4083
Sök

Se upp i snön nu ni med 4wd BMWs

JFfoto
1 december 2012
#21
Om fler bara kunde träna på att sladda och veta hur bilen beteer sig när den får sladd så skulle det inte bli lika många olyckor, igår, när det var "snöstorm" så låg jag bakom en som körde 60 på 80väg, visst, har full förståelse för det, men själv var jag en bit bakom och sladdade, föraren måste tyckt jag var en idiot, men jag leker mycket, och vet hur bilen beteer sig.. så i den hastigheten får man inte panik om det råkar släppa lite..

4 146 Inlägg
1 december 2012
#22
Kalltkaffe skrev:
Om fler bara kunde träna på att sladda och veta hur bilen beteer sig när den får sladd så skulle det inte bli lika många olyckor, igår, när det var "snöstorm" så låg jag bakom en som körde 60 på 80väg, visst, har full förståelse för det, men själv var jag en bit bakom och sladdade, föraren måste tyckt jag var en idiot, men jag leker mycket, och vet hur bilen beteer sig.. så i den hastigheten får man inte panik om det råkar släppa lite..

Eftersom man provocerar fram sladden som du gjorde så vet man ju att det kommer släppa precis när det gör det och överraskningsmomentet av sladden försvinner ju helt dessutom.

Jag har varit i diket en gång, och det var när jag låg och slökörde i 60 pga att jag hade 2st batterier staplade på varandra i motorrummet. Klart som fan att jag får sladd när jag sitter där och dagdrömmer och hamnar med ena däcket i diket...

Hade jag kört som vanligt så hade det aldrig hänt.


JFfoto
1 december 2012
#23
zemet skrev:
Kalltkaffe skrev:
Om fler bara kunde träna på att sladda och veta hur bilen beteer sig när den får sladd så skulle det inte bli lika många olyckor, igår, när det var "snöstorm" så låg jag bakom en som körde 60 på 80väg, visst, har full förståelse för det, men själv var jag en bit bakom och sladdade, föraren måste tyckt jag var en idiot, men jag leker mycket, och vet hur bilen beteer sig.. så i den hastigheten får man inte panik om det råkar släppa lite..

Eftersom man provocerar fram sladden som du gjorde så vet man ju att det kommer släppa precis när det gör det och överraskningsmomentet av sladden försvinner ju helt dessutom.

Jag har varit i diket en gång, och det var när jag låg och slökörde i 60 pga att jag hade 2st batterier staplade på varandra i motorrummet. Klart som fan att jag får sladd när jag sitter där och dagdrömmer och hamnar med ena däcket i diket...

Hade jag kört som vanligt så hade det aldrig hänt.

Ja det förstår jag, men man blir inte lika överraskad om man vet hur bilen beteer sig, det kan du inte neka till. Det man gör väldigt ofta sitter i hjärnan, sen när det händer plötsligt så vet man hur man ska göra, men hur det slutar är en annan sak, beror ju på. Klart man inte blir proffs av att sladda, men man kan klara sig bättre.

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
398 Inlägg
1 december 2012
#24
TyraX skrev:
de jag har hört så endel gör fel att koppla ur när de får sladd på 4wd bilar!
Va ja har hört ska man bara styra dit man ska och ge på gasen!
Kan vara ute och cyckla me denna komentar tongue
Har skaffat mig en S4a nu så ja håller på och småleker för att lära mig hur bilen reagerar i vissa situationer smile

LÅR FRÅGA visst har ja rätt i mitt påstående?

Jag kör Audi Quattro o har vid ett par tillfällen råkat ut för sladd o med denna regal att styra dit man skall o gasa på istället för att släppa på gasen eller bromsa så har jag lyckats hålla mig på vägen smile Så det ligger mycket i att man inte skall fegköra med en quattro eller annan 4wd, awd big_smile

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

Bonntrimmare
620 Inlägg
1 december 2012
#25
endorfinslaven skrev:
På väg till jobbet häromdagen så åkte jag i lugn o ro i min gamla traktor
RWD och stel bakaxel inte en antispinn eller antisladdfunktion, dessa funktioner har jag förkovrat mig till.
Kom ifatt en pojk i 25-30 års åldern då jag höll mitt sedvanliga tempo, men fick nu lov o bromsa så bilen stod på tvären. Killen ökar tempo till en bit över XXX o traktorn ligger tätt bakom.
Ett par minuter senare och efter en hel del snurrande på rakan efter böjjen,
så liggger det en BMW med plåtskador i vägkanten.
Inga personskador mer än en djupt sårad stolthet... big_smile

För att det står BMW och X på bilen så går den automatiskt inte fortast på gatan.
Det behövs lite mer än elektronik o "modern teknik" för o hålla sig på vägen.....lol
Naturlagarna går inte att upphäva även om det står BMW på skylten.

när ja åkte till jobbet i onsdags när den första snön hade kommit här låg det en v70 en xc70 och en volvo lastbil i diket jag körde förbi i min bmw å tänkte konstigt att det bara var volvo:lol:

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

4 146 Inlägg
1 december 2012
#26
Kalltkaffe skrev:
zemet skrev:
Kalltkaffe skrev:
Om fler bara kunde träna på att sladda och veta hur bilen beteer sig när den får sladd så skulle det inte bli lika många olyckor, igår, när det var "snöstorm" så låg jag bakom en som körde 60 på 80väg, visst, har full förståelse för det, men själv var jag en bit bakom och sladdade, föraren måste tyckt jag var en idiot, men jag leker mycket, och vet hur bilen beteer sig.. så i den hastigheten får man inte panik om det råkar släppa lite..

Eftersom man provocerar fram sladden som du gjorde så vet man ju att det kommer släppa precis när det gör det och överraskningsmomentet av sladden försvinner ju helt dessutom.

Jag har varit i diket en gång, och det var när jag låg och slökörde i 60 pga att jag hade 2st batterier staplade på varandra i motorrummet. Klart som fan att jag får sladd när jag sitter där och dagdrömmer och hamnar med ena däcket i diket...

Hade jag kört som vanligt så hade det aldrig hänt.

Ja det förstår jag, men man blir inte lika överraskad om man vet hur bilen beteer sig, det kan du inte neka till. Det man gör väldigt ofta sitter i hjärnan, sen när det händer plötsligt så vet man hur man ska göra, men hur det slutar är en annan sak, beror ju på. Klart man inte blir proffs av att sladda, men man kan klara sig bättre.

Nej att veta hur man ska reagera i en speciell situation är ju A och O när man hamnar i en ovanlig situation:)


Muttley
1 december 2012
#27
Denna killen är ju oftast ett skämt känns de som.

Tror på att flest volvos ligger där i diket smile    Men de gör inget, bara bilarna blir tillräckligt skadade så blir vi till sist av med alla 740 och 940 så vi kan få en lite finare vagnpark i sverige.

10 Inlägg
1 december 2012
#28
henke_99 skrev:
Ja om man märker att man är på väg att förlora kontrollen (eller tycker man är på väg för fort in i en kurva t.ex) med en 4wd så är det full gas och styra dit man vill som gäller, fegar man så understyr det och man åker rakt fram.

Tack märkte det när jag låna chefens Audi A4 Quattro. och den släppte i en kurva och jag klippte hela sidan på mötande bil. Är van att köra RWD. SEN sa folket man ska gasa när det släpper. Mot mina principer i RWD


JFfoto
1 december 2012
#29
tkd_rille skrev:
Denna killen är ju oftast ett skämt känns de som.

Tror på att flest volvos ligger där i diket smile    Men de gör inget, bara bilarna blir tillräckligt skadade så blir vi till sist av med alla 740 och 940 så vi kan få en lite finare vagnpark i sverige.

Verkar som du är skämtet här smile

Muttley
1 december 2012
#30
Kalltkaffe skrev:
tkd_rille skrev:
Denna killen är ju oftast ett skämt känns de som.

Tror på att flest volvos ligger där i diket smile    Men de gör inget, bara bilarna blir tillräckligt skadade så blir vi till sist av med alla 740 och 940 så vi kan få en lite finare vagnpark i sverige.

Verkar som du är skämtet här smile

Tack.  Jag skrev de med en mycket stor ironinivå.  Men de är som bekant lite svårt att framföra de via text för många är rätt torra.

Ts hatar bilmärket och därför var han tvungen att blogga om de ute i forumet.   
Hade han haft lite flyt i verksamheten kunde han ju bett alla att ta de lugnt.  Men han vad tvungen att skriva just bmw.

Personligen bryr jag mig inte om vad folk kör,  bara jag själv slipper gå tillbaka till dessa tråkiga bilar nånsin smile

4 146 Inlägg
1 december 2012
#31
Har lite svårt att förstå bmw hatet? Har själv aldrig hört om någon som skulle hata bmw, varför skulle man göra det?

Det är i princip det enda bilmärket jag kommer köpa i framtiden pga rwd, roliga motorer och överlag riktigt bra bilar.

Dock så har jag ju en 740 så jag lär ju dö innan den bilen gör det:)


JFfoto
1 december 2012
#32
tkd_rille skrev:
Kalltkaffe skrev:
tkd_rille skrev:
Denna killen är ju oftast ett skämt känns de som.

Tror på att flest volvos ligger där i diket smile    Men de gör inget, bara bilarna blir tillräckligt skadade så blir vi till sist av med alla 740 och 940 så vi kan få en lite finare vagnpark i sverige.

Verkar som du är skämtet här smile

Tack.  Jag skrev de med en mycket stor ironinivå.  Men de är som bekant lite svårt att framföra de via text för många är rätt torra.

Ts hatar bilmärket och därför var han tvungen att blogga om de ute i forumet.   
Hade han haft lite flyt i verksamheten kunde han ju bett alla att ta de lugnt.  Men han vad tvungen att skriva just bmw.

Personligen bryr jag mig inte om vad folk kör,  bara jag själv slipper gå tillbaka till dessa tråkiga bilar nånsin smile

Okej, ja det är inte svårt att misstolka över internet, men ja, bryr mig inte heller, tycker det bara är onödigt att klanka ner på bilmärken och de förare i dom. Trist om det bara fanns ett bilmärke ute på vägarna smile

Ber om ursäkt och ska sluta skriva här.

3 371 Inlägg
1 december 2012
#33
Rätta din text lite, Då det är en vanlig syn för mig.


""På väg till jobbet häromdagen så åkte jag i lugn o ro i min gamla traktor
RWD och stel bakaxel inte en antispinn eller antisladdfunktion, dessa funktioner har jag förkovrat mig till.
Kom ifatt en pojk i 25-30 års åldern då jag höll mitt sedvanliga tempo, men fick nu lov o bromsa så bilen stod på tvären. Killen ökar tempo till en bit över XXX o traktorn ligger tätt bakom.
Ett par minuter senare och efter en hel del snurrande på rakan efter böjjen,
så liggger det en volvo 740 med plåtskador i vägkanten.
Inga personskador mer än en djupt sårad stolthet...

För att det står 740 och volvo på bilen så går den automatiskt inte fortast på gatan.
Det behövs mer elektronik o "modern teknik" för o hålla sig på vägen.....
Naturlagarna går inte att upphäva även om det står volvo på skylten."""
Senast redigerat av Low (1 december 2012)


Handledare
1 481 Inlägg
1 december 2012
#34
Jag har kört framhjulsdrivet i över 30år. Sedan har jag provat både 745 och V90 på senare tid. Jag kan konstatera att min BMW 540 är vida överlägsen de bakhjulsdrivna Volvona. BMW:n går minst lika säkert på vägen som den SAAB 9-5 2011 som jag har som tjänstebil. I vissa lägen är den faktiskt bättre. Saaben har en tendens att understyra för mycket, trots antisladd.  BMW:n reder ut sladden innan den börjat....


Turbo lover
555 Inlägg
1 december 2012
#35
Med bra däck, lamelldiff och om man skippar de BMW som har taskig viktfördelning typ E30, så är det fantastiskt bra vinterbilar även utan hjälpmedel och 4wd. Volvos gamla hisingetraktorer får man nog klassa ungefär som just E30, Sierra och andra RWD från den tiden som väger alldeles för lite bak.


Random Hero
4 047 Inlägg
1 december 2012
#36
Low skrev:
Rätta din text lite, Då det är en vanlig syn för mig.


""På väg till jobbet häromdagen så åkte jag i lugn o ro i min gamla traktor
RWD och stel bakaxel inte en antispinn eller antisladdfunktion, dessa funktioner har jag förkovrat mig till.
Kom ifatt en pojk i 25-30 års åldern då jag höll mitt sedvanliga tempo, men fick nu lov o bromsa så bilen stod på tvären. Killen ökar tempo till en bit över XXX o traktorn ligger tätt bakom.
Ett par minuter senare och efter en hel del snurrande på rakan efter böjjen,
så liggger det en volvo 740 med plåtskador i vägkanten.
Inga personskador mer än en djupt sårad stolthet...

För att det står 740 och volvo på bilen så går den automatiskt inte fortast på gatan.
Det behövs mer elektronik o "modern teknik" för o hålla sig på vägen.....
Naturlagarna går inte att upphäva även om det står volvo på skylten."""

HAHA!!

Dog food lid. Backwards

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
1 december 2012
#37
Senaste avåkningsbloggen ( http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=120451 ) liknar ingen 4wd BMW iaf...

/Mattias

JFfoto
1 december 2012
#38
Byt ämne på tråden, till "lägg upp era bilder på avåkningar ni ser vintern 2012-2013"  wink så kan vi dra en slutsats till våren sen.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
1 december 2012
#39
Kalltkaffe skrev:
Byt ämne på tråden, till "lägg upp era bilder på avåkningar ni ser vintern 2012-2013"  wink så kan vi dra en slutsats till våren sen.

lär ju va 90% traktorer iom att de svinas som satan med de

om man landar i diket beror det väldigt sällan på vilken bil man kör


JFfoto
1 december 2012
#40
CHEEVA skrev:
Kalltkaffe skrev:
Byt ämne på tråden, till "lägg upp era bilder på avåkningar ni ser vintern 2012-2013"  wink så kan vi dra en slutsats till våren sen.

lär ju va 90% traktorer iom att de svinas som satan med de

om man landar i diket beror det väldigt sällan på vilken bil man kör

majoriteten som leker på vägarna är nog volvo och bmw tror jag smile

nej där håller jag med dig, var mest ett skämt det jag sa tidigare om ämnet, det är ju såklart
föraren, det som blir farligt mest är mobiler t.e.x, man tar upp mobilen för att klicka, 2-3 sekunder sen tittar man upp och bilen är påväg åt sidan, det är då man rycker till bilen och får sladd.. Tror jag iaf smile


Sök