CHEEVA skrev:
att få ner till lägre än 0,8 tvivlar jag på att går .... är väl om man kör väldigt mycket landsväg
med större motor behöver du som du själv säger inte pressa lika mycket som med en liten
går mycket jämnare mjukare och finare
på motorväg går den billigaren än en med liten maskin
Får nog överväga det, men oftast så betyder fler hästar högre försäkringspremie..
Jumbofisken skrev:
Testa sök runt lite på audi a4 och passat angående deras framvagnar.
Vet inte hur många mil du kör om året, men skatten är rätt dyr på diesel bilar.
Turbo problemet tycker jag inte är så farligt. 15-20k mil kör du inte på ett år precis
Dessutom finns det inbytes turbos som är nyrenoverade för vettig peng.
A4ans framvagn har jag läst lite om, har släppt mina tankar om A4an just pga framvagnen, läste på något Audi-forum att folk fick byta efter ett par tusen mil bara, vissa två-tre gånger på 10.000 mil 'bara' så kändes int så lockande, men sen fanns det ju de förstärkta framvagnarna, eller något var förstärkt, men smådyrt om jag minns rätt.
1500 mil har jag hört att ett fordon körs per år, men pappa kör över 3000 mil och mycket av milen är pendling, men samtidigt på fritiden till tex min syster som det är 40 mil tur o retur och massa andra resor som växer på.
Så åker man många mil så väger de nog upp skatten för en diesel i slutändan om man räknar på det, ärligt talat så känns 0,5 l/milen bättre än 0,9 l/milen även om jag inte går + eller - på det i slutändan.
Visserligen inte, men man vet ju inte hur många mil turbon har på sig innan den ger upp ju.
M_Broberg skrev:
Det beror på vilken saab du ska ha. Hade jag vart dig hade jag kollat på nya 900an av senaste årsmodellerna (97-98) eller en saab 9000 från efter 94. Dessa bilar ligger lågt i pris vilket ger dig en fin för dom pengarna du vill lägga. För så små pengar så är det inte bilmodellen som kommer avgöra driftsäkerhet utan skicket på bilen.
Det är mest 9-5 som har problem med turbon, och en 9-5 för dom pengarna kommer nog inte vara så driftsäker. samma gäller 9-3, du KAN ju hitta en -99 eller -00 med 154 hk motorn denna motorn lider inte av samma problem som nyare 9-3 motorerna och 9-5 motorerna gör, Så kallad oilsludge.
Motorn i 154 hk 9-3orna (icke att förväxla med 150 hk motorn) Är samma motorer som i 185hk 900orna fast annan mjukvara, skottsäkra grejjer.
Så Saab 900 97-98 - framåt?
9000 94 - framåt
Samt 9-3a (154 hk) är bilar man kanske ska kolla närmare på?
Rquired skrev:
BMW är inget dumt val och bortsett från försäkringspremien är driftkostnaderna i övrigt väldigt låga. Helt klart ett alternativ, men har du inga krav på körglädje finns det många andra modeller att titta efter.
SAAB är ett bra alternativ just för att de ligger lågt i pris jämfört med motsvarande modeller från andra märken, visst har SAAB sina svagheter men om du läser på ordentligt om sjukdomarna, köper ett fint exemplar och sedan sköter det korrekt bör du ha en bra bil. Modellen 9-5 är den med större svagheter, och visst finns det andra modeller från märket men jag tycker själv att 9000 är bra fast hopplöst omodern i allt medan 900/9-3 visserligen finns med bättre motorer men i övrigt har fler skitfel.
Jag hade varit beredd att lägga ner energi på att hitta en 9-5 med frisk motor istället för att köpa en 9000, 900 eller 9-3, eftersom en bra 9-5 är väldigt mycket mer bil för pengarna än ett bra exemplar av deras andra modeller.
Vill du inte ha en SAAB finns alltid Mercedes som är likt tidigare nämnda BMW i mycket bortsett från körglädjen, vilket du ändå inte prioriterade så högt? En liten C-klass W202 kanske vore något? En modell som visserligen rostar glatt men i övrigt är skottsäker. Fördelen mot BMW är att risken för att stöta på en buskörd Mercedes är väldigt liten även i den här prisklassen.
BMW hade varit ganska trevligt att ha faktiskt eftersom så många vänner har det också, roligt att kunna busa runt på vintern och sladda runt på snön istället för att hålla på med kryckan och allt, sen är de flesta BMW väldigt stilrena enligt mig.
Körglädje är bara ett plus, men brukar vara svårt att kunna kombinera driftsäkerhet, driftkostnader, komfort och körglädje i ett, i alla fall med en låg budget.
SAAB har jag inget emot, som sagt har vi haft ett par inom familjen och jag har gillat alla och varit mycket roliga att få köra.
Såg en fin Merca förut på Blocket för 13.000 med 15.000 mil på mätaren ungefär, fick dock höra att de drog runt litern så vart ganska avtändade att ens tänka tanken hah.