2948
Sök

Volvo V50 T5 - Året 2013; 400Hk passerat !

Här är mitt projekt med att få till de att få den effektstarkaste V50:n i Sverige ( kanske inte mycket att sukta efter men alltid något ) med, för tillfället, oöppnad motor ! Bilder från när jag köpte den till allt som sker och... Visa mer

142 572 Visningar
Projektet avslutat 17 november 2013
Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
8 augusti 2013
opA: Ja, helt jävla värdelösa är hakarna. Mekanikerna lär säkert svära lika mycket som en själv.
Slangklämmorna menade jag förstås! smile För nya mappen är väl laddad i bilen?
Tack för länken till rutmedlet, får bli en uppsättning såna!

nyller: Ska claya bilen med Meguiar förstås, men inte bestämt mig gällande vaxet ännu, finns ju miljarders märken så tips tar jag gärna!
Senast redigerat av hyrbil (8 augusti 2013)

Tada.wav

BMW 335D E91
1 399 Inlägg
8 augusti 2013
hyrbil skrev:
opA: Ja, helt jävla värdelösa är hakarna. Mekanikerna lär säkert svära lika mycket som en själv.
Slangklämmorna menade jag förstås! smile För nya mappen är väl laddad i bilen?
Tack för länken till rutmedlet, får bli en uppsättning såna!

nyller: Ska claya bilen med Meguiar förstås, men inte bestämt mig gällande vaxet ännu, finns ju miljarders märken så tips tar jag gärna!

Jag körde med Mg's liquid wax, kanon vax big_smile Riktigt trevlig glans kan jag lova wink

302 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
Jupp nya mappen är i.. men inte riktigt färdig med denna setup än. Luftburken ska bytas ut mot öppet och de ska ordnas direkt intag av luft utifrån till luftfiltret. Som sagt tidigare är den där luftburken inge vidare då den blir kokhet av att ligga direkt inpå motorn.

Har också velat testa samma vax som dig, nyller, men då flaskan jag köpte förra året inte är halvtom än känns de ingen mening att köpa nytt än ! tongue

BMW 335D E91
1 399 Inlägg
9 augusti 2013
opA skrev:
Jupp nya mappen är i.. men inte riktigt färdig med denna setup än. Luftburken ska bytas ut mot öppet och de ska ordnas direkt intag av luft utifrån till luftfiltret. Som sagt tidigare är den där luftburken inge vidare då den blir kokhet av att ligga direkt inpå motorn.

Har också velat testa samma vax som dig, nyller, men då flaskan jag köpte förra året inte är halvtom än känns de ingen mening att köpa nytt än ! tongue

Köp köp! Du kommer inte ångra dig! Ljuger inte om jag säger att det är det bästa vaxet jag har provat big_smile

302 Inlägg
10 augusti 2013
Trådstartare
nyller skrev:
Köp köp! Du kommer inte ångra dig! Ljuger inte om jag säger att det är det bästa vaxet jag har provat big_smile

Får bli nästa år ! wink

-----------

Som vanligt lugnt men eftersom de ändå är en projekttråd så kan man samtidigt slänga in när man gör vissa service:ar med bilen så har man koll på när man gjorde de sist tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99288/99288-0bb54c19a51a3916f61c8bf3ab639bc1.jpg

Bilen har rullat cirka 500mil sen senaste oljebytet så likabra att köra på ett nu smile

Tändstiften passades på att byta ut likaväl då de är 1 år sedan dom byttes senast..  verkar säkerligen onödigt för de flesta men då bilen upplevts hackig innan och vi funderat på tändspolarna så tänkte vi att vi likaväl kan börja med att byta tändstift. Har inte riktigt känt några hack sen nya mappen åkte i men men nu va de gjort.. smile

Idag blir de tvätt inför JKPG Street Meet i Jönköping ikväll smile

316 Inlägg
10 augusti 2013
ses där!smile

Mvh Robin

Montör/svetsare
197 Inlägg
14 augusti 2013
Är det mycket jobb att byta avgas ?

279 Inlägg
14 augusti 2013
Larsa74 skrev:
Är det mycket jobb att byta avgas ?

om du har lift så ska det inte vara några problem att byta avgas, sitter oftast väldigt enkelt upphängt på det flesta bilar. tar lite tid om man inte har vana att pilla med bilar men är absolut inga problem, det grejar nog vilken biltok som helst tongue

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

302 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
De är inte jobbigt att byta avgas.. inte mer än att de är sjuuuuuuuuuuuukt jobbigt att få isär skarvarna för de sitter ihop som tusan ! haha smile

Sen som karlberg säger så underlättar en lift något oerhört mycket ! smile

Montör/svetsare
197 Inlägg
14 augusti 2013
Ok. Vi har en ramp som vi svetsat ihop på jobb. Så den kommer upp lite.
Märkte du stor skillnad på evolve insuget ?
Ps. Din pm korg e full :-)

302 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
Kan inte svara på om jag märkte skillnad på insuget i sig.. fick ju på insug, IC, luftburk samtidigt som och tillsammans kändes de väl litegrann smile

Rensat min inkorg ! tongue
Senast redigerat av opA (14 augusti 2013)

302 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
När man ändå är sjukskriven så passade jag på idag att få på lite grövre slangklämmor på tryckslangarna så risken för att skjuta slangar igen minskas tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99288/99288-d2978b3ac6218d03c7a679c270119f11.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99288/99288-f87d820a570d335b229886cef035e44a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99288/99288-b16aff0db72ee9010938833f35b8d2a0.jpg

( Jag vet om oljan som syns på turbon.. gammalt och inget som behöver påpekas smile )

När jag ändå fick på de grövre slangklämmorna så lät jag de gamla sitta kvar.. skadar ju inte om man säger så smile

Två platser fick dock inga nya klämmor och ena stället är på turbon där de går från 2(?)" till 2,5" då jag inte hade så små klämmor samt tryckslangen uppe vid insuget där en så pass grov slangklämma inte fungerade då den istället tryckte av slangen när man drog åt den.. så där får de räcka med de andra klämmorna för tillfället smile

På torsdagmorgon händer de grejer igen för då ska bilen bänkas på Autotech smile
Senast redigerat av opA (20 augusti 2013)

Montör/svetsare
197 Inlägg
20 augusti 2013
Hoppas du får ut mycket på E85 :-)

302 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
Larsa74 skrev:

Får hoppas de ger några hästar till på multifuel smile

Ren E85 kommer de nog inte bli fören nästa år då annan soppapump, spridare och E85-mapp kommer behövas smile

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
20 augusti 2013
Härligt att höra! Fått ordning på läppen ännu?

Tada.wav

302 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
hyrbil skrev:
Härligt att höra! Fått ordning på läppen ännu?

Jajemen.. den satte jag och farsan dit för 2 veckor sen smile

Montör/svetsare
197 Inlägg
21 augusti 2013
opA skrev:
Larsa74 skrev:

Får hoppas de ger några hästar till på multifuel smile

Ren E85 kommer de nog inte bli fören nästa år då annan soppapump, spridare och E85-mapp kommer behövas smile

Ska byta koppling på den 17e. Då ska jag också testa 100% E85 och bänka den. Hoppas jag slår ditt du hade med orginal turbo :-)

302 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
Larsa74 skrev:
Ska byta koppling på den 17e. Då ska jag också testa 100% E85 och bänka den. Hoppas jag slår ditt du hade med orginal turbo :-)

Spännande att se va du får ! smile

-------

Update:

Idag åkte de öppna luftfiltret på igen ! Stort tack till Simon ( Down_ ) för hjälpen ! smile
Va lite bökigt att få dit de p.g.a avskärmningen går inte riktigt ihop med insuget och de fattades lite stag som håller skärmningen på plats..

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99288/99288-dc9ab8a16adb7181f36d43fc9000a88c.jpg

Ledsen för mitt budget-liknande motorutrymme med luftröret som hålls upp med buntband. Tillfällig lösning haha ! Ville inte bänka med den där luftburken som satt på innan imorgon då den ströp så pass många hjulhästar förra gången så nu kör vi öppet som gav så pass många hästar förr lol

Sånt jäkla gott ljud från filtret vid växlingar nu ! smile

Nej kanske dags att hoppa i säng och upp för en tidig morgon på Autotech imorgon... kall morgon-kall luft-mycket hästar ! smile smile smile
Ber om att få passera 400hk !

BMW 335D E91
1 399 Inlägg
21 augusti 2013
opA skrev:
Larsa74 skrev:

Spännande att se va du får ! smile

-------

Update:

Idag åkte de öppna luftfiltret på igen ! Stort tack till Simon ( Down_ ) för hjälpen ! smile
Va lite bökigt att få dit de p.g.a avskärmningen går inte riktigt ihop med insuget och de fattades lite stag som håller skärmningen på plats..

http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99288/99288-dc9ab8a16adb7181f36d43fc9000a88c.jpg

Ledsen för mitt budget-liknande motorutrymme med luftröret som hålls upp med buntband. Tillfällig lösning haha ! Ville inte bänka med den där luftburken som satt på innan imorgon då den ströp så pass många hjulhästar förra gången så nu kör vi öppet som gav så pass många hästar förr lol

Sånt jäkla gott ljud från filtret vid växlingar nu ! smile

Nej kanske dags att hoppa i säng och upp för en tidig morgon på Autotech imorgon... kall morgon-kall luft-mycket hästar ! smile smile smile
Ber om att få passera 400hk !

Hmm, hur kan det komma sig att burken stryper så pass? Lycka till iaf,  jag hoppas på nån mätarvideo senare imorgon wink

302 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
nyller skrev:
Hmm, hur kan det komma sig att burken stryper så pass? Lycka till iaf,  jag hoppas på nån mätarvideo senare imorgon wink

Vi spånade på de med när jag bänkade den efter monteringen av allt i våras och de vi kom fram till var väl att luften har för lång väg att ta sig innan den kommer till turbon när man använder de luftintaget jag hade innan + den där luftburken med filtret ligger direkt inpå motorn så själva luftburken blir koooookhet vilket luften blir med !

Sök