3046
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Lastbilschaufför
176 Inlägg
28 februari 2013
#3461
vwkjell skrev:
XenonPower skrev:
Detta kommer att monteras nu i helgen smile

2 st LED backljus - 18w & 1080 lumen/st
http://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-3024090.jpg

40" Double Row Cree LED extraljusramp - 240w & 19200 lumen
http://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-3022318.jpg

LED rampen kommer att monteras på ett takräcke från Biltema big_smile
http://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-3030124.jpg

Vi börjar med att dra alla kablar till allt först, och sedan så monterar vi alla LED armaturer.

Kommer att bli snyggt wink

Hur kopplar ni in backljusen?

Jag tänkte göra detta på passaten men sålde lamporna istället tongue
30 = +kabeln till Led-lamporna
87a = backljuslamporna (original)
87 = dimbakljuset
85 = Jord
86 = dimbakljuset igen

Då kan man även tända dom genom att trycka på dimbakljusets knapp. Ett tips bara smile

Jag har inte allt detta hemma eftersom det är G-POWER som har allt hemma hos sig, så vi får se hur vi gör. Men det finns en annan kille som har kopplat in likadana backljus, på en Saab 9-5 likaså, och det blev snyggt!

https://www1.garaget.org/archive/162/161207/315745/315745-3028319.jpg


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
28 februari 2013
#3462
vwkjell skrev:
XenonPower skrev:
Detta kommer att monteras nu i helgen smile

2 st LED backljus - 18w & 1080 lumen/st
http://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-3024090.jpg

40" Double Row Cree LED extraljusramp - 240w & 19200 lumen
http://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-3022318.jpg

LED rampen kommer att monteras på ett takräcke från Biltema big_smile
http://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-3030124.jpg

Vi börjar med att dra alla kablar till allt först, och sedan så monterar vi alla LED armaturer.

Kommer att bli snyggt wink

Hur kopplar ni in backljusen?

Jag tänkte göra detta på passaten men sålde lamporna istället tongue
30 = +kabeln till Led-lamporna
87a = backljuslamporna (original)
87 = dimbakljuset
85 = Jord
86 = dimbakljuset igen

Då kan man även tända dom genom att trycka på dimbakljusets knapp. Ett tips bara smile

Diskuterat lite på jobbet angående en smidig lösning på avtagbara backlysen. Kom fram till att man borde ju kunna koppla in sig på släpvagnskontakten? (Om man nu har en sådan)
Den 13-poliga varianten har ju funktioner som backljus och även dimljus. Borde ju funka ypperligt att bara plugga i den när man har behov (hela vintern) För att göra det hela smidigare än att dra kabeln genom bagagen osv.
Senast redigerat av AD_ (28 februari 2013)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

783 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#3463
XenonPower skrev:
Detta kommer att monteras nu i helgen smile

2 st LED backljus - 18w & 1080 lumen/st
http://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-3024090.jpg

40" Double Row Cree LED extraljusramp - 240w & 19200 lumen
http://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-3022318.jpg

LED rampen kommer att monteras på ett takräcke från Biltema big_smile
http://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-3030124.jpg

Vi börjar med att dra alla kablar till allt först, och sedan så monterar vi alla LED armaturer.

Kommer att bli snyggt wink

Kommer bli jäkla bra de där smile Samma takräcke jag använder med smile


189 Inlägg
28 februari 2013
#3464
AD_ skrev:
vwkjell skrev:
XenonPower skrev:
Detta kommer att monteras nu i helgen smile

2 st LED backljus - 18w & 1080 lumen/st
http://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-3024090.jpg

40" Double Row Cree LED extraljusramp - 240w & 19200 lumen
http://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-3022318.jpg

LED rampen kommer att monteras på ett takräcke från Biltema big_smile
http://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-3030124.jpg
Låter helt klart vettigt wink bara köpa en släpvagnskontakt då :p

Vi börjar med att dra alla kablar till allt först, och sedan så monterar vi alla LED armaturer.

Kommer att bli snyggt wink

Hur kopplar ni in backljusen?

Jag tänkte göra detta på passaten men sålde lamporna istället tongue
30 = +kabeln till Led-lamporna
87a = backljuslamporna (original)
87 = dimbakljuset
85 = Jord
86 = dimbakljuset igen

Då kan man även tända dom genom att trycka på dimbakljusets knapp. Ett tips bara smile

Diskuterat lite på jobbet angående en smidig lösning på avtagbara backlysen. Kom fram till att man borde ju kunna koppla in sig på släpvagnskontakten? (Om man nu har en sådan)
Den 13-poliga varianten har ju funktioner som backljus och även dimljus. Borde ju funka ypperligt att bara plugga i den när man har behov (hela vintern) För att göra det hela smidigare än att dra kabeln genom bagagen osv.

Old VW's never die, they just get more expensive!

Fotograf
1 319 Inlägg
28 februari 2013
#3465
AD_ skrev:
vwkjell skrev:
XenonPower skrev:
Detta kommer att monteras nu i helgen smile

2 st LED backljus - 18w & 1080 lumen/st
http://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-3024090.jpg

40" Double Row Cree LED extraljusramp - 240w & 19200 lumen
http://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-3022318.jpg

LED rampen kommer att monteras på ett takräcke från Biltema big_smile
http://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-3030124.jpg

Vi börjar med att dra alla kablar till allt först, och sedan så monterar vi alla LED armaturer.

Kommer att bli snyggt wink

Hur kopplar ni in backljusen?

Jag tänkte göra detta på passaten men sålde lamporna istället tongue
30 = +kabeln till Led-lamporna
87a = backljuslamporna (original)
87 = dimbakljuset
85 = Jord
86 = dimbakljuset igen

Då kan man även tända dom genom att trycka på dimbakljusets knapp. Ett tips bara smile

Diskuterat lite på jobbet angående en smidig lösning på avtagbara backlysen. Kom fram till att man borde ju kunna koppla in sig på släpvagnskontakten? (Om man nu har en sådan)
Den 13-poliga varianten har ju funktioner som backljus och även dimljus. Borde ju funka ypperligt att bara plugga i den när man har behov (hela vintern) För att göra det hela smidigare än att dra kabeln genom bagagen osv.

eller bygga en snygg kopplingskontakt under bilen nånstans som är lätt att ta isär och väderbeständig.

nått liknande dessa http://www.conrad.se/Industriella-konta … 25_0224167

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

398 Inlägg
28 februari 2013
#3466
Varför inte bara använda vanliga Deutsch eller AMP kontakter tongue?

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
28 februari 2013
#3467
fredda_king skrev:
AD_ skrev:
vwkjell skrev:
Hur kopplar ni in backljusen?

Jag tänkte göra detta på passaten men sålde lamporna istället tongue
30 = +kabeln till Led-lamporna
87a = backljuslamporna (original)
87 = dimbakljuset
85 = Jord
86 = dimbakljuset igen

Då kan man även tända dom genom att trycka på dimbakljusets knapp. Ett tips bara smile

Diskuterat lite på jobbet angående en smidig lösning på avtagbara backlysen. Kom fram till att man borde ju kunna koppla in sig på släpvagnskontakten? (Om man nu har en sådan)
Den 13-poliga varianten har ju funktioner som backljus och även dimljus. Borde ju funka ypperligt att bara plugga i den när man har behov (hela vintern) För att göra det hela smidigare än att dra kabeln genom bagagen osv.

eller bygga en snygg kopplingskontakt under bilen nånstans som är lätt att ta isär och väderbeständig.

nått liknande dessa http://www.conrad.se/Industriella-konta … 25_0224167

HBass skrev:
Varför inte bara använda vanliga Deutsch eller AMP kontakter tongue?

Jag tänkte mer att:
"Nu vill jag ha mina backljus till vintern. Så sätter jag fast dom på bilen och pluggar in backljusen i släpvagnskontakten som om det vore en släpvagn."

Allt för att slippa att extra kabeldragning. För det finns ju 12V fram i släpvagnskontakten för att kunna koppla på någon extra förbrukare. Ofta laddas batteriet i nya husvagnar under körning via den 13-poliga släpvagnkontakten.
Visst kan det bli skitigt och så där. Men då får jag ta och göra rent det.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Lastbilschaufför
176 Inlägg
28 februari 2013
#3468
Dimljus blir det oxå i helgen, med xenon smile

https://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-3031122.jpg


783 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#3469
Ca 20meter till garage-portarna, lite svårt att ta rättvisa bilder med mobilen hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-24d6d31e7d88f996feb54601606e01c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-f383c3dffd75d762ba5f3b74d234907f.jpg


2 043 Inlägg
28 februari 2013
#3470
AD_ skrev:
fredda_king skrev:
AD_ skrev:
Diskuterat lite på jobbet angående en smidig lösning på avtagbara backlysen. Kom fram till att man borde ju kunna koppla in sig på släpvagnskontakten? (Om man nu har en sådan)
Den 13-poliga varianten har ju funktioner som backljus och även dimljus. Borde ju funka ypperligt att bara plugga i den när man har behov (hela vintern) För att göra det hela smidigare än att dra kabeln genom bagagen osv.

eller bygga en snygg kopplingskontakt under bilen nånstans som är lätt att ta isär och väderbeständig.

nått liknande dessa http://www.conrad.se/Industriella-konta … 25_0224167

HBass skrev:
Varför inte bara använda vanliga Deutsch eller AMP kontakter tongue?

Jag tänkte mer att:
"Nu vill jag ha mina backljus till vintern. Så sätter jag fast dom på bilen och pluggar in backljusen i släpvagnskontakten som om det vore en släpvagn."

Allt för att slippa att extra kabeldragning. För det finns ju 12V fram i släpvagnskontakten för att kunna koppla på någon extra förbrukare. Ofta laddas batteriet i nya husvagnar under körning via den 13-poliga släpvagnkontakten.
Visst kan det bli skitigt och så där. Men då får jag ta och göra rent det.

Rätt så smart! för när du tar bort dem så har ju släpvagnskontakten på bilen skydd, och blir inte fullt av skit. Däremot vanliga kontakter så måste du täcka in för att säkerställa att de funkar som de ska sen igen när du kopplar in det igen.
Finns det något skydd att köpa till den släpvagnskontakten (hane) på släpvagnen då? Vore bra ifall du ska köra med kärra på vintern och inte vill få en massa skit in i kontakten till backljusen.

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
28 februari 2013
#3471
MammDiin skrev:
AD_ skrev:
fredda_king skrev:

eller bygga en snygg kopplingskontakt under bilen nånstans som är lätt att ta isär och väderbeständig.

nått liknande dessa http://www.conrad.se/Industriella-konta … 25_0224167

HBass skrev:
Varför inte bara använda vanliga Deutsch eller AMP kontakter tongue?

Jag tänkte mer att:
"Nu vill jag ha mina backljus till vintern. Så sätter jag fast dom på bilen och pluggar in backljusen i släpvagnskontakten som om det vore en släpvagn."

Allt för att slippa att extra kabeldragning. För det finns ju 12V fram i släpvagnskontakten för att kunna koppla på någon extra förbrukare. Ofta laddas batteriet i nya husvagnar under körning via den 13-poliga släpvagnkontakten.
Visst kan det bli skitigt och så där. Men då får jag ta och göra rent det.

Rätt så smart! för när du tar bort dem så har ju släpvagnskontakten på bilen skydd, och blir inte fullt av skit. Däremot vanliga kontakter så måste du täcka in för att säkerställa att de funkar som de ska sen igen när du kopplar in det igen.
Finns det något skydd att köpa till den släpvagnskontakten (hane) på släpvagnen då? Vore bra ifall du ska köra med kärra på vintern och inte vill få en massa skit in i kontakten till backljusen.

Det borde kunna funka riktigt bra.
Jag har tyvärr inte hittat något sådant skydd. Det är om man skulle ta en kontakthållare som normalt sitter på släpvagnen och göra den helt tät.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

783 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#3472
En uppdatering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-3b9feb7c0f44debfdb3aafb1d0458d2e.jpg



HejHej. Tänkte att jag försöker starta en tråd om all xenon och led konvertering till bil, t.ex. konverterat halvljus/dimljus/DRL/helljus/backljus/extraljus och även interiör-belysning. Tråden finns till för att hjälpa varandra och dela information om xenon och led med varandra.

REGLER

* Ingen reklam

* Forumets regler : http://www.garaget.org/start.php?action=forumRules

* Ingen annonsering alltså inget köp & sälj ( köp och byten tas via PM )

* Inga personliga påhopp ( Inget skitsnack om varandra allt ska hållas inom ramarna och ända inlägget ska handla om xenon eller LED )

* Inget skitsnack om andra företag eller om varandras produkter.

FÖRETAG

www.Merljus.se
www.oljebaren.se
www.strands.se
www.xenonkungen.com
www.xenonhuset.se
www.facebook.com/MahlersXenon
www.crazyride.se
www.prestandabelysning.se
www.xljus.se
www.scstyling.com/
www.lindeholms.se säljer Nbb billigt
www.madimaconsult.se/sv/extraljus/nb … rp=1683016 Även där billiga Nbb
www.Humanhabit.se
www.morkradd.se/index.html
www.bilupplysningen.se/
www.vvme.com
www.extrabelysning.se

Företag som säljer snabbfästen

www.olconstruction.se
www.merljus.se


Fler företag och information kommer komma upp här under trådens gång ( Fattas företag som ni vill ha med på denna sida, länka de företaget via ett PM till mig så lägger jag upp de så fort jag kan smile

Nu finns även samma tråd på facebook, kolla gärna in den http://www.facebook.com/groups/109994215834841/

Medlemmarnas bilder(Vill ni lägga upp bild på er bil som har det som rör ämnet. Skicka BBcode`n via PM till mig)

https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-f28a1e347307553586500ef68538b769.jpg
http://www.garaget.org/Rocknob
https://www1.garaget.org/archive/129/128898/302215/302215-2980906.jpg
http://www.garaget.org/V70Drive
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164165/164165-454ef1763ffda6075e02ed82340c47a8.jpg
http://www.garaget.org/Green-Mercedes

Varningar kring vissa bilmodeller eller vid speciella monteringar

* Kommer med en info grej angåeende Xenonljus på de nyare V70, Allså V70II och inte V70N.
Idag var de andra gången jag fick in en bil på Volvo som det satt 3st extraljus i fronten som var eftermarknads xenonkonverterade. Felet på bilen var allså att CAN nätet låg nere, bilen betedde sig väldigt konstigt, ibland funkade inte DIM (hastighetsmätaren) ibland svarade inte bilen på gasen osv..

På den första bilen var de likadant.
Felet då, är att TCM styrenheten lägger av, spänningen blir antagligen för hög för den.
En ny sådan kostar ca ~ 4000:-.
Så ni med V70IIor, ha detta i baktanken om ni får för er o montera eftermarknads xenon.
Om nu detta händer på alla dessa bilar när man monterar Xenon kan jag inte svara på, men de lär
ha hänt på flera bilar än just de som jag har fått in o flera blir det garanterat. // Emiiilz


2 043 Inlägg
28 februari 2013
#3473
AD_ skrev:
MammDiin skrev:
AD_ skrev:
fredda_king skrev:
eller bygga en snygg kopplingskontakt under bilen nånstans som är lätt att ta isär och väderbeständig.

nått liknande dessa http://www.conrad.se/Industriella-konta … 25_0224167


Jag tänkte mer att:
"Nu vill jag ha mina backljus till vintern. Så sätter jag fast dom på bilen och pluggar in backljusen i släpvagnskontakten som om det vore en släpvagn."

Allt för att slippa att extra kabeldragning. För det finns ju 12V fram i släpvagnskontakten för att kunna koppla på någon extra förbrukare. Ofta laddas batteriet i nya husvagnar under körning via den 13-poliga släpvagnkontakten.
Visst kan det bli skitigt och så där. Men då får jag ta och göra rent det.

Rätt så smart! för när du tar bort dem så har ju släpvagnskontakten på bilen skydd, och blir inte fullt av skit. Däremot vanliga kontakter så måste du täcka in för att säkerställa att de funkar som de ska sen igen när du kopplar in det igen.
Finns det något skydd att köpa till den släpvagnskontakten (hane) på släpvagnen då? Vore bra ifall du ska köra med kärra på vintern och inte vill få en massa skit in i kontakten till backljusen.

Det borde kunna funka riktigt bra.
Jag har tyvärr inte hittat något sådant skydd. Det är om man skulle ta en kontakthållare som normalt sitter på släpvagnen och göra den helt tät.

Ja det är ett alternativ.
Man kan ju även montera fast den på ett lite undangömt ställe och trycka dit backljus kontakten medan man har kärran efter bilen. Då hålls även kontakten fast och inte hänger.

306 Inlägg
28 februari 2013
#3474
Är det någon som vet hur många watt eller lumen man får ha i framlyserna på en bil så det är lagligt?? Tacksam för svar smile

Ta gärna en titt på min Mercedes W202a http://www.garaget.org/?car=306912
Kolla in min projekttråd och kommentera gärna :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=263086

Forummoderator
26 408 Inlägg
28 februari 2013
#3475
Green-Mercedes skrev:
Är det någon som vet hur många watt eller lumen man får ha i framlyserna på en bil så det är lagligt?? Tacksam för svar smile

55W halogen är väl i stort sett alltid lagligt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 435 Inlägg
28 februari 2013
#3476
Mack skrev:
Green-Mercedes skrev:
Är det någon som vet hur många watt eller lumen man får ha i framlyserna på en bil så det är lagligt?? Tacksam för svar smile

55W halogen är väl i stort sett alltid lagligt?

å 35 w xenon,, ORGINALmonterat smile


Forummoderator
26 408 Inlägg
28 februari 2013
#3477
granadadr skrev:
Mack skrev:
Green-Mercedes skrev:
Är det någon som vet hur många watt eller lumen man får ha i framlyserna på en bil så det är lagligt?? Tacksam för svar smile

55W halogen är väl i stort sett alltid lagligt?

å 35 w xenon,, ORGINALmonterat smile

Precis, haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

306 Inlägg
28 februari 2013
#3478
granadadr skrev:
Mack skrev:
Green-Mercedes skrev:
Är det någon som vet hur många watt eller lumen man får ha i framlyserna på en bil så det är lagligt?? Tacksam för svar smile

55W halogen är väl i stort sett alltid lagligt?

å 35 w xenon,, ORGINALmonterat smile

Okej tack för svar smile

Ta gärna en titt på min Mercedes W202a http://www.garaget.org/?car=306912
Kolla in min projekttråd och kommentera gärna :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=263086

189 Inlägg
1 mars 2013
#3479
Och det sitter 35w halogen i dom flesta nya bilarna nu i dimljusen.

Old VW's never die, they just get more expensive!

187 Inlägg
1 mars 2013
#3480
XenonPower skrev:
Detta kommer att monteras nu i helgen smile

2 st LED backljus - 18w & 1080 lumen/st
http://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-3024090.jpg

40" Double Row Cree LED extraljusramp - 240w & 19200 lumen
http://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-3022318.jpg

LED rampen kommer att monteras på ett takräcke från Biltema big_smile
http://www1.garaget.org/archive/117/116850/259396/259396-3030124.jpg

Vi börjar med att dra alla kablar till allt först, och sedan så monterar vi alla LED armaturer.

Kommer att bli snyggt wink

Hur tänkte du montera rampen? Kan rekommendera att sätta den framåt, gjorde så på min bil och det blev riktigt bra. smile


Sök