3092
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Forummoderator
26 384 Inlägg
22 november 2013
#6741
BornZombie skrev:
vwkjell skrev:
BornZombie skrev:

Du menar dom som har LED ringar eller dom som har vanliga position "glimmers" i?? Det är samma reflektorer på båda tror jag samt att glimmers och LED ringar är förbjudet att köra med på personbilar, så helt onödigt att riskera böter, samt att såna kostar mer.

NBB har inga ledringar. Dom har bara "drl" just under NBB-locket. Och dom ser väldigt fula ut med dom drllamporna tongue

Tänkte mest på dom som har led ringar, ser sjukt fint ut, men självklart ingenting man ska rekommendera nån då dessa är olagliga att köra runt med. smile

Håller med om att det är fint med led-ringar, hehe..
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-6b968f918eb7309ff6af2b0b7d627aef.jpg

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Avstängd
1 418 Inlägg
22 november 2013
#6742
vwkjell skrev:
BornZombie skrev:
_vikke_ skrev:

Då får jag kanske kika på dem istället. Ser även mycket bättre ut än hella's.  vet du ifall de nya med led positions ljus eller vad det är lyser sämre än de utan led's ?

Du menar dom som har LED ringar eller dom som har vanliga position "glimmers" i?? Det är samma reflektorer på båda tror jag samt att glimmers och LED ringar är förbjudet att köra med på personbilar, så helt onödigt att riskera böter, samt att såna kostar mer.

NBB har inga ledringar. Dom har bara "drl" just under NBB-locket. Och dom ser väldigt fula ut med dom drllamporna tongue

nbb vet hur fult det är med ringar så dom tog vanligt parkeringsljus istället:) men tyvärr är det ju olagligt med parkeringsljus i extraljusen:)

då lagen säger att det skall vara ett visst antal centimeter mellan ljusen:) sen finns ju nya bilar med drl och kurvljus dom har ju dispens för avståndet mellan dom:)

så varje lastbil man möter med 300.000 extraljus med glimmare är olaglig:) det samma med andra ljusföremål dom har i rutan eller annat:)

45 Inlägg
22 november 2013
#6743
Confide skrev:
Piibii skrev:
Är det någon som vet om det finns några H4 LED lampor som lyser bra och inte bara utsende ?

Beror på om man ska ha dom i hel/halvljus eller för extraljus wink.

Min tanke var väll i hel/halv ljus hur det blir smile

Forummoderator
26 384 Inlägg
22 november 2013
#6744
Johan85 skrev:
vwkjell skrev:
BornZombie skrev:

Du menar dom som har LED ringar eller dom som har vanliga position "glimmers" i?? Det är samma reflektorer på båda tror jag samt att glimmers och LED ringar är förbjudet att köra med på personbilar, så helt onödigt att riskera böter, samt att såna kostar mer.

NBB har inga ledringar. Dom har bara "drl" just under NBB-locket. Och dom ser väldigt fula ut med dom drllamporna tongue

nbb vet hur fult det är med ringar så dom tog vanligt parkeringsljus istället:) men tyvärr är det ju olagligt med parkeringsljus i extraljusen:)

då lagen säger att det skall vara ett visst antal centimeter mellan ljusen:) sen finns ju nya bilar med drl och kurvljus dom har ju dispens för avståndet mellan dom:)

så varje lastbil man möter med 300.000 extraljus med glimmare är olaglig:) det samma med andra ljusföremål dom har i rutan eller annat:)

Gällande lastbilar så har dom faktiskt lite andra regler, om jag nu minns rätt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Avstängd
1 418 Inlägg
23 november 2013
#6745
Mack skrev:
Johan85 skrev:
vwkjell skrev:

NBB har inga ledringar. Dom har bara "drl" just under NBB-locket. Och dom ser väldigt fula ut med dom drllamporna tongue

nbb vet hur fult det är med ringar så dom tog vanligt parkeringsljus istället:) men tyvärr är det ju olagligt med parkeringsljus i extraljusen:)

då lagen säger att det skall vara ett visst antal centimeter mellan ljusen:) sen finns ju nya bilar med drl och kurvljus dom har ju dispens för avståndet mellan dom:)

så varje lastbil man möter med 300.000 extraljus med glimmare är olaglig:) det samma med andra ljusföremål dom har i rutan eller annat:)

Gällande lastbilar så har dom faktiskt lite andra regler, om jag nu minns rätt.

visa gärna en källa:) även gällande lysande föremål i vindrutan:)

Forummoderator
26 384 Inlägg
23 november 2013
#6746
Johan85 skrev:
Mack skrev:
Johan85 skrev:

nbb vet hur fult det är med ringar så dom tog vanligt parkeringsljus istället:) men tyvärr är det ju olagligt med parkeringsljus i extraljusen:)

då lagen säger att det skall vara ett visst antal centimeter mellan ljusen:) sen finns ju nya bilar med drl och kurvljus dom har ju dispens för avståndet mellan dom:)

så varje lastbil man möter med 300.000 extraljus med glimmare är olaglig:) det samma med andra ljusföremål dom har i rutan eller annat:)

Gällande lastbilar så har dom faktiskt lite andra regler, om jag nu minns rätt.

visa gärna en källa:) även gällande lysande föremål i vindrutan:)

Inte världens trovärdigaste källa, men detta inlägg i denna tråd är inne på varför det är mer ok för lastbilar:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=108111

"Ang. lastbilar, de har positionsljus på taket i riklig mängd. De sitter tillräckligt högt upp och får därför vara väldigt många till antalet. En hel rad X-ljus med "glimmers" i grillen är alltså inte tillåtet, men på taket är det helt ok. "

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 045 Inlägg
23 november 2013
#6747
_vikke_ skrev:
BornZombie skrev:
_vikke_ skrev:
Vilka extraljus skulle ni rekommendera ?

Beror på vad du har för budget? Xenon konvertera SIM kan jag rekommendera, billiga, men ger sjukt bra ljusbild!

Några tusen.  Kört med sim tidigare, Men tål inte ljusbilden på deras fjärr. Så vore kul att testa något annat. Har Funderat på 3 ev 4 konverterade hella 3003.  Men kanske finns några med finare/bättre ljusbild.

NBB225 är riktigt fina, och ligger rätt i kurs, dom håller även högkvalitet,
och fjärr modellen med xenon lyser långt och brett

Kör nbb xenon på min F250, 6st i rad smile


359 Inlägg
23 november 2013
#6748
Mack skrev:
Johan85 skrev:
Mack skrev:
Gällande lastbilar så har dom faktiskt lite andra regler, om jag nu minns rätt.

visa gärna en källa:) även gällande lysande föremål i vindrutan:)

Inte världens trovärdigaste källa, men detta inlägg i denna tråd är inne på varför det är mer ok för lastbilar:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=108111

"Ang. lastbilar, de har positionsljus på taket i riklig mängd. De sitter tillräckligt högt upp och får därför vara väldigt många till antalet. En hel rad X-ljus med "glimmers" i grillen är alltså inte tillåtet, men på taket är det helt ok. "

Registreringsbesiktar man en ny lastbil nu så får det endast vara två positionslampor på taket(en i varje hörn), så nej...det är inte lagligt på en lastbil heller
Senast redigerat av St3v3 (23 november 2013)

en armad bandit
63 Inlägg
23 november 2013
#6749
Har stoppat led lampor i mina dimljus o dom blinkar o har sig då bilen har can-bus men inte lamporna så jag köpte motstånd till dom och som jag har förstått de så ska ena kabeln till motståndet monteras på plus kabeln och andra på minus stämmer det? smile
Hur varma blir såna motstånd? Står att dom ska monteras mot aluminium pga värmen men blir dom verkligen så varma att det är nödvändigt? Har ju bara en massa plast i närheten av dimljusen. . smile


230 Inlägg
23 november 2013
#6750
Mack skrev:
Johan85 skrev:
vwkjell skrev:
NBB har inga ledringar. Dom har bara "drl" just under NBB-locket. Och dom ser väldigt fula ut med dom drllamporna tongue

nbb vet hur fult det är med ringar så dom tog vanligt parkeringsljus istället:) men tyvärr är det ju olagligt med parkeringsljus i extraljusen:)

då lagen säger att det skall vara ett visst antal centimeter mellan ljusen:) sen finns ju nya bilar med drl och kurvljus dom har ju dispens för avståndet mellan dom:)

så varje lastbil man möter med 300.000 extraljus med glimmare är olaglig:) det samma med andra ljusföremål dom har i rutan eller annat:)

Gällande lastbilar så har dom faktiskt lite andra regler, om jag nu minns rätt.

Fordon över 2 meter så får du ha hur mycket lampor du vill, nästan.
Sedan grejer i rutan har jag aldrig hört någonting om?


230 Inlägg
23 november 2013
#6751
St3v3 skrev:
Mack skrev:
Johan85 skrev:
visa gärna en källa:) även gällande lysande föremål i vindrutan:)

Inte världens trovärdigaste källa, men detta inlägg i denna tråd är inne på varför det är mer ok för lastbilar:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=108111

"Ang. lastbilar, de har positionsljus på taket i riklig mängd. De sitter tillräckligt högt upp och får därför vara väldigt många till antalet. En hel rad X-ljus med "glimmers" i grillen är alltså inte tillåtet, men på taket är det helt ok. "

Registreringsbesiktar man en ny lastbil nu så får det endast vara två positionslampor på taket(en i varje hörn), så nej...det är inte lagligt på en lastbil heller

Min halv bror köpte precis en lastbil och han har 10 st "vingen" och 5 st högst upp på hytten och han har plockat bort dom som sitter i vindskyddet precis vid rutan.
Senast redigerat av lajvN (23 november 2013)


241 Inlägg
23 november 2013
#6752
Gällande positionsbelysning på fordon så är det endast 2 st som är tillåtna. Gäller även lastbil.
Fordon med en totalhöjd på över 2 meter får ha höjdmarkeringsbelysning. De gamla reglerna sa även att lastbilar fick ha 3 st positionlyktor  i mellan de två höjdmarkeringarna, så kallade identifikationsbelysning.
Om man har plogfäste på sin lastbil fram så är det tillåtet med extra halvljus samt positionsbelysning. Samma gällande plogen, så ska den ha belysning och reflex för att markera ut bredden. Dock får "plogens" halvljus inte lysa när plogen inte är monterad.

När det gäller positionsljus bakåt finns det ingen antalsbegränsning. Det som kan begränsa är att det inte får vara bländande och det skall vara monterat symmetriskt.
Gällande sidomarkering så skall det sitta på fordon längre än 6 meter och avståndet mellan första sidomarkeringslykta och längst fram/bak av fordonet skall inte vara över 2 meter.

Effektbelysning / dekorationsbelysning / extra positionsbelysning. Kärt barn har många namn. Detta är alltså INTE tillåtet. Gäller (som flera innan sagt) även i extraljus.

https://www1.garaget.org/archive/115/114170/312485/312485-3230939.jpg
MVH
Robino
Yrkeschaufför. wink
Senast redigerat av Robino (23 november 2013)


359 Inlägg
23 november 2013
#6753
Robino skrev:
Gällande positionsbelysning på fordon så är det endast 2 st som är tillåtna. Gäller även lastbil.
Fordon med en totalhöjd på över 2 meter får ha höjdmarkeringsbelysning. De gamla reglerna sa även att lastbilar fick ha 3 st positionlyktor  i mellan de två höjdmarkeringarna, så kallade identifikationsbelysning.
Om man har plogfäste på sin lastbil fram så är det tillåtet med extra halvljus samt positionsbelysning. Samma gällande plogen, så ska den ha belysning och reflex för att markera ut bredden. Dock får "plogens" halvljus inte lysa när plogen inte är monterad.

När det gäller positionsljus bakåt finns det ingen antalsbegränsning. Det som kan begränsa är att det inte får vara bländande och det skall vara monterat symmetriskt.
Gällande sidomarkering så skall det sitta på fordon längre än 6 meter och avståndet mellan första sidomarkeringslykta och längst fram/bak av fordonet skall inte vara över 2 meter.

Effektbelysning / dekorationsbelysning / extra positionsbelysning. Kärt barn har många namn. Detta är alltså INTE tillåtet. Gäller (som flera innan sagt) även i extraljus.

http://www1.garaget.org/archive/115/114 … 230939.jpg
MVH
Robino
Yrkeschaufför. wink

Dom har nyligen ändrat reglerna om belysning bakåt, minns inte hur mycket man fick ha bakåt nu men det var inte mycket iaf

1 071 Inlägg
23 november 2013
#6754
St3v3 skrev:
Robino skrev:
Gällande positionsbelysning på fordon så är det endast 2 st som är tillåtna. Gäller även lastbil.
Fordon med en totalhöjd på över 2 meter får ha höjdmarkeringsbelysning. De gamla reglerna sa även att lastbilar fick ha 3 st positionlyktor  i mellan de två höjdmarkeringarna, så kallade identifikationsbelysning.
Om man har plogfäste på sin lastbil fram så är det tillåtet med extra halvljus samt positionsbelysning. Samma gällande plogen, så ska den ha belysning och reflex för att markera ut bredden. Dock får "plogens" halvljus inte lysa när plogen inte är monterad.

När det gäller positionsljus bakåt finns det ingen antalsbegränsning. Det som kan begränsa är att det inte får vara bländande och det skall vara monterat symmetriskt.
Gällande sidomarkering så skall det sitta på fordon längre än 6 meter och avståndet mellan första sidomarkeringslykta och längst fram/bak av fordonet skall inte vara över 2 meter.

Effektbelysning / dekorationsbelysning / extra positionsbelysning. Kärt barn har många namn. Detta är alltså INTE tillåtet. Gäller (som flera innan sagt) även i extraljus.

http://www1.garaget.org/archive/115/114 … 230939.jpg
MVH
Robino
Yrkeschaufför. wink

Dom har nyligen ändrat reglerna om belysning bakåt, minns inte hur mycket man fick ha bakåt nu men det var inte mycket iaf

Det låter kanon kan ju faktis bli jobbigt och ligga bakom nån med typ 300led lampor bakåt

Onödigt inlägg^^

4 Inlägg
23 november 2013
#6755
Tjennare jag undrar om 55 watt xenon 6000k i halvljus är för starkt för mötande trafik? Min bil har bara en lampa på var sida och vill gärna ha 55 watt i helljuset så då måste jag också ha det i halvljuset, därför undrar jag. Om det nu är för starkt med 55 i halvljuset så får det blir 35 watt halv/hel, hur mycket svagare är det än 55 watt ? Är det stor skillnad? Bilen är förövrigt en gammal mercedes 190E från -90

Tack på förhand

130 Inlägg
23 november 2013
#6756
Nicholascomedy skrev:
Tjennare jag undrar om 55 watt xenon 6000k i halvljus är för starkt för mötande trafik? Min bil har bara en lampa på var sida och vill gärna ha 55 watt i helljuset så då måste jag också ha det i halvljuset, därför undrar jag. Om det nu är för starkt med 55 i halvljuset så får det blir 35 watt halv/hel, hur mycket svagare är det än 55 watt ? Är det stor skillnad? Bilen är förövrigt en gammal mercedes 190E från -90

Tack på förhand

Neeej, sätt på extraljus istället. Då är det bara att sätta i 55w

Avstängd
10 388 Inlägg
23 november 2013
#6757
Nicholascomedy skrev:
Tjennare jag undrar om 55 watt xenon 6000k i halvljus är för starkt för mötande trafik? Min bil har bara en lampa på var sida och vill gärna ha 55 watt i helljuset så då måste jag också ha det i halvljuset, därför undrar jag. Om det nu är för starkt med 55 i halvljuset så får det blir 35 watt halv/hel, hur mycket svagare är det än 55 watt ? Är det stor skillnad? Bilen är förövrigt en gammal mercedes 190E från -90

Tack på förhand

Som påpekat; konvertera inte.

Och under inga omständigheter med 55w, det är ett alldeles ypperligt sätt för dig att få var och varannan lastbils 50-11 extraljusen tända när de möter dig.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
1 418 Inlägg
23 november 2013
#6758
Nicholascomedy skrev:
Tjennare jag undrar om 55 watt xenon 6000k i halvljus är för starkt för mötande trafik? Min bil har bara en lampa på var sida och vill gärna ha 55 watt i helljuset så då måste jag också ha det i halvljuset, därför undrar jag. Om det nu är för starkt med 55 i halvljuset så får det blir 35 watt halv/hel, hur mycket svagare är det än 55 watt ? Är det stor skillnad? Bilen är förövrigt en gammal mercedes 190E från -90

Tack på förhand

ja det är för starkt 35watt är för starkt för mötande redan.. så kolla på några extraljus eller led ramper om du måste ha starkare ljus

1 265 Inlägg
23 november 2013
#6759
Är de någon här som monterat extraljus på taket på en Peugeot Partner BOXLINE  pickupmodellen med kåpa

735 Inlägg
23 november 2013
#6760
Nicholascomedy skrev:
Tjennare jag undrar om 55 watt xenon 6000k i halvljus är för starkt för mötande trafik? Min bil har bara en lampa på var sida och vill gärna ha 55 watt i helljuset så då måste jag också ha det i halvljuset, därför undrar jag. Om det nu är för starkt med 55 i halvljuset så får det blir 35 watt halv/hel, hur mycket svagare är det än 55 watt ? Är det stor skillnad? Bilen är förövrigt en gammal mercedes 190E från -90

Tack på förhand

Välj 35 watt istället smile



Sök