3377
Sök

Förardörren på golf 3 går inte att öppna vid minus grader

536 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
ja, jag har lite problem med min golf 3.
Märkte det första gången igår när jag skulle åka iväg, det har inte vart nått innan men igår när jag skulle låsa upp så gick allt bra men när jag skulle öppna dörren så var det typ inget motstånd i handtaget och dörren var helt fast, var exakt som om den skulle vart låst men "pluppen" åkte upp när jag vred om nyckeln och alla andra dörrar gick att öppna när jag klättrat in genom bagaget och dragit upp "pluppen" inifrån, men förar dörren var helt stum både utifrån och inifrån.

vi trodde att det var gummi listen som frusit fast men den är helt snustorr och så som jag drog i dörren borde den släppt om det var den.

Bara den stått inne i någorlunda värme i ca 10 min gick den att öppna utan problem, gick även att få upp den om man fått värme i bilen ett tag.

Jag har inget fjärrlås, centrallås eller larm så är inget sånt fel heller.

Vad kan felet vara? är det själva låset som fryser? och vad kan jag göra åt det?

Alla vettiga tips och idéer uppskattas!

MVH Mattias

Konsult
1 247 Inlägg
30 november 2012
Har PRECIS samma fel i min, dock har jag centrallås. Så även jag önskar lite insyn i det hela smile

123 Inlägg
30 november 2012
Jag skulle gissa på att det är låskistan som fryser, men det är en gissning.
prova o smörja låskistan lite och se om det hjälper.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
30 november 2012
frusen låskista, standardfel, ta isär och smörj upp alternativt köp ny låskista, finns utbytes som tål kylan...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

536 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
vill tacka för vettiga svar smile ska kika på det i morgon smile

730 Inlägg
30 november 2012
har haft samma fel på alla mina vw, eller fel och fel utan jag bara har glömt smörja innan det blivit minus ute.
ja tyckte golf 3:an var väldigt känslig mot minusgrader

smörj väl, så funkar de fint sen. köpa någon ny låskista behöver du då inte göra!
Senast redigerat av master_- (30 november 2012)

536 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
master_- skrev:
har haft samma fel på alla mina vw, eller fel och fel utan jag bara har glömt smörja innan det blivit minus ute.

smörj väl, så funkar de fint sen. köpa någon ny låskista behöver du då inte göra!

okej smile tack så mycket smile räcker det med att smörja när det sitter i dörren eller måste jag loss med dörrsidan och ut med det och allt? hmm

730 Inlägg
30 november 2012
MrJansson92 skrev:
master_- skrev:

okej smile tack så mycket smile räcker det med att smörja när det sitter i dörren eller måste jag loss med dörrsidan och ut med det och allt? hmm

Nä, jag har bara kört med vanligt låssprej, och det har funkat fin fint.

finns ju att köpa på närmaste bensinstation,sen är det bara att köra in det i nyckelhålet.

Sen är det bra att använda något silikon smörja till listerna runt dörren också så inte skiten fryser fast
Senast redigerat av master_- (30 november 2012)

536 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
master_- skrev:
MrJansson92 skrev:
master_- skrev:

Nä, jag har bara kört med vanligt låssprej, och det har funkat fin fint.

finns ju att köpa på närmaste bensinstation,sen är det bara att köra in det i nyckelhålet.

Sen är det bra att använda något silikon smörja till listerna runt dörren också så inte skiten fryser fast

tusen tack smile ska kolla om vi har nån låsspray i morrn annars köper jag smile stearin sa morfar till mig och svärfar sa glycol men finns säkert många olika metoder smile

Konsult
1 247 Inlägg
2 december 2012
Även jag tackar för responsen. Tankebanorna har inte riktigt gått i den riktningen för mig wink Nu fungerar mina dörrar utmärkt!

536 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
min funkar bra den med smile

Sök