3073
Sök

740 b230f drar ca 2L milen *problem löst*

714 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
#1
Hej!  Innan så hade jag 2 felkoder på lambdan. Så jag bytte den och trodde den skulle dra mindre. Nu har jag bytt den och felkoderna är borta. Men den drar fortfarande lika mycket. Det sticks i ögonen pga avgaserna som luktar så mkt. Vad ska jag kolla?  Den blöddrar lite när den är kall och låg tomgång kall
Senast redigerat av Nurminen_ (3 januari 2013)


714 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
#2
märkte även idag att jag tror den går på 3 cylindrar i någon minut inan den blir varm. Nya stift, tändkablar, rotor, fördelarlock, lambdasond


One Man Clan
4 287 Inlägg
3 december 2012
#3
inget övertryck i kylsystemet ? toppackning ?

har du nån luftmassemätare du kan låna av någon ?


714 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
#4
nää försvinner inget vatten, och oljan ser fin ut. luktar inte avgaser i expansionkärlet heller. Jag har bytt lmm, den går ner på tomgång/dör när jag rycker ut sladden. Om man står med huvudet vid insuget och gasar till snabbt..då blir det ett insugljud som när man har öppet luftfilter ni vet ? jag kommer inte ihåg om det ska låta så ? jag har kollat slangarna och dom ser hela ut. Kan kallstarts ventilen kanske ha hängt sig ? vart sitter den isåfall ? jag såg även att det läcker ut avgaser precis före katalysatorn. och där sitter lambdan. Men det är inte mycket det läcker, och det borde väl ge felkod och lambda lampan tändas ?
Senast redigerat av Nurminen_ (3 december 2012)


123 Inlägg
3 december 2012
#5
Spraya startgas runt insugspackningen. Då ser du ifall de drar tjuvluft för du hörde ett sugande ljud. Ang lampdan, nog inte helt fel att svetsa hålet, lika bra å göra! Kallstarts givarn sitter under insuget om ja inte minns fel, den längst in skall det va.


1 215 Inlägg
3 december 2012
#6
testa byta motortempgivaren, den brukar kunna ställa till en del smile

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

123 Inlägg
3 december 2012
#7
Yepp har de på min tic, gick som en potta skit, starta knappt och gillade maaaasssooorr med bensin wink


4 Inlägg
7 december 2012
#8
hade samma fel på min 740 men min var grymt slö också, bytte också allt som du har gjort.
men sedan så kollade jag kamremmen, det visade sig att den hade kuggat en kugge så nu går den som den ska igen tongue


908 Inlägg
7 december 2012
#9
Tyckte min 240 b230f drog mycket på sina 1,3L/mil :p

714 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#10
Håller på och svetsar avgasröret nu, även tryckt på en ny insugpackning. och en ny packning mellan grenrör/mellanrör. Får se om det hjälper, men det tvivlar jag på ! för jag testade att rycka bort båda kablarna till lambdasonden inan jag startade den kall. Då blöddra den och och hackade, även svartryker så inihelvete(som den gör med lambdan ikopplad). och det stinker verkligen avgaser. så det är inte 3 cylindrar den går på, det är att den får för mycket bensin. Vad ska jag göra härnäst ? (om det inte funkar efter jag svetsat klart avgasystemet) den går ju bra efter en stund. bara det att den drar så sjukt mycket bensin hmm
Senast redigerat av Nurminen_ (10 december 2012)


714 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#11
Nu är avgaseöret helt tätt,  ingen skillnad.  Slurpar fortfarande bensin vad ska jag byta nu tycker ni  ?


Pim_Pim
11 december 2012
#12
Sitter kamremmen rätt ?

6 738 Inlägg
11 december 2012
#13
kolla vattentempgivaren till insprutet och btr. kolla även luftfiltret tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

336 Inlägg
11 december 2012
#14
de läcker inte vid gasspjäll/lmm? på min bmw så var gummit mellan spjäll/lmm sönder och då drog bilen ochså 2-2,5l/mil och lukta bensin som fan om bilen! så kolla över precis allt så det är tätt smile


292 Inlägg
11 december 2012
#15
du har möjligtvis ingen vakumslang som är av/lossnat ? du har inga "nya" felkoder? kabelbrott på lamban?


5 Inlägg
11 december 2012
#16
som tidigare komentarer så tycker jag att du bör kolla så att inte kamremmen har hoppat en kugge... de brukar bli dom symtomerna då smile


123 Inlägg
11 december 2012
#17
Om kamrremmen kuggat startar den lätt och så då?


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
11 december 2012
#18
ticjohan skrev:
Om kamrremmen kuggat startar den lätt och så då?

går väldigt dåligt då ...


1 Inlägg
11 december 2012
#19
Hej! Ryck bort slangen som går till bränsletrycksregulatorn, går den fortfarande lika dåligt då, så är det bränsletrycksregulatorn som krånglar. Lika på våran bil också så.

6 738 Inlägg
11 december 2012
#20
AvestaRacing skrev:
Hej! Ryck bort slangen som går till bränsletrycksregulatorn, går den fortfarande lika dåligt då, så är det bränsletrycksregulatorn som krånglar. Lika på våran bil också så.

för att se om bränsletrycksregulatorn e dålig så e det enklaste sättet att ta bort returledningen från den o se så att det kommer bensin. kommer det lite eller inget alls så e den kass o då tvingas allt bränsle in i motorn

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök