3553
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Meldem
4 137 Inlägg
18 maj 2013
m_dahm skrev:
Angående 60w LED så kan jag säga som har 3 st med pencil-bild att det enbart är för smalt för min smak. Men jag kör med 240w takramp också, så det går bra. Jag får längden av de 3 i fronten och ALLT upplyst av takrampen.

Men självklart kanske man inte vill köra med takramp, man får nog fundera på vad man tänkt köra, 4st 60W vore nog det bästa, 2 pencil & 2 euro. De är ju bara 180mm så de flesta bilfronter sväljer nog 4 st i bredd.

Tack, bra att veta !
det är den setupen jag har tänkt i höst, eller 1pencil 2 euro. Men får se hur det blir, detta är bara ideer ännu.

Yawn...
3 151 Inlägg
18 maj 2013
Mack skrev:
Lite lustigt..hittade en ramp med tre stycken Hella 3000 liggandes slängd i grovsoprummet tidigare idag. Lite jordiga förvisso, och rampen var i stort sett skrot.
Men glasen var hela och med lite putsning, och kanske omlackering av ringarna så skulle dom bli hyffsat fina.

Finns det ingen marknad för dessa längre i och med att dom var kasserade tro?

Det skulle jag tro att det finns. Jag är intresserad, hehe.

1 749 Inlägg
18 maj 2013
HBass skrev:
patrikke skrev:
HBass skrev:

Nej, de är inte i närheten av NBB 225 fjärr. Dessa har 3x bredare ljus men 1/3 räckvidd. NBB 225 pencil har typ 2 graders spridning och gissar på att fjärr har 10 grader i horisontal spridning. Detta LED extraljus i driving beam har ca 40 grader spridning sidoljuset och 10 graders mittpunkt. Pencilen har bara mittpunkt utan spilljus men är ändå dubbelt så bred som NBB pencil.

NBB 225 pencil med 70w xenon fick 1600 lux på 5 meter på min mätare
Lightforce 240 Blitz med 100w xenon fick 1600 Lux på 5m
60w LED pencil beam fick 850 Lux på 5 meter med dubbelt så bred kärna som xenonljusen

Har bara 100w för 12v hemma och de skiljer ytterst lite eftersom de förbrukar typ 7w mer så ingen större skillnad på mätare skulle jag tro. Ska däremot pröva 24v 100w vs 24v 75w och se

Xenonljusen går ca 1000m och LED ljuset 600m men tycker det räcker gott och väl!

Du som har en luxmätare, skulle du kunna mäta 100w vs 75w xenon om du har det hemma och jämföra resultatet på dem?

?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Avstängd
1 418 Inlägg
18 maj 2013
Mack skrev:
Lite lustigt..hittade en ramp med tre stycken Hella 3000 liggandes slängd i grovsoprummet tidigare idag. Lite jordiga förvisso, och rampen var i stort sett skrot.
Men glasen var hela och med lite putsning, och kanske omlackering av ringarna så skulle dom bli hyffsat fina.

har en extraljusramp själv och den lyser skit dåligt för att va så många lampor:)

Forummoderator
26 409 Inlägg
19 maj 2013
Johan85 skrev:
Mack skrev:

har en extraljusramp själv och den lyser skit dåligt för att va så många lampor:)

Är väl inte mängden som spelar roll men jag blev så förvånad att hitta tre Hella med hela glas..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

GL77
19 maj 2013
Johan85 skrev:
Mack skrev:

Jag tror du har missuppfattat det hela Johan85. Det som det pratas om är 3 st Hella 3000, ingen extraljusramp med 3-5 små lampor.

2 043 Inlägg
19 maj 2013
HBass skrev:
MammDiin skrev:
HBass skrev:

Nej, de är inte i närheten av NBB 225 fjärr. Dessa har 3x bredare ljus men 1/3 räckvidd. NBB 225 pencil har typ 2 graders spridning och gissar på att fjärr har 10 grader i horisontal spridning. Detta LED extraljus i driving beam har ca 40 grader spridning sidoljuset och 10 graders mittpunkt. Pencilen har bara mittpunkt utan spilljus men är ändå dubbelt så bred som NBB pencil.

NBB 225 pencil med 70w xenon fick 1600 lux på 5 meter på min mätare
Lightforce 240 Blitz med 100w xenon fick 1600 Lux på 5m
60w LED pencil beam fick 850 Lux på 5 meter med dubbelt så bred kärna som xenonljusen

Xenonljusen går ca 1000m och LED ljuset 600m men tycker det räcker gott och väl!

Menade mera att ljusbilden är lite likadan när det är en starkare punkt i mitten, och svagare ljus på sidorna...

Men vet du vilket referenstal eurobeam har? Eller blir det alldeles för kort ljusbild med 2 eurobeam?

Har ingen aning om refenstal på dessa och aldrig sett det på en LED-lampa.
Däremot vet jag att de lyser ca 150m medan Pencil ca 600m
Prövade med 2st euro och 1st pencil och det blev bra längd och grymt bra kurvljus på småvägar.
Nu har jag bytt till 3st pencil och tycker ljuset ser exakt lika dant ut som 3st Hella 3003 med 60-70w xenon
Men nu har jag inget kurvljus alls istället men bättre längd och bättre på motorväg.
Funderar på att komplettera med något ytterligare för att få mer bredd men nu mera åker jag inte lika mycket på kurviga småvägar så behovet av det är mindre. Tidigare åkte jag 10 mil varje dag genom en asfalterad skogsväg då prövade jag med 3st Lightforce och 3st Hella 3003 men det var värdelöst på småvägar så jag körde då med 4st 30w LED med euro beam. Dessa blev dock utbytta när jag "behövde" mer kraft till 240w + 3x 90w LED hehe

Men tror du ljuset räcker från två eurobeam om man vill vara laglig... Eller är det bättre med två Bosch Navigator Xenon fjärr (Ref. 30)?
Navigatorerna borde man väl kunna rikta åt sidorna en del och på så sätt få en lite bredare ljusbild än om de båda lyste rakt fram.
Medans man måste ha eurobeam att lysa rätt så rakt när de har en starkare punkt i mitten.

Avstängd
1 418 Inlägg
19 maj 2013
-GoPro- skrev:
Johan85 skrev:
Mack skrev:

Jag tror du har missuppfattat det hela Johan85. Det som det pratas om är 3 st Hella 3000, ingen extraljusramp med 3-5 små lampor.

haha såg det nu:P texten va nog suddig igår kväll;)

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
19 maj 2013
TouchOfRed skrev:
Körde med Golfen igår natt.. Kan ju säga att det både saknas längd och bredd på ljuset.. Funderar verkligen på om man skulle konvertera halv, men eftersom det blir mörk så sent så väntar jag med det tills hösten, och tills i höst ska jag spara cash så jan kan köpa LEEEEEED !!  smile längtar..

Låter som en bra idé
cool

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

189 Inlägg
19 maj 2013
Finns det någon marknad för nya hella ultra beam med 55w xenon backljus/arbetsbelysning? :p

Old VW's never die, they just get more expensive!

398 Inlägg
19 maj 2013
vwkjell skrev:
Finns det någon marknad för nya hella ultra beam med 55w xenon backljus/arbetsbelysning? :p

Lägg annons på blocket. Jag och fler som sysslar mycket med lampor vet att kvalitén på komponenterna i lampor med orginalxenon från kända varumärken som Hella är av högsta klass och håller mycket längre och är därför värda en del!

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

189 Inlägg
21 maj 2013
Måste jag dra nya kablar om jag ska montera 55w xenon till extra backljus eller går det koppla via relä, som jag beskrivit tidigare i tråden? Genom dimbakljuset.

Forummoderator
26 409 Inlägg
21 maj 2013
vwkjell skrev:
Måste jag dra nya kablar om jag ska montera 55w xenon till extra backljus eller går det koppla via relä, som jag beskrivit tidigare i tråden? Genom dimbakljuset.

Skulle tro att originalkablarna är ganska klena så nya är nog att föredra.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

189 Inlägg
21 maj 2013
Mack skrev:
vwkjell skrev:

Okej får se om jag säljer dessa å införskaffar LED istället kanske smile

GL77
21 maj 2013
vwkjell skrev:
Mack skrev:
vwkjell skrev:

Mitt tips som har haft xenon till backljuset förut är att du införskaffar LED istället.

Tänder snabbare och håller längre.

Meldem
4 137 Inlägg
21 maj 2013
Jag köpte iaf dom där backljusen för 295 på prestandabelysning igår, ska bli roligt att få se hur mycket bättre man ser sen smile
Ska nog beställa likadana till pappa om han tycker dom är bra.

1 749 Inlägg
21 maj 2013
-GoPro- skrev:
vwkjell skrev:
Mack skrev:

Mitt tips som har haft xenon till backljuset förut är att du införskaffar LED istället.

Snabbheten håller jag med om, men hållbarheten är väl inte testad än?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

GL77
22 maj 2013
patrikke skrev:
-GoPro- skrev:
vwkjell skrev:

Nej det är inte testat, men enligt fabrikanten så ska de hålla länge och man har ju garanti på det oxå.

Jag tänker aldrig ha xenon extraljus något mer.

398 Inlägg
22 maj 2013
patrikke skrev:
-GoPro- skrev:
vwkjell skrev:

Jo det finns LED lampor från t.ex Vision X som är testade till 60g skaktest, IP68 damm & vattentålighet, märkeslampor brukar även använda kvalitetslysdioder som i sin tur testas väldigt hårt.
T.ex Cree brukar hålla runt 96% ljusstyrka efter 6000h och total livstid på minst 40000 timmar
http://www.cree.com/~/media/Files/Cree/ … esults.pdf
Testerna visar även hur mycket livstiden minskar vid hög temperatur.
Avgörande faktor mellan billiga lampor med Cree och dyra märkeslampor Cree t.ex Rigid Industries och Vision X är allting runt omkring som påverkar livstiden. Billiga lampor släpper gärna lack, släpper in vatten efter tag, tål inte lika mycket skakningar och i regel sämre optik och inte minst sämre kylsystem.
Senast redigerat av HBass (22 maj 2013)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

grön aktivist
846 Inlägg
22 maj 2013
Våra skaktestas (kommer ej ihåg hur många G), har ip69 klassning samt EMC EN55025 klass 5 som grädde på moset!
Så jodå, klart det finns testade LED-lampor!
Som en liten parentes så har KLE tillverkat LED-lampor i en bra bit över 5 år smile.

Sök