Ja, jag får väl köra som de flesta här och göra en projekt tråd om sin kära bil som gör en både gott och ont
Bilen i fråga är denna och såhär såg den ut dagen efter jag hade köpt den;
Som sagt.. såhär såg den ut när jag hämtat den och lite mer speccs på den vid de tillfället var väl i princip dessa;
V50 T5 R-design -08:a
Autotech Steg 3 - 310hk E85, 293hk 98-okt
3" Ferrita sportavgassystem
K&N Typhoon sportlufterfilterkit
Höjd fartspärr
30mm H&R sänkning
19" Aez Lascar 235/35
High performance stereo
... och allt som ingår i R-design
------
Mina planer är väl att få till de där lilla extra när de gäller kusar under huven.. kanske inte låter som något att sukta efter men att få till den effektstarkaste V50:n i Sverige vore väl kul
Som de ser ut nu är mina framtidsplaner dessa iallafall:
# +400hk ( ATM420 )
# Quaife diff.
# Sachs Performance kopplingskit
# Motorbussningar ( Elevate ? )
# H&R krängningshämmare fram & bak
# Lackera om spoiler fram
-----------
De som jag ändrat om på bilen sen jag köpte den har varit kortfattat detta;
Diodlisterna som skulle agera dimljus tyckte jag såg okej ut i början men dioderna hade börjat gå sönder en efter en så jag tog och körde i likadant som jag hade i min gamla V50 och de va xenonkit á 35W 8000K !
Nöjd blev jag iallafall.. lyser inte riktigt lika aggresivt blått i verkligheten men de får duga
----------
Ni som kört V50/S40N har säkert tänkt på traktorväxlingarna.. inga roliga växlingslägen.. så efter kontakt med v50sport här på Garaget så köpte jag hans SNABB Shortshift som han aldrig hann sätta i sin V50..
GALET underbart blev de att växla.. korta, snabba lägen. Precis så som de ska vara !
---------
När vi satte på sommardäcken i våras så märkte vi att båda fjädrarna bak va av så de va bara att få tag på nya vilket de underbara herrarna på Autotech fixade ! Så efter ett snabbt besök uppe i Trollhättan hade man med sig nya fjädrar samt EBC redstuff belägg samt Volvo org.bromsskivor.
----------
Nu i somras, 2012, hände de en hel del grejer med bilen då jag äntligen fått jobb som ger mig så många timmar jag vill ha.. så på semestern var de första jag gjorde att få hjälp av en god vän jag lärt känna här på Garaget vid namn Jonas att tona om alla rutorna på bilen då jag tyckte den förra toningen var alldeles för ljus.
Sagt och gjort !
Vi höll på långt in på natten med att skrapa bort gammalt lim m.m.. eller ja, han gjorde de mesta jobbet..
Fick komma tillbaka dagen efter för att göra klart resten.. de tar sin lilla tid att tona rutor med ordentligt bra resultat märkte jag !
Dagen efter var de iallafall klart och jag var galet nöjd ! 7 rutor tonade d.v.s runt om.. De 5 bakre fick mörkast och de främre sidorutorna fick näst mörkast. 5% genomsläpp bak och.. 15% fram, om jag inte minns fel.
Mycket nöjd Christian !
----
Hade även tidigare under året tagit bort en av ljuddämparna på Ferritasystemet för att få till lite roligare ljud från T5:an.
Hade lite skoj under bygget och när hela avgasystemet va av testkörde vi motorn.. satan vad de låter utan någon avgassystem överhuvudtaget...
http://www.youtube.com/watch?v=pABp_hVHBn8
----
Nåväl.. när jag ändå va i fas under sommaren att tona rutor m.m och jag kände att jag inte va riktigt nöjd med ljudet från avgassystemet efter ombygget tog jag och beställde Autotechs senaste släpp vilket var ett helsystem från just dom med 3,5" downpipe utan katalysator och 3" baksystem !
Sagt och gjort.. beställde och åkte upp till Trollhättan ännu en gång och hämtade ut paketet.
Så en tidig morgon i Augusti fick jag hjälp av ännuuuuu fler vänner ( ja, jag är en sån som behöver hjälp med mekandet. Jag är inte så värst haj på mekanik i bilar så ber vänner om hjälp ) , Börjesson och Jimmie.
Mekandet börjar med måttande och kollar hur allt passar..
Nu kom vi då till de som vi visste redan innan inte skulle passa och de va på de bakre systemet efter ljuddämparn att piporna inte skulle komma så långt ut som de är tänkt..
men då vi redan löst detta med Autotech genom att de skickade med bitar vi själva kunde svetsa dit.. så sagt och gjort.
Monterat och klart !
Efter lite testkörning så lät de ju riktigt sportigt !
Ska se om jag kan klistra in lite youtube-klipp på ljudet in här lite senare.. om de nu går (?)
-----------
Även om de inte är mekarprojekt kan man väl även se till att hålla ett projekt med att hålla bilen i toppskick i lacken.. så en kväll började jag på tillsammans med goa bröderna Karlsson ( Andreas & Kristoffer ) att polera upp pärlan.
Lacken fick stå och härda till bilträffen i Trollhättan dagen efter.. själva arbetet med poleringen tog verkligen.. ja jag vet inte hur många timmar sammanlagt men rätt många.
---
Väl på bilträffen så klantar man ju självklart till sig.. så med nypolerad bil lyckas jag backa in i en lyktstolpe på en parkering (!!!!)
De sved rätt rejält i själen.. som tur var sprack inget mer än repskyddet.. så ett nytt sådant repskydd samt omlackering av den samt fronten står på "att göra"-listan
-----
Allt detta lyckades man tillsammans med gott sällskap göra på två veckors semester.. otroligt !
Hösten kom och de började bli dags att tänka på att ställa av bilen.. så jag gick och köpte mig en Volkswagen Caddy diesel.
Så nu står hon och vilar i ett kallgarage
Lyset är inte på.. blixten i kameran som gör så de ser ut så.
Men bara för att bilen är avställd och vintervilar betyder inte de att planerna på Autotechs nästa trimsteg för min bil ( ATM420 ) ligger och vilar dom med !
Så de senaste inköpet är en intercooler av märket Elevate:
Rejäl sak
De som fattas och som ska inhandlas nu under vintern är följande:
( Grönt = Köpt ! / Röd = Inte köpt ! )
¤ Ny större turbo ! I detta fall en Focus RS turbo ( K16 )
¤ 550cc spridare
¤ Luftburkskit
¤ Elevate insug
¤ Sachs Performance kopplingskit
¤ Quaiffe diff
¤ ATM Magnetventil
¤ Elevate intercooler
¤ Oljekyl (?)
¤ Lite motorbussningar
.. och säkerligen något mer jag glömt !
Så, nu har jag suttit och skrivit här i någon timma vad som hänt sen jag köpt bilen så i fortsättningen kommer uppdateringarna i löpande form som nya inlägg.
Jag hoppas ni ser detta som intressant och följer med mig på vägen mot de nya kusarna
---
Vill ge ett extra stort tack till mina vänner som hjälpt mig på alla sätt med bilen
Simon Wilhelmsson
Johannes Börjesson
Jimmie Josefsson
Viktor Kalén
Andreas Karlsson
Kristoffer Karlsson
Jonas Good
Patrik ( Autotech )
Hampus ( Autotech )
Bilen i fråga är denna och såhär såg den ut dagen efter jag hade köpt den;
Som sagt.. såhär såg den ut när jag hämtat den och lite mer speccs på den vid de tillfället var väl i princip dessa;
V50 T5 R-design -08:a
Autotech Steg 3 - 310hk E85, 293hk 98-okt
3" Ferrita sportavgassystem
K&N Typhoon sportlufterfilterkit
Höjd fartspärr
30mm H&R sänkning
19" Aez Lascar 235/35
High performance stereo
... och allt som ingår i R-design
------
Mina planer är väl att få till de där lilla extra när de gäller kusar under huven.. kanske inte låter som något att sukta efter men att få till den effektstarkaste V50:n i Sverige vore väl kul
Som de ser ut nu är mina framtidsplaner dessa iallafall:
# +400hk ( ATM420 )
# Quaife diff.
# Sachs Performance kopplingskit
# Motorbussningar ( Elevate ? )
# H&R krängningshämmare fram & bak
# Lackera om spoiler fram
-----------
De som jag ändrat om på bilen sen jag köpte den har varit kortfattat detta;
Diodlisterna som skulle agera dimljus tyckte jag såg okej ut i början men dioderna hade börjat gå sönder en efter en så jag tog och körde i likadant som jag hade i min gamla V50 och de va xenonkit á 35W 8000K !
Nöjd blev jag iallafall.. lyser inte riktigt lika aggresivt blått i verkligheten men de får duga
----------
Ni som kört V50/S40N har säkert tänkt på traktorväxlingarna.. inga roliga växlingslägen.. så efter kontakt med v50sport här på Garaget så köpte jag hans SNABB Shortshift som han aldrig hann sätta i sin V50..
GALET underbart blev de att växla.. korta, snabba lägen. Precis så som de ska vara !
---------
När vi satte på sommardäcken i våras så märkte vi att båda fjädrarna bak va av så de va bara att få tag på nya vilket de underbara herrarna på Autotech fixade ! Så efter ett snabbt besök uppe i Trollhättan hade man med sig nya fjädrar samt EBC redstuff belägg samt Volvo org.bromsskivor.
----------
Nu i somras, 2012, hände de en hel del grejer med bilen då jag äntligen fått jobb som ger mig så många timmar jag vill ha.. så på semestern var de första jag gjorde att få hjälp av en god vän jag lärt känna här på Garaget vid namn Jonas att tona om alla rutorna på bilen då jag tyckte den förra toningen var alldeles för ljus.
Sagt och gjort !
Vi höll på långt in på natten med att skrapa bort gammalt lim m.m.. eller ja, han gjorde de mesta jobbet..
Fick komma tillbaka dagen efter för att göra klart resten.. de tar sin lilla tid att tona rutor med ordentligt bra resultat märkte jag !
Dagen efter var de iallafall klart och jag var galet nöjd ! 7 rutor tonade d.v.s runt om.. De 5 bakre fick mörkast och de främre sidorutorna fick näst mörkast. 5% genomsläpp bak och.. 15% fram, om jag inte minns fel.
Mycket nöjd Christian !
----
Hade även tidigare under året tagit bort en av ljuddämparna på Ferritasystemet för att få till lite roligare ljud från T5:an.
Hade lite skoj under bygget och när hela avgasystemet va av testkörde vi motorn.. satan vad de låter utan någon avgassystem överhuvudtaget...
http://www.youtube.com/watch?v=pABp_hVHBn8
----
Nåväl.. när jag ändå va i fas under sommaren att tona rutor m.m och jag kände att jag inte va riktigt nöjd med ljudet från avgassystemet efter ombygget tog jag och beställde Autotechs senaste släpp vilket var ett helsystem från just dom med 3,5" downpipe utan katalysator och 3" baksystem !
Sagt och gjort.. beställde och åkte upp till Trollhättan ännu en gång och hämtade ut paketet.
Så en tidig morgon i Augusti fick jag hjälp av ännuuuuu fler vänner ( ja, jag är en sån som behöver hjälp med mekandet. Jag är inte så värst haj på mekanik i bilar så ber vänner om hjälp ) , Börjesson och Jimmie.
Mekandet börjar med måttande och kollar hur allt passar..
Nu kom vi då till de som vi visste redan innan inte skulle passa och de va på de bakre systemet efter ljuddämparn att piporna inte skulle komma så långt ut som de är tänkt..
men då vi redan löst detta med Autotech genom att de skickade med bitar vi själva kunde svetsa dit.. så sagt och gjort.
Monterat och klart !
Efter lite testkörning så lät de ju riktigt sportigt !
Ska se om jag kan klistra in lite youtube-klipp på ljudet in här lite senare.. om de nu går (?)
-----------
Även om de inte är mekarprojekt kan man väl även se till att hålla ett projekt med att hålla bilen i toppskick i lacken.. så en kväll började jag på tillsammans med goa bröderna Karlsson ( Andreas & Kristoffer ) att polera upp pärlan.
Lacken fick stå och härda till bilträffen i Trollhättan dagen efter.. själva arbetet med poleringen tog verkligen.. ja jag vet inte hur många timmar sammanlagt men rätt många.
---
Väl på bilträffen så klantar man ju självklart till sig.. så med nypolerad bil lyckas jag backa in i en lyktstolpe på en parkering (!!!!)
De sved rätt rejält i själen.. som tur var sprack inget mer än repskyddet.. så ett nytt sådant repskydd samt omlackering av den samt fronten står på "att göra"-listan
-----
Allt detta lyckades man tillsammans med gott sällskap göra på två veckors semester.. otroligt !
Hösten kom och de började bli dags att tänka på att ställa av bilen.. så jag gick och köpte mig en Volkswagen Caddy diesel.
Så nu står hon och vilar i ett kallgarage
Lyset är inte på.. blixten i kameran som gör så de ser ut så.
Men bara för att bilen är avställd och vintervilar betyder inte de att planerna på Autotechs nästa trimsteg för min bil ( ATM420 ) ligger och vilar dom med !
Så de senaste inköpet är en intercooler av märket Elevate:
Rejäl sak
De som fattas och som ska inhandlas nu under vintern är följande:
( Grönt = Köpt ! / Röd = Inte köpt ! )
¤ Ny större turbo ! I detta fall en Focus RS turbo ( K16 )
¤ 550cc spridare
¤ Luftburkskit
¤ Elevate insug
¤ Sachs Performance kopplingskit
¤ Quaiffe diff
¤ ATM Magnetventil
¤ Elevate intercooler
¤ Oljekyl (?)
¤ Lite motorbussningar
.. och säkerligen något mer jag glömt !
Så, nu har jag suttit och skrivit här i någon timma vad som hänt sen jag köpt bilen så i fortsättningen kommer uppdateringarna i löpande form som nya inlägg.
Jag hoppas ni ser detta som intressant och följer med mig på vägen mot de nya kusarna
---
Vill ge ett extra stort tack till mina vänner som hjälpt mig på alla sätt med bilen
Simon Wilhelmsson
Johannes Börjesson
Jimmie Josefsson
Viktor Kalén
Andreas Karlsson
Kristoffer Karlsson
Jonas Good
Patrik ( Autotech )
Hampus ( Autotech )
Senast redigerat av opA (1 september 2013)
0
0
0
0