3203
Sök

Volvo 960 automatlådeproblem

1 570 Inlägg
10 oktober 2006
Trådstartare
Hej, någon här som haft problem med automatlådan i en 960?

Min farsa har en 960, 1996:a, gått ca 15000mil. Det blir nästan alltid startproblem efter man kört en kort stund. Backar man exempelvis ut från garageuppfarten och stänger av bilen går den inte att starta på flera timmar eller DAGAR. Vi har kollat batteriet och det är inte det. Automatlådan blinkar och kärvar ibland också så man får åka omkring på fyran hela tiden och ibland går allting jättebra. Är det växellådan som rasat helt eller kan det vara nåt skumt elfel??? Tacksam för svar! smile
Senast redigerat av henrikh (10 oktober 2006)

personbilstekniker
147 Inlägg
10 oktober 2006
De brukar ha problem med att det kommer fullt med skit mm på kontakter och reläboxar som sitter på växellådans vänstra sida. Rengör dom. Men börja med att läsa felkoderna riktigt hur man gör kan jag inte svara på, men du andvänder dig av diagnos doserna i motorutrymmet. Information finns säkert i en hayens bok eller fråga någon verkstad.

Hur menar du att det inte går att starta? Händer det inget? Klickar det bara? Eller vill han inte bara starta????

1 570 Inlägg
10 oktober 2006
Trådstartare
stilren skrev:
De brukar ha problem med att det kommer fullt med skit mm på kontakter och reläboxar som sitter på växellådans vänstra sida. Rengör dom. Men börja med att läsa felkoderna riktigt hur man gör kan jag inte svara på, men du andvänder dig av diagnos doserna i motorutrymmet. Information finns säkert i en hayens bok eller fråga någon verkstad.

Hur menar du att det inte går att starta? Händer det inget? Klickar det bara? Eller vill han inte bara starta????

Tack för svaret!
Det klickar bara, ingenting händer, elen går väl på och lysena blinkar men inte mer än så. Jag får börja med att kolla upp det här med dåliga kontakter i lådan. Har faktiskt inte tänkt på det. Det låter som en trolig orsak. IBLAND så vrider man om nyckeln och vickar lite lätt på växelspaken i P-läget och då drar den igång men nu är den stendöd.

personbilstekniker
147 Inlägg
11 oktober 2006
Okej troligtvis något med startspärren till vxl lådan, man måste ha i N eller P. Kan vara något glapp med den. Du får väl riva lite runt växel föraren så hittar du säkert nån läges givare till spaken.

Sök