3195
Sök

740 b230f drar ca 2L milen *problem löst*

714 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#21
Hej och tack för alla svar hitills!  Jag har gort ett litet framsteg iaf. Jag drog ut kontakten till kallstartventilen och efter det har den slutat hacka vid kall motor. Men den drar  fortfarande mycket bensin, men jagska testa dom andra sakerna ni skrivit


714 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#22
Jag har även nu pluggat kallstart slangen, och smörjt upp bromsoken. nu drar den ca 1.5 l/milen lite bättre iaf. Jag skruvade ut tändstifen och dom såg ut så här. Borde inte dom vara svarta ? pga höga bränsleförbrukningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118717/118717-2e3b1b0b62bac5e6a72a9fb86241f0fc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118717/118717-04c9e03727680646c2ed4580928c6fbe.jpg

Jag tycker dom ser bra ut. snarare att den går magert ? förstår ingenting nu yikes
Senast redigerat av Nurminen_ (28 december 2012)


714 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#23
hmm har kört 15 mil nu..och har ca 40 liter kvar ? om nu bränslemätaren stämmer (som den gort tidigare) så har jag fixat problemet big_smile och då var det kallstartventilen ! den verkar ha läckt in bensin även fast ja kopplade bort elkontakten. det måste vara djävulens påfynd ! jävla skit saker. jag har startat bilen utan den i -20 och den hoppar igång hur bra som helst..det blir till och byta till en vanlig spridarbrygga utan utag för kallstarten ! pga risk att min pluggade slang kan börja läcka bensin


6 738 Inlägg
28 december 2012
#24
varför inte bara byta kallstartsventilen? ska du byta spridarbrygga så lär du få flytta över spridarna också för att spridarna som sitter på bryggan utan kallstartsventil kommer från ett äldre insprutsystem och kommer inte fungera med de systemet du har nu wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

2 250 Inlägg
28 december 2012
#25
Ett fel som inte nämnts.... gör att motorn går dåligt på åtminstone 1 cylinder, speciellt vid låga varv.
Läck i vacuumservot till bromsen.
Enkelt att testa. Lossa slangen till insugsröret och håll för en finger för nippeln...

Och plocka bort skrikplåtarna på bromsklossarnas baksida. Speciellt om de är begagnade, för då fungerar de som plattfjädrar och trycker klossarna mot skivorna. Stryk på lite kopparpasta på klossarnas baksida, det funkar lika bra. Min diesel tar utan plåtarna ca 1.5 dl mindre per mil.

Byt ut motortemperaturgivaren. Felar den så kommer bränslestyrningen att ge på mer bränsle. Choka som man sa förr.

Byt termostat till en med högre temperatur, så att motorn går varm snabbare. Var väldigt viktigt på Gamla.... 5 cyl Audi och SAAB 900i.

714 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#26
1.25 har den dragit exakt. det får jag vara nöjd med nu i vintertider, och 1.5 bar i två av däcken smile


6 738 Inlägg
3 januari 2013
#27
Nurminen_ skrev:
1.25 har den dragit exakt. det får jag vara nöjd med nu i vintertider, och 1.5 bar i två av däcken smile

1,5bar?! I med ca 3,2bar. det har ja i min 740 på alla 4 däck inga problem wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

714 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#28
Henkix skrev:
Nurminen_ skrev:
1.25 har den dragit exakt. det får jag vara nöjd med nu i vintertider, och 1.5 bar i två av däcken smile

1,5bar?! I med ca 3,2bar. det har ja i min 740 på alla 4 däck inga problem wink

jag brukar köra på 2.5 tongue så det går att köra med 3.2 ? aja pyspunka på två av däcken därav 1.5 tongue


Arg Snickare
875 Inlägg
3 januari 2013
#29
2 bar på vinterväglag brukar jag köra. perfekt fäste! big_smile

6 738 Inlägg
3 januari 2013
#30
Nurminen_ skrev:
Henkix skrev:
Nurminen_ skrev:
1.25 har den dragit exakt. det får jag vara nöjd med nu i vintertider, och 1.5 bar i två av däcken smile

1,5bar?! I med ca 3,2bar. det har ja i min 740 på alla 4 däck inga problem wink

jag brukar köra på 2.5 tongue så det går att köra med 3.2 ? aja pyspunka på två av däcken därav 1.5 tongue

funkar så fint med 3.2 bar rullar lätt o fint tongue aha då föstår ja att du har lite mindre i smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

714 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#31
Henkix skrev:
Nurminen_ skrev:
Henkix skrev:

1,5bar?! I med ca 3,2bar. det har ja i min 740 på alla 4 däck inga problem wink

jag brukar köra på 2.5 tongue så det går att köra med 3.2 ? aja pyspunka på två av däcken därav 1.5 tongue

funkar så fint med 3.2 bar rullar lätt o fint tongue aha då föstår ja att du har lite mindre i smile

Aha får trycka i 3.2 då big_smile


6 738 Inlägg
3 januari 2013
#32
Nurminen_ skrev:
Henkix skrev:
Nurminen_ skrev:

jag brukar köra på 2.5 tongue så det går att köra med 3.2 ? aja pyspunka på två av däcken därav 1.5 tongue

funkar så fint med 3.2 bar rullar lätt o fint tongue aha då föstår ja att du har lite mindre i smile

Aha får trycka i 3.2 då big_smile

gö inte de på dom däck du har pyspunka på bara

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

714 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#33
Henkix skrev:
Nurminen_ skrev:
Henkix skrev:

funkar så fint med 3.2 bar rullar lätt o fint tongue aha då föstår ja att du har lite mindre i smile

Aha får trycka i 3.2 då big_smile

gö inte de på dom däck du har pyspunka på bara

om jag har i skum först då ?


6 738 Inlägg
3 januari 2013
#34
Nurminen_ skrev:
Henkix skrev:
Nurminen_ skrev:

Aha får trycka i 3.2 då big_smile

gö inte de på dom däck du har pyspunka på bara

om jag har i skum först då ?

jag e lite osäker men jag hade inte gjort det om de vart pyspunka wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

714 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#35
okej smile



Sök