rör och axel i lagom längd.

1 758 Inlägg
2 december 2012
Lär ju finnas begagnade motorsågar på Blocket för småpengar? Lägg ut en köpeannons? En äldre såg utan t.ex. svärd och kedja bör man kunna få rätt billigt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 december 2012
Som med bilar så är ju effekten per kilo intressant. Motorsågar är i sig ganska lätta saker, men jämfört med modellflygmotorer är de ju tunga som tusan.

326 Inlägg
2 december 2012
Jag håller med Torpis. En hyfsad modellflygmotor räcker långt.
För en massa år sen så var det poppis att sätta motor på en vanlig plastpulka och köra på snön. En minipulka  och en halvslö 46-motor gav en rejäl fart.

En större pulka och en 60-motor, typ den här borde ju räcka: http://fullkontroll.se/?ProdID=353390

Och tycker du det blir slött så är det ju bara att gå upp ett steg till 90.     http://fullkontroll.se/?ProdID=6413

Annars kan du ju bli pionjär och sätta en turbin på pulkan.
Senast redigerat av Peter_5565 (2 december 2012)

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
31 december 2012
asso om detta är fortfarande aktuellt så har en motorsågsmotor mer än nog med kräm till ditt bygge..

jag byggde en sparkcykel en gång i tiden ..,
baserad på lite skräpmetall, 2 st ca 15-20cm stora uppblåsbara hjul, och en gammal motorsåg ( kvalitetsmaskin till privatbruk , inget overkill eller snorbilligt )

och jag hade ett hel*** att få ner kraften till marken , men då och då det faktiskt fungerade så stack den rätt bra ..

motorsågar baseras på en centrifugalkoppling till kedjan..
jag tog bort kedjan och svetsade på en 2cm ( diameter ) rör på centrifugalkopplingen och pressade hela paketet ner på bakhjulet .., ( friktions kraftöverföring )..

jag är absolut ingen smal kille .., och ramen vägde lite den med , och när friktionsöverföringen till slut slutade att slira , så stack hela sparkcykeln iväg .., med mig på , så kräm finns det gött om!

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

337 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
tack för tipsen tråden i sig är väll inte så jätte aktuell längre men projektet är det

www.jontesfilmochfoto.se

Sök