3352
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

398 Inlägg
7 april 2013
#3981
Kristian_V skrev:
HBass skrev:
Det testet är värdelöst i fråga om LED lamporna då de använder en så pass bred ljusbild att de är arbetsljus som de sedan jämför mot xenon och halogen extraljus med 2-10 graders spridning på.
Däremot kan man jämföra extraljusen bra mot varandra.

Jag slängde upp lite LED-extraljus och ett xenon-extraljus på en luxmätare för att beräkna ungefärlig räckvidd och spridning.

1) NBB Alpha 225 pencil m 70w xenon - 7000 Lux @ 1m (3 lux @ 1050m) - 2cm mittpunkt på 1m
2) 60w LED extraljus (m kromkant) - 4000 Lux @ 1m (3 Lux @ 600m) - 5cm mittpunkt på 1m
3) 45w LED extraljus (m kromkant) - 3500 Lux @ 1m (3 Lux @ 500m) - 5cm mittpunkt på 1m
4) 60w LED arbetsljus (10 grader) - 2700 Lux @ 1m (3 Lux @ 400m) - 5cm mittpunkt på 1m
5) 20w Vision X Optimus (10 grader) - 2500 Lux @ 1m ( 3 Lux @ 375m) - 3cm mittpunkt på 1m

Vision X Optimus var ju helt klart effektivast när gäller lumen/watt, räckvidd/watt.

Det är just här det brukar gå snett i diskussionerna om olika ljus.

Vad jag försökte klargöra i mitt förra inlägg. Här är ett typiskt exempel på ett väldigt dåligt ljus!
"1) NBB Alpha 225 pencil m 70w xenon - 7000 Lux @ 1m (3 lux @ 1050m) - 2cm mittpunkt på 1m"

Det lyser som F"#¤N men vad skall man med en ljus prick i mitten, över en kilometer bort, till???
Den ljus pricken bränner bort allt eventuellt natt seende föraren eventuellt hade.
Ock svänger vägen, lyser det som på dagen i skogen, medan vägen är mörk.
(Även om det lyser på vägen, så bländar ljus käglan i skogen, så man knappt ser det övriga ljuset.)

Han ser haren en kilometer bort. Sen smäller det, för han såg inte älgen 75m bort!
Lite överdrivet, vist, men hur skall man förklara att längden på ljuset är sekundärt?
Vist är det bra om det lyser långt, men för många lampor har en vit fläck i mitten, som stör ut våra ögon, så vi ser sämre.

När man köper X-ljus, tittar man på den ritade skalan, med ljus käglan, och prioriterar hur många meter det lyser. Istället för att titta på ljusbilden, den där de lyser mot svarta tavlan och man ser om det lyser jämnt, eller inte...

Den bästa ljusbilden i mitt tycke, är Bosch Xenon Luminator. Kolla in den svarta tavlan bilden. En helt jämn platt ljusbild!
Lyser den inte långt nog? Byt till starkare doningar i den då!tongue Tyvärr ligger den ganska högt upp på pris stegen. Redan original med 35W Xenon...

Jag tycker det är skit kul o läsa om alla byggen med +10 Xenon X-ljus i tråden. Skulle vilja se en med +20 och ett elverk på släp.
Men de flesta monterar två, eller tre X-ljus. Får man som resultat tre ljus käglor i mitten, så är det inte optimalt.

Allt som lyser över 400m är ju lite överkurs! kul, bra om det lyser upp hela synfältet, annars mindre bra.
Man köper väl ändå X-ljus för att se bra? (Inte bara långt!)

Jag håller med dig om att det är onödigt att se mer än 500m framåt. Min poäng var mer att visa att LED med rätt spridning duger bra till extraljus och har dessutom bättre hållbarhet och starttid. Om du sett mitt klipp med mitt ljus så har jag väldigt bred ljusbild. Jag ser allt inom 400m i stort sett, både rakt fram, åt sidorna, uppåt och neråt.
Personligen ser jag inte poängen med att lysa 1000m+ med en laserstråle fram till.

För er som inte sett det ännu:

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

2 043 Inlägg
7 april 2013
#3982
Kristian_V skrev:
MammDiin skrev:
Navigator...

Jag funderade tidigare på att köpa ett par Navigator halogen och köpa reflektorinsatser för xenon till dem. Och sen köpa riktiga D2S lampor och ballaster.
På det sättet så borde man få ner priset ungefär 50% jämfört med original. Och då kan man ju även köra med 50-100W xenon om man vill.

Ja kan du få den ljus bilden, fast starkare = Längre, så är det ju perfekt! Men ändå saftigt pris. Om du kommer undan med hälften av närmare 5000kr, så är det ju ändå en ansenlig slant. Gånger hur många ljus då?coolcoolcool

+1

Ja det kostar runt 100€ styck för Navigator halogen och så kommer det till runt 60€ för xenoninsatserna.
Och vill man ha kvalité D2S så runt 100€ per extraljus. Så närmare 300€ blir det per extraljus.
Väljer man eftermarknads så blir det billigare, och då kan man ju även köpa kit på 50W eller mera.

Jag hade i så fall endast tänkt köpa 2 för att få det ''nästan'' lagligt. Tror referensvärdet på Navigator Xenon med bred ljusbild är 30 om jag minns rätt. Och på min bil har original strålkastare referensvärde på 25. Så blir 110 sammanlagt och 100 är gränsen om det ska vara ''lagligt''.

Lastbilschaufför
176 Inlägg
7 april 2013
#3983
Kristian_V skrev:
HBass skrev:
Det testet är värdelöst i fråga om LED lamporna då de använder en så pass bred ljusbild att de är arbetsljus som de sedan jämför mot xenon och halogen extraljus med 2-10 graders spridning på.
Däremot kan man jämföra extraljusen bra mot varandra.

Jag slängde upp lite LED-extraljus och ett xenon-extraljus på en luxmätare för att beräkna ungefärlig räckvidd och spridning.

1) NBB Alpha 225 pencil m 70w xenon - 7000 Lux @ 1m (3 lux @ 1050m) - 2cm mittpunkt på 1m
2) 60w LED extraljus (m kromkant) - 4000 Lux @ 1m (3 Lux @ 600m) - 5cm mittpunkt på 1m
3) 45w LED extraljus (m kromkant) - 3500 Lux @ 1m (3 Lux @ 500m) - 5cm mittpunkt på 1m
4) 60w LED arbetsljus (10 grader) - 2700 Lux @ 1m (3 Lux @ 400m) - 5cm mittpunkt på 1m
5) 20w Vision X Optimus (10 grader) - 2500 Lux @ 1m ( 3 Lux @ 375m) - 3cm mittpunkt på 1m

Vision X Optimus var ju helt klart effektivast när gäller lumen/watt, räckvidd/watt.

Det är just här det brukar gå snett i diskussionerna om olika ljus.

Vad jag försökte klargöra i mitt förra inlägg. Här är ett typiskt exempel på ett väldigt dåligt ljus!
"1) NBB Alpha 225 pencil m 70w xenon - 7000 Lux @ 1m (3 lux @ 1050m) - 2cm mittpunkt på 1m"

Det lyser som F"#¤N men vad skall man med en ljus prick i mitten, över en kilometer bort, till???
Den ljus pricken bränner bort allt eventuellt natt seende föraren eventuellt hade.
Ock svänger vägen, lyser det som på dagen i skogen, medan vägen är mörk.
(Även om det lyser på vägen, så bländar ljus käglan i skogen, så man knappt ser det övriga ljuset.)

Han ser haren en kilometer bort. Sen smäller det, för han såg inte älgen 75m bort!
Lite överdrivet, vist, men hur skall man förklara att längden på ljuset är sekundärt?
Vist är det bra om det lyser långt, men för många lampor har en vit fläck i mitten, som stör ut våra ögon, så vi ser sämre.

När man köper X-ljus, tittar man på den ritade skalan, med ljus käglan, och prioriterar hur många meter det lyser. Istället för att titta på ljusbilden, den där de lyser mot svarta tavlan och man ser om det lyser jämnt, eller inte...

Den bästa ljusbilden i mitt tycke, är Bosch Xenon Luminator. Kolla in den svarta tavlan bilden. En helt jämn platt ljusbild!
Lyser den inte långt nog? Byt till starkare doningar i den då!tongue Tyvärr ligger den ganska högt upp på pris stegen. Redan original med 35W Xenon...

Jag tycker det är skit kul o läsa om alla byggen med +10 Xenon X-ljus i tråden. Skulle vilja se en med +20 och ett elverk på släp.
Men de flesta monterar två, eller tre X-ljus. Får man som resultat tre ljus käglor i mitten, så är det inte optimalt.

Allt som lyser över 400m är ju lite överkurs! kul, bra om det lyser upp hela synfältet, annars mindre bra.
Man köper väl ändå X-ljus för att se bra? (Inte bara långt!)

Visst jag lyser tillräckligt långt, och har numera en riktigt fin bredd på mitt ljus.

Ska byta ut mina 5 st SIM mot Hella 3003 eller NBB ALPHA 225, för de har helt enkelt en bättre ljusbild och håller högre kvalitet än SIM. Och LED rampen gör sig väldigt bra med sin direkta påslags kraft, och att den lyser brett likaså. LED rampen tar hand om ljuset först på direkten medans xenon extraljusen tar några sekunder innan de har full styrka.

Men det jag vill säga är att med 3 st extraljus så ser man helt okej, men om man har 5 eller fler så får man ännu bättre bredd på ljuset eftersom man kan vinkla ut ljusen mer åt sidorna...
Senast redigerat av -XENLED- (7 april 2013)


JFfoto
7 april 2013
#3984
Bra med flera extraljus, slipper vara så petnoga med att ställa in dom, samt hur ljusbilderna ser ut wink lyser upp allting runt om ändå så fint så.

1 893 Inlägg
7 april 2013
#3985
-XENLED- skrev:
Visst jag lyser tillräckligt långt, och har numera en riktigt fin bredd på mitt ljus.

Ska byta ut mina 5 st SIM mot Hella 3003 eller NBB ALPHA 225, för de har helt enkelt en bättre ljusbild och håller högre kvalitet än SIM. Och LED rampen gör sig väldigt bra med sin direkta påslags kraft, och att den lyser brett likaså. LED rampen tar hand om ljuset först på direkten medans xenon extraljusen tar några sekunder innan de har full styrka.

Men det jag vill säga är att med 3 st extraljus så ser man helt okej, men om man har 5 eller fler så får man ännu bättre bredd på ljuset eftersom man kan vinkla ut ljusen mer åt sidorna...

Precis det jag snackar om!
Om du har massor, med X-ljus så kan du ha alla "Pencilbeam". Har du tillräckligt många, så de ljusa fläckarna i centrum överlappar varandra, så blir ju effekten samma, fast starkare.
Ända tills du måste blända av för möte.
Då blir det mörkt!
Dina ögon har ställt in sej för en solig dag, och på en bråkdels sekund blir det mörkt. Dina ögon behöver ungefär 30 sekunder att ställa om sej till de nya förutsättningarna. Hur fort kör du? Hur många meter hinner du innan du börjar se igen? wink

Alternativet är lampor som lyser jämnt. Utan en stark kärna som bländar dej själv.
Kolla ljusbilden på Bosch Navigator Xenon. Jag har för mej att Hellas Xenon ser ungefär likadan ut. (Den är inte med i testet.)
Det finns ju en anledning till varför ljuset ur lamporna ser ut som det gör.
Original Xenon lampors reflektor formar ljuset till en perfekt "matta" framför bilen. Du ser det både i det ritade diagrammet, och på ljuset mot svarta tavlan.
X-ljus som är avsedda för 55W Halogen, har ett mycket spetsigare ljus, för att räcka fram till ungefär 300m.
När du trimmar upp dem med Xenonkit, blir det lätt för mycket.
Vissa Halogen reflektorer skapar en vassare ljus kägla än andra. Och skapar därför en alldeles för ljus kärna av ljus.

Med rätt ljusbild, får man mer än tillräkligt med ljus ur två eller tre X-ljus. Det räcker för att se över 400m.

Jag vill absolut inte avråda dej -XENLED- från att byta från dina SIM till NBB Alpha 225'or.
Det är dina pengar! Nått skall de brännas på. Kanske tycker du du fått bättre ljus, kanske inte! wink
TIME WILL TELL!


996 Inlägg
8 april 2013
#3986
Någon som kan länka några schysta (starka!) dioder som lyser likt xenon 6000k till regskyltsbelysningen i min bil? smile (w5w)


Lastbilschaufför
176 Inlägg
8 april 2013
#3987
Kristian_V skrev:
-XENLED- skrev:
Visst jag lyser tillräckligt långt, och har numera en riktigt fin bredd på mitt ljus.

Ska byta ut mina 5 st SIM mot Hella 3003 eller NBB ALPHA 225, för de har helt enkelt en bättre ljusbild och håller högre kvalitet än SIM. Och LED rampen gör sig väldigt bra med sin direkta påslags kraft, och att den lyser brett likaså. LED rampen tar hand om ljuset först på direkten medans xenon extraljusen tar några sekunder innan de har full styrka.

Men det jag vill säga är att med 3 st extraljus så ser man helt okej, men om man har 5 eller fler så får man ännu bättre bredd på ljuset eftersom man kan vinkla ut ljusen mer åt sidorna...

Precis det jag snackar om!
Om du har massor, med X-ljus så kan du ha alla "Pencilbeam". Har du tillräckligt många, så de ljusa fläckarna i centrum överlappar varandra, så blir ju effekten samma, fast starkare.
Ända tills du måste blända av för möte.
Då blir det mörkt!
Dina ögon har ställt in sej för en solig dag, och på en bråkdels sekund blir det mörkt. Dina ögon behöver ungefär 30 sekunder att ställa om sej till de nya förutsättningarna. Hur fort kör du? Hur många meter hinner du innan du börjar se igen? wink

Alternativet är lampor som lyser jämnt. Utan en stark kärna som bländar dej själv.
Kolla ljusbilden på Bosch Navigator Xenon. Jag har för mej att Hellas Xenon ser ungefär likadan ut. (Den är inte med i testet.)
Det finns ju en anledning till varför ljuset ur lamporna ser ut som det gör.
Original Xenon lampors reflektor formar ljuset till en perfekt "matta" framför bilen. Du ser det både i det ritade diagrammet, och på ljuset mot svarta tavlan.
X-ljus som är avsedda för 55W Halogen, har ett mycket spetsigare ljus, för att räcka fram till ungefär 300m.
När du trimmar upp dem med Xenonkit, blir det lätt för mycket.
Vissa Halogen reflektorer skapar en vassare ljus kägla än andra. Och skapar därför en alldeles för ljus kärna av ljus.

Med rätt ljusbild, får man mer än tillräkligt med ljus ur två eller tre X-ljus. Det räcker för att se över 400m.

Jag vill absolut inte avråda dej -XENLED- från att byta från dina SIM till NBB Alpha 225'or.
Det är dina pengar! Nått skall de brännas på. Kanske tycker du du fått bättre ljus, kanske inte! wink
TIME WILL TELL!

Jag har sett min kusins gamla uppsättning, så jag vet vad som är bättre än SIM.

http://www.prestandabelysning.se/public/img/user/5xnbbalpha.jpg
http://www.prestandabelysning.se/public/img/user/22TUMCREE.jpg

Och jag tänker ha 5x75w i alla fem big_smile
Senast redigerat av -XENLED- (8 april 2013)


Lastbilschaufför
176 Inlägg
8 april 2013
#3988
TBergsten skrev:
Någon som kan länka några schysta (starka!) dioder som lyser likt xenon 6000k till regskyltsbelysningen i min bil? smile (w5w)

Massor olika:
http://www.tradera.com/finding.mvc/item … search=w5w

Det finns många, men jag tycker dessa är bra:

http://www.tradera.com/led-diodlampa-w5 … _179472689


1 893 Inlägg
8 april 2013
#3989
-XENLED- skrev:
...Och jag tänker ha 5x75w i alla fem big_smile

Skall bli intressant att se den lösningen! lol


1 749 Inlägg
8 april 2013
#3990
Kristian_V skrev:
-XENLED- skrev:
...Och jag tänker ha 5x75w i alla fem big_smile

Skall bli intressant att se den lösningen! lol

1875w! Måste ju göra skillnad på bränsleförbrukningen när de slås på.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

730 Inlägg
8 april 2013
#3991
patrikke skrev:
Kristian_V skrev:
-XENLED- skrev:
...Och jag tänker ha 5x75w i alla fem big_smile

Skall bli intressant att se den lösningen! lol

1875w! Måste ju göra skillnad på bränsleförbrukningen när de slås på.

Haha, kan bekräfta att det märks på bränsleförbrukningen med bara 5x75w plus 4x55w.

Avstängd
10 388 Inlägg
8 april 2013
#3992
En sak jag har fnulat på, och inte hittat någon "vettig information" gällande är skillnad på analoga och digitala ballaster. Vad är den egentligen?

Det jag hittat är väl att digitala är "snällare" mot lamporna, vilket gör att de håller längre och ofta verkar vara något mindre rent storleksmässigt. Men i övrigt då? Några andra fördelar? Några nackdelar?

Kom mest att fundera på det då A3:an ska få lite bättre helljus smile

Har då kört på "analoga" på tidigare bilar, men tänkte mest om det fanns någon bra fördel att köra digitalt
Senast redigerat av it_mutt (8 april 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 893 Inlägg
8 april 2013
#3993
it_mutt skrev:
En sak jag har fnulat på, och inte hittat någon "vettig information" gällande är skillnad på analoga och digitala ballaster. Vad är den egentligen?

Det jag hittat är väl att digitala är "snällare" mot lamporna, vilket gör att de håller längre och ofta verkar vara något mindre rent storleksmässigt. Men i övrigt då? Några andra fördelar? Några nackdelar?

Kom mest att fundera på det då A3:an ska få lite bättre helljus smile

Har då kört på "analoga" på tidigare bilar, men tänkte mest om det fanns någon bra fördel att köra digitalt

Analog ballast drar alltid på likadan ampere kurva. Även om dina lampor redan är varma, efter att ha varit avstängda bara några sekunder, drar ballasten på full strömstyrka, likadant som om lampan varit kall.
Detta sliter hårt på lampor i hel o X-ljus, som ju släcks vid möte.
Digital ballast kommer ihåg, eller känner av vad som behövs. Har du bländat av för möte och drar på ljuset igen, så ger den direkt ut normal strömstyrka. Utan tändmodul, kallstart...

Kolla denna videon. Inte rolig, men kolla multimetern, mellan analog (Först) och digital (Sedan)...
http://www.youtube.com/watch?v=h6d06X3BCq8


Avstängd
10 388 Inlägg
8 april 2013
#3994
Kristian_V skrev:
it_mutt skrev:
En sak jag har fnulat på, och inte hittat någon "vettig information" gällande är skillnad på analoga och digitala ballaster. Vad är den egentligen?

Det jag hittat är väl att digitala är "snällare" mot lamporna, vilket gör att de håller längre och ofta verkar vara något mindre rent storleksmässigt. Men i övrigt då? Några andra fördelar? Några nackdelar?

Kom mest att fundera på det då A3:an ska få lite bättre helljus smile

Har då kört på "analoga" på tidigare bilar, men tänkte mest om det fanns någon bra fördel att köra digitalt

Analog ballast drar alltid på likadan ampere kurva. Även om dina lampor redan är varma, efter att ha varit avstängda bara några sekunder, drar ballasten på full strömstyrka, likadant som om lampan varit kall.
Detta sliter hårt på lampor i hel o X-ljus, som ju släcks vid möte.
Digital ballast kommer ihåg, eller känner av vad som behövs. Har du bländat av för möte och drar på ljuset igen, så ger den direkt ut normal strömstyrka. Utan tändmodul, kallstart...

Kolla denna videon. Inte rolig, men kolla multimetern, mellan analog (Först) och digital (Sedan)...
http://www.youtube.com/watch?v=h6d06X3BCq8

Yes, redan sett just den videon faktiskt smile

Någon skillnad i uppstart (tidsmässigt då tänkte jag)?

Eller fördelen ligger huvudsakligen vid strömförbrukningen, och då i förlängningen, hur skonsamt det är mot lamporna (som visserligen i sin tur ger en längre livslängd på dessa)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 893 Inlägg
8 april 2013
#3995
Båda drar väl iväg amperen upp emot 9A vid kall start. Skillnaden ligger efter första kallstarten. Både direkt efter, och efter varmstart...
Den digitala ballasten går ner så snart den känner att den kan, till vanlig drivspänning. Medans den analoga mera går som på en timer.
När båda tuggar på, så skiljer det inget vid drift. Det är mest vid starterna som det skiljer.
Så skall man ha den för halvljuset, så spelar det mindre roll vilken man väljer.
Även här skiljer det säkert en del. Då lampan kanske håller +50 grade om bilen har stått i solen en varm sommardag. Medans den kan vara -30 grader en kall vintermorgon. Men det är mera marginelt, halvljusen startas inte så många gånger om dagen...


Avstängd
10 388 Inlägg
8 april 2013
#3996
Kristian_V skrev:
Båda drar väl iväg amperen upp emot 9A vid kall start. Skillnaden ligger efter första kallstarten. Både direkt efter, och efter varmstart...
Den digitala ballasten går ner så snart den känner att den kan, till vanlig drivspänning. Medans den analoga mera går som på en timer.
När båda tuggar på, så skiljer det inget vid drift. Det är mest vid starterna som det skiljer.
Så skall man ha den för halvljuset, så spelar det mindre roll vilken man väljer.
Även här skiljer det säkert en del. Då lampan kanske håller +50 grade om bilen har stått i solen en varm sommardag. Medans den kan vara -30 grader en kall vintermorgon. Men det är mera marginelt, halvljusen startas inte så många gånger om dagen...

Ah, ja nej, det ska gå som helljus hade jag tänkt.

Men rent hur snabbt du får "fullt ljus" gör det ingen skillnad på antar jag, under "samma förhållande" då givetvis



En annan fråga jag funderat på, men helt enkelt inte tagit mig tid att kolla;

Uppstartstid mellan 35w och 55w - är där någon skillnad? Jag skulle kunna -tänka mig- att 35w når "full styrka" fortare, men, det är kanske bara en tankevurpa såhär mitt i natten?
Senast redigerat av it_mutt (8 april 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 893 Inlägg
8 april 2013
#3997
it_mutt skrev:
Ah, ja nej, det ska gå som helljus hade jag tänkt.

Men rent hur snabbt du får "fullt ljus" gör det ingen skillnad på antar jag, under "samma förhållande" då givetvis



En annan fråga jag funderat på, men helt enkelt inte tagit mig tid att kolla;

Uppstatstid mellan 35w och 55w - är där någon skillnad? Jag skulle kunna -tänka mig- att 35w når "full styrka" fortare, men, det är kanske bara en tankevurpa såhär mitt i natten?

Skall det starta snabbare, kan jag tänka mej att det snabbar upp om man tex har 75W ballaster och 55W lampor.
Annars skiljer det ganska mycket internt från ballast till ballast, väldigt svårt att säga vilka som startar snabbast.
Förutsättningarna är väl bättre om man köper så kallade "Speedstarter" ballaster.

Det mesta kommer från Kina, och tar en komponent slut, sätter man i "nått motsvarande". För stoppa produktionen gör de inte.
Det kan vara både på gott och ont. Man kan ju få en grunka med bättre prylar i!tongue (Om man har tur)
Problemet, tycker jag, är att med kines prylar kan en batch vara superbra, nästa sådär och den tredje kan man kasta.
Och rätt vad det är, kommer det bra grejer igen...
Det gör att det är väldigt svårt att rekommendera nått. För bara för att jag råkade få super snabba ballaster från försäljare "ABC,", så har han sålt slut den batchen. Jag skriver i forumet och postar video bevis på att mina ljus kommer upp i full snurr på 3 sekunder. Ni slänger er över tangentborden och beställer likadana kit från "ABC".
Men nu har ABC fått in nästa batch... De tänder upp på 8 sekunder... De ser identiska ut på utsidan, klister lapparna säger exakt samma som på mina från batchen innan...


1 893 Inlägg
8 april 2013
#3998
Sedan gäller det att komma ihåg att även när Xenon ljusen lyser svagt, innan de har kommit upp i temp, så lyser de i regel minst lika bra som halogen lamporna man ersatt. Man är bara van med så mycket mer när man gått över till Xenon.
Så de börjar lysa som de gamla halogen lamporna, sedan bara ökar de...
Så det är ju inte som att man kör omkring blind, innan de nått full styrka.
Redan efter en halv sekund, lyser mina X-ljus så starkt att man inte längre kan se original helljusen (Halogen) på bilen.


Avstängd
10 388 Inlägg
8 april 2013
#3999
Kristian_V skrev:
it_mutt skrev:
Ah, ja nej, det ska gå som helljus hade jag tänkt.

Men rent hur snabbt du får "fullt ljus" gör det ingen skillnad på antar jag, under "samma förhållande" då givetvis



En annan fråga jag funderat på, men helt enkelt inte tagit mig tid att kolla;

Uppstatstid mellan 35w och 55w - är där någon skillnad? Jag skulle kunna -tänka mig- att 35w når "full styrka" fortare, men, det är kanske bara en tankevurpa såhär mitt i natten?

Skall det starta snabbare, kan jag tänka mej att det snabbar upp om man tex har 75W ballaster och 55W lampor.
Annars skiljer det ganska mycket internt från ballast till ballast, väldigt svårt att säga vilka som startar snabbast.
Förutsättningarna är väl bättre om man köper så kallade "Speedstarter" ballaster.

Det mesta kommer från Kina, och tar en komponent slut, sätter man i "nått motsvarande". För stoppa produktionen gör de inte.
Det kan vara både på gott och ont. Man kan ju få en grunka med bättre prylar i!tongue (Om man har tur)
Problemet, tycker jag, är att med kines prylar kan en batch vara superbra, nästa sådär och den tredje kan man kasta.
Och rätt vad det är, kommer det bra grejer igen...
Det gör att det är väldigt svårt att rekommendera nått. För bara för att jag råkade få super snabba ballaster från försäljare "ABC,", så har han sålt slut den batchen. Jag skriver i forumet och postar video bevis på att mina ljus kommer upp i full snurr på 3 sekunder. Ni slänger er över tangentborden och beställer likadana kit från "ABC".
Men nu har ABC fått in nästa batch... De tänder upp på 8 sekunder... De ser identiska ut på utsidan, klister lapparna säger exakt samma som på mina från batchen innan...

Ja det blir väl lätt så. Har köpt ett gäng o, peppar peppar, där är väl bara en uppsättning som varit märkbart "sämre" än de andra. Antar att om man vill ha "riktigt snabb" uppsatt så är det väl speedstarter som gäller.

Hur eller hur så verkar det ju vara vettigare att lägga någon krona till på att köpa digitalt, så så får det bli smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Xenoholic
2 559 Inlägg
8 april 2013
#4000
patrikke skrev:
Kristian_V skrev:
-XENLED- skrev:
...Och jag tänker ha 5x75w i alla fem big_smile

Skall bli intressant att se den lösningen! lol

1875w! Måste ju göra skillnad på bränsleförbrukningen när de slås på.

O vad kom 1875w ifrån? hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D


Sök