2764
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Avstängd
4 Inlägg
2 april 2013
#3901
G-POWER skrev:
Mervolic skrev:
G-POWER skrev:

Ja, jag vill att denna bilen ska se "clean" ut...

Det gör du nog rätt i. Vågar du kapa i spoilern då? Hehe... Mäta tre gånger, kapa en gång. wink

Ingen fara jag har tillgång till proffs grejer big_smile

Som foto prylar för miljonen? (Nikon D300?)
Jepp, vi har läst hela tråden!
Håller andan! Hehehehehehehehe!!!

GL77
2 april 2013
#3902
saaben87 skrev:
G-POWER skrev:
Mervolic skrev:

Det gör du nog rätt i. Vågar du kapa i spoilern då? Hehe... Mäta tre gånger, kapa en gång. wink

Ingen fara jag har tillgång till proffs grejer big_smile

Som foto prylar för miljonen? (Nikon D300?)
Jepp, vi har läst hela tråden!
Håller andan! Hehehehehehehehe!!!

Detta hör inte till tråden. Men du verkar inte ha koll när det gäller kamera utrustning. Detta kan du skicka ett PM om istället. Eller hur.

Administratör
11 961 Inlägg
2 april 2013
#3903
saaben87 skrev:
G-POWER skrev:
Mervolic skrev:

Det gör du nog rätt i. Vågar du kapa i spoilern då? Hehe... Mäta tre gånger, kapa en gång. wink

Ingen fara jag har tillgång till proffs grejer big_smile

Som foto prylar för miljonen? (Nikon D300?)
Jepp, vi har läst hela tråden!
Håller andan! Hehehehehehehehe!!!

I och med att du läst hela tråden så borde du också veta vad som gäller här. Avstängd.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

1 749 Inlägg
3 april 2013
#3904
Walkhome skrev:
Kristian_V skrev:
Sedan vet jag inte hurdan trafiken är, där du kör på nätterna.
Där jag kör nätter, kan jag i bästa fall ha på helljuset några minuter i stöten, sedan kommer alltid möte. Så jag kan knappt ha på helljusen 1/3 del av resan.
Så de kommer räcka åtminstone en säsong...

Det är det här jag inte förstår, jag hänger med på att en kallstart sliter lite på lamporna, men inte blir dem kalla på 5min? Alltså endast några få stycken kallstarter per resa i mörker?

Min uppskattning är att jag använder helljuset runt 30tim/år
Betyder 500tim brinntid då 1år? 3år? 10år?

Själv har jag 4x100w halogen idag, tre fjärr och en pencil.
Jag vill ha enmassa ljus, så det står emellan 75W och 100W xenon, och dem kostar lika mycket.

Om jag behöver köpa nya lampor för 700kr (4st) om 10år (75w) eller 3år (100W) så väljer jag då 100W, men skulle vilja ha lite mer exakta tider på vad brinntid innebär, och gärna andra rekommendationer, kommer 100W ballasten dö tidigare, och hur lång livslängd/brinntid har dem? Jag antar att 75W ballasten är mer beprövad?

Minst 1.5 år har jag kört med 100w och 55w lampor och de håller, 35w lampahåller inte lika länge med 100w ballast.
Och som jag påpekat förr så finns det olika kvaliteter och olika sorter som håller olika länge.

Exempelvis har jag haft 100w ballaster som hållit mellan 1 minut 14 dagar.
köpte 10 kit och alla var lika.
Mitt tips är 100w för dig istället för 75, även om vissa skriver att deinte är 100w så kan du tänka på att 75 kanske inte är vad det står på  klistermärket med;)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 749 Inlägg
3 april 2013
#3905
granadadr skrev:
jag själv ska nog testa att köra f7 ballaster snabbstartande, med 50 w lampor, blir till hösten, jag kör just nu snabbstartande 50w ballaster med 35w lampor och de startar mkt snabbare då, visst det sliter MKT mer på lampan, men snabbheten är viktigare tycker jag, då man vill ha heljus snabbt smile då byter jag hellre lampor en ggr/år om det så skulle vara så smile

på halvljuset har jag riktiga snikballaster tar typ 15-20 sek innan de lyser ok,, men som sagt på halvljuset det smile

Hur snabbt tänder det nu? Jämfört med 35orna du köpte av mig?
F7 tänder i alla fall upp långsammare än dem.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

7 435 Inlägg
3 april 2013
#3906
patrikke skrev:
granadadr skrev:
jag själv ska nog testa att köra f7 ballaster snabbstartande, med 50 w lampor, blir till hösten, jag kör just nu snabbstartande 50w ballaster med 35w lampor och de startar mkt snabbare då, visst det sliter MKT mer på lampan, men snabbheten är viktigare tycker jag, då man vill ha heljus snabbt smile då byter jag hellre lampor en ggr/år om det så skulle vara så smile

på halvljuset har jag riktiga snikballaster tar typ 15-20 sek innan de lyser ok,, men som sagt på halvljuset det smile

Hur snabbt tänder det nu? Jämfört med 35orna du köpte av mig?
F7 tänder i alla fall upp långsammare än dem.

faaan har inte mätt tiden,, får koppla in en 35a jag köpte av dig å sen filma uppstarten wink då ser man ju skillnaden,

min första tanke var ju att köra en (vassare) setup för nästa vinter, alltså 50w lampor å 70w ballaster, istället för 35w lampor å 50w ballaster  roll


187 Inlägg
3 april 2013
#3907
Liten film på mina extraljus på Volvon. smile

http://www.youtube.com/watch?v=7R-SsETgA5U

282 Inlägg
3 april 2013
#3908
m_dahm skrev:
Liten film på mina extraljus på Volvon. smile

http://www.youtube.com/watch?v=7R-SsETgA5U

Ser ut att lysa riktigt bra! Funderar på att skaffa ett par stycken sånna till nästa vinter smile


GL77
3 april 2013
#3909
m_dahm skrev:
Liten film på mina extraljus på Volvon. smile

http://www.youtube.com/watch?v=7R-SsETgA5U

Det är ju givet att jag ska ha tre av dessa big_smile

1 893 Inlägg
4 april 2013
#3910
Liten recension om SIM.

Köpte tre SIM flood (Ref 37.5) 220mm oktober 2012.
Bilen användes dagligen fram till mitten av januari. Efter det har bilen stått vardagar.

Idag, ca 6 månader efter jag monterade ljusen, demonterade jag dem för säsongen.
Och så här såg de ut!

http://i463.photobucket.com/albums/qq358/Kristian_V3/2013-04-04170641_zpsb1674515.jpg

Vänster:
http://i463.photobucket.com/albums/qq358/Kristian_V3/2013-04-04170559_zps286bdb0a.jpg

Mitten:
http://i463.photobucket.com/albums/qq358/Kristian_V3/2013-04-04170606_zpsde5304e4.jpg

Höger:
http://i463.photobucket.com/albums/qq358/Kristian_V3/2013-04-04170614_zps21fe2018.jpg

Ljuset ur husen är enormt bra. Helt jämnt, inga vitare fläckar som gör att man ser sig blind på ett ljusare ställe.
Med 55W Xenon i dessa, har jag varit jätte nöjd med lyset. Och fram till att jag demonterade plast ringarna, såg det ut som allt snack om att SIM rostar, inte var sant. Men jag ser nu själv att det inte är några kvalités lampor.

Mina Hella, som jag haft i 20 år, var fortfarande inte rostiga när jag sålde dem i höstas, till förmån för dessa.
De var dock matta i reflektorn.
Ljus mässigt var dessa SIM ett enormt lyft. Men jag inser att efter ytterligare en säsong, kommer jag få kasta dem i runda arkivet och köpa nått annat.
Å andra sidan, betalade jag 585kr ink moms för alla tre. Och ingen stal dem på hela säsongen.

Troligen kommer jag köra dessa nästa vinter också, och vintern efter, kommer jag köpa en uppsättning till och bara ta reflektorerna från de nya och montera i min färdiga X-ljus rigg!

Bättre ljus är svårt att hitta.
Så frågan kvarstår, vill man ha den bästa ljusbilden, som rostar bort på några säsonger?
Eller vill man lägga tre gånger så mycket, eller mera, på ljus som troligtvis håller längre, men som lyser sämre?

Jag väljer den bästa ljusbilden. (Jag har ju X-ljus för att se bäst.) Så länge SIM inte kostar mer än 1/3 av tex Hella, NBB, eller Bosch.


Yawn...
3 151 Inlägg
4 april 2013
#3911
Usch för allt vägsalt... Men ja, tur att de inte är så dyra.

Avstängd
1 418 Inlägg
4 april 2013
#3912
Kristian_V skrev:
Liten recension om SIM.

Köpte tre SIM flood (Ref 37.5) 220mm oktober 2012.
Bilen användes dagligen fram till mitten av januari. Efter det har bilen stått vardagar.

Idag, ca 6 månader efter jag monterade ljusen, demonterade jag dem för säsongen.
Och så här såg de ut!

http://i463.photobucket.com/albums/qq35 … 674515.jpg

Vänster:
http://i463.photobucket.com/albums/qq35 … 6bdb0a.jpg

Mitten:
http://i463.photobucket.com/albums/qq35 … 5304e4.jpg

Höger:
http://i463.photobucket.com/albums/qq35 … fe2018.jpg

Ljuset ur husen är enormt bra. Helt jämnt, inga vitare fläckar som gör att man ser sig blind på ett ljusare ställe.
Med 55W Xenon i dessa, har jag varit jätte nöjd med lyset. Och fram till att jag demonterade plast ringarna, såg det ut som allt snack om att SIM rostar, inte var sant. Men jag ser nu själv att det inte är några kvalités lampor.

Mina Hella, som jag haft i 20 år, var fortfarande inte rostiga när jag sålde dem i höstas, till förmån för dessa.
De var dock matta i reflektorn.
Ljus mässigt var dessa SIM ett enormt lyft. Men jag inser att efter ytterligare en säsong, kommer jag få kasta dem i runda arkivet och köpa nått annat.
Å andra sidan, betalade jag 585kr ink moms för alla tre. Och ingen stal dem på hela säsongen.

Troligen kommer jag köra dessa nästa vinter också, och vintern efter, kommer jag köpa en uppsättning till och bara ta reflektorerna från de nya och montera i min färdiga X-ljus rigg!

Bättre ljus är svårt att hitta.
Så frågan kvarstår, vill man ha den bästa ljusbilden, som rostar bort på några säsonger?
Eller vill man lägga tre gånger så mycket, eller mera, på ljus som troligtvis håller längre, men som lyser sämre?

Jag väljer den bästa ljusbilden. (Jag har ju X-ljus för att se bäst.) Så länge SIM inte kostar mer än 1/3 av tex Hella, NBB, eller Bosch.

går ju faktiskt spruta på lite rostskyddsmassa runt kanten där som ändå inte syns med kåporna på och vips kommer inte saltet åt:)

144 Inlägg
4 april 2013
#3913
Johan85 skrev:
Kristian_V skrev:
Liten recension om SIM.

Köpte tre SIM flood (Ref 37.5) 220mm oktober 2012.
Bilen användes dagligen fram till mitten av januari. Efter det har bilen stått vardagar.

Idag, ca 6 månader efter jag monterade ljusen, demonterade jag dem för säsongen.
Och så här såg de ut!

http://i463.photobucket.com/albums/qq35 … 674515.jpg

Vänster:
http://i463.photobucket.com/albums/qq35 … 6bdb0a.jpg

Mitten:
http://i463.photobucket.com/albums/qq35 … 5304e4.jpg

Höger:
http://i463.photobucket.com/albums/qq35 … fe2018.jpg

Ljuset ur husen är enormt bra. Helt jämnt, inga vitare fläckar som gör att man ser sig blind på ett ljusare ställe.
Med 55W Xenon i dessa, har jag varit jätte nöjd med lyset. Och fram till att jag demonterade plast ringarna, såg det ut som allt snack om att SIM rostar, inte var sant. Men jag ser nu själv att det inte är några kvalités lampor.

Mina Hella, som jag haft i 20 år, var fortfarande inte rostiga när jag sålde dem i höstas, till förmån för dessa.
De var dock matta i reflektorn.
Ljus mässigt var dessa SIM ett enormt lyft. Men jag inser att efter ytterligare en säsong, kommer jag få kasta dem i runda arkivet och köpa nått annat.
Å andra sidan, betalade jag 585kr ink moms för alla tre. Och ingen stal dem på hela säsongen.

Troligen kommer jag köra dessa nästa vinter också, och vintern efter, kommer jag köpa en uppsättning till och bara ta reflektorerna från de nya och montera i min färdiga X-ljus rigg!

Bättre ljus är svårt att hitta.
Så frågan kvarstår, vill man ha den bästa ljusbilden, som rostar bort på några säsonger?
Eller vill man lägga tre gånger så mycket, eller mera, på ljus som troligtvis håller längre, men som lyser sämre?

Jag väljer den bästa ljusbilden. (Jag har ju X-ljus för att se bäst.) Så länge SIM inte kostar mer än 1/3 av tex Hella, NBB, eller Bosch.

går ju faktiskt spruta på lite rostskyddsmassa runt kanten där som ändå inte syns med kåporna på och vips kommer inte saltet åt:)

Bara man är noga och ser till att dräneringshålet inte täpp till smile

Själv lade jag en siliconsträng runt hela lyktan utanför glaset och mellan reflektor och hus och lämnade en cm för dräneringshålet. 1 år senare har jag klarat mig från rost och fukt i reflektor. Dem sitter på firmabilen som dagligen körs tvåsiffrigt antal mil i Stockholmstrafiken men saltäckel och mycket stenskott.

https://www1.garaget.org/archive/151/150039/269270/269270-2979483.jpg

Mvh Alexander
Senast redigerat av carlssoon (4 april 2013)

7 435 Inlägg
4 april 2013
#3914
haha,, måste byta mina till nästa vinter,, iof pga stenskott vart ett akvarium igår när jag spolade av den smile


Forummoderator
18 164 Inlägg
4 april 2013
#3915
Med något undantag -som Chrizz stängde av för gott- så tycker jag nu att tråden fungerar riktigt bra! Blir så sugen på att hänga på 3 Xenon extraljus i grillen på dieselmersan. Hur löser man det då hela grillen följer med upp vid huv-öppning? Gärna Biltema rakt av... Det är en budgetbil som pinas fram och tillbaka till jobbet...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

GL77
4 april 2013
#3916
Man ska vara lite smart oxå när man väljer ljus (lyktor till bilen), du kan hitta billiga NBB och Hella "bara du letar"...

NBB ALPHA 225 har en bättre ljusbild än tex SIM, och så är det KVALITET rakt igenom. Inga rostangrepp eller liknande. Så det är värt att lägga de extra slantarna på sådant som håller i längden, det finns oxå begagnade NBB och Hella att köpa, så varför köpa nytt.

Visst är SIM bra för den som inte har så stor budget direkt, men i längden så vinner märkes lyktorna och det är värt att tänka på. big_smilebig_smilebig_smile

144 Inlägg
4 april 2013
#3917
Dieselsmurfen skrev:
Med något undantag -som Chrizz stängde av för gott- så tycker jag nu att tråden fungerar riktigt bra! Blir så sugen på att hänga på 3 Xenon extraljus i grillen på dieselmersan. Hur löser man det då hela grillen följer med upp vid huv-öppning? Gärna Biltema rakt av... Det är en budgetbil som pinas fram och tillbaka till jobbet...

Om jag inte minns helt fel har Biltema (ursäkta "reklamen") ordentliga sk. kulledsfästen som många här i tråden använt? Då fäster du dom i grillen och släpper på en sprint ute vid extraljusen så åker pinnarna upp med grillen när du öppnar motorhuven.

Mvh Alexander

7 435 Inlägg
4 april 2013
#3918
Dieselsmurfen skrev:
Med något undantag -som Chrizz stängde av för gott- så tycker jag nu att tråden fungerar riktigt bra! Blir så sugen på att hänga på 3 Xenon extraljus i grillen på dieselmersan. Hur löser man det då hela grillen följer med upp vid huv-öppning? Gärna Biltema rakt av... Det är en budgetbil som pinas fram och tillbaka till jobbet...

på en av mina Grod fordar så satt det heltenkelt skruvat bakom grillen,, å kablarna gick vid huvens gångjärn,, långa ja,, men det funkade smile

eller så har du kulledsstag så lyserna sitter på kofångaren å man snäpper lös stagen lätt,, finns på feltema BILLIGT smile


Meldem
4 137 Inlägg
4 april 2013
#3919
Har precis köpt en Golf 4 (ska hämta den om ett par veckor dock) Ska jag smacka dit 4stt NBB med Blå lins, eller ska jag sätta på några andra extraljus? Får det ens plats 4st i fronten på dom?
Ska förövrigt sätta dit Xenon i den, i både hel och halv. Sen rostlaga den lite smile

Vet inte vart jag ska köpa Xenon ifrån dock.. Vart upplever ni att ni har fått bäst serivce? Tack !


Avstängd
1 418 Inlägg
4 april 2013
#3920
Dieselsmurfen skrev:
Med något undantag -som Chrizz stängde av för gott- så tycker jag nu att tråden fungerar riktigt bra! Blir så sugen på att hänga på 3 Xenon extraljus i grillen på dieselmersan. Hur löser man det då hela grillen följer med upp vid huv-öppning? Gärna Biltema rakt av... Det är en budgetbil som pinas fram och tillbaka till jobbet...

om det bara är budget så går vanliga stag att använda för det sitter en skruv mitt på staget som man kan ta bort och dela det men det är ju lite jobbigt iofs:P men du kanske inte öppnar huven varje dag?


Sök