3326
Sök

Köpråd med ett barn

7 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hej,

Jag är på jakt efter bil och har funderat fram och tillbaks, jämfört och rådfrågat släkt och vänner men jag kan ändå inte riktigt bestämma mig. Budget Max 150k.

Bilarna jag kollat på är:
Toyota auris TS
Renault megane ST
Kia ceed sw
Hyundai i30 kombi

Jag är inte ute efter en ?rolig? bil utan det viktiga för mig är att den startar, är någorlunda ekonomisk och tar mig från punkt a till b och att dottern kan ha en bakåtvänd bilbarnstol i baksätet och sitta säkert.

Jag förstår såklart att det inte finns några garantier oavsett bil, men ni med erfarenhet får gärna flika in med vad man bör tänka på. Jag kommer också använda bilen för att pendla med till jobb, så bränsleförbrukningen känns också rätt relevant. Det måste vara en automat.

Toyota har jag förstått bör vara mest pålitlig, dock innebär det en bil som gått betydligt längre och är äldre. Är en auris 2015 med ca 20k mil på mätaren mer pålitlig än en Renault Megane 1.5dci från 2019 med ca 12k på mätaren exempelvis?

Med tanke på min rätt låga budget så handlar det väl mest om vad man är beredd att ?offra?. Nyare årsmodell med fler mil, äldre årsmodell med färre mil eller liknande. Var får jag mest för pengarna?

Är det några fler märken/modeller jag bör kolla på? Alla tips mottages gladeligen! Jag bor i Skåne så om man är så snäll att man vill länka en annons så kommer jag inte kunna ta mig till Haparanda för att köpa en bil.
Senast redigerat av Jjb261 (för 2 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 360 Inlägg
för 57 minuter sedan
toyotan är bättre utan att tvekan..   igentligen spelar milen väldigt liten roll det är var och hur den gått dom milen som avgör..

men en fransk bil kommer alltid vara fransk och då springer man automatiskt åt andra håller.. smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 Inlägg
för 53 minuter sedan
Trådstartare
Growe skrev:
toyotan är bättre utan att tvekan..   igentligen spelar milen väldigt liten roll det är var och hur den gått dom milen som avgör..

men en fransk bil kommer alltid vara fransk och då springer man automatiskt åt andra håller.. smile

Var och hur är något jag förmodligen aldrig kan få reda på. Men 20k mil är inget jag ska stirra mig blind på och vara alldeles för orolig för?

3 389 Inlägg
för 6 minuter sedan
Toyotan alla dagar I veckan.
Är bilarna 10år + finns inga garantier eller maskinförsäkringar så då är välskött viktigare än miltalet.
Generellt alltid så oavsett.

20k mil är inget speciellt sedan 70talsbilarna och äldre.
Seglivad myt.

Sök