MrTurbo skrev:
it_mutt skrev:
MrTurbo skrev:
Vi som kör som "idioter" men håller oss på vägen då? Vad är det för fel på oss? ESP är gudomligt vid slask och spåriga vägar. Men det är ju fortfarande den bakom ratten som har kontrollen, elektroniken är hjälpmedel.
Vad har du "sätt"? Potatis? ;-)
Tror väl kanske då snarare det åsyftas folk som anser att "ja men jag har 4wd och esp, jag kan köra som om jag hade varma slicks på torr asfalt, fast det är isigt och snön vräker ner och alla andra håller 50 på 90-vägen". Och de människorna finns det tyvärr rätt gott om
Och jag är nog en av dem... Nya Nokiandäck (två var höst), esp på och sedan är "d bar å åk" som en snöfantom sa en gång i tiden.
Folk som kryper fram när det snöar har antingen kassa däck, kass bil eller kan inte köra... Eller hur man nu skall förklara att jag klarat mig i 15år. Iofs körde jag på sommardäck många vintrar förr. (Fanns ingen lag på vinterdäck då)
Jag var lite tidig med att sätta på sommardäcken förra året, satte på dom 1 mars när det hade varit torrt och bra väglag i en vecka. Dagen efter så blev det såklart snöstorm:) Jag hade i princip nya sommardäck på med 7-8 mm kvar.
Det var helt sjukt halt! Däcken blev stenhård som att dom var gjorda av plast snarare än gummi. Det var inte is jag körde på heller utan 3 cm nysnö.
Jag fastnade vid ett rödljus på plan mark! Skulle vänster i en korsning och stod längst fram vid rödljuset. När jag fick grönt så bara spann det, slängde i 2an och det spann fortfarande. I med 3an och bara spettade, bilen börjar krypa frammåt, har 150-160 km/h på bakhjulen och tar mig framåt i gånghastighet.
När det slår över till rött ljus så är jag halvvägs över vägen men kan ju inte stanna då så det är bara fortsätta.
Har fullt rattutslag i med 4an och 200km/h på bakhjulen och rör mig fortfarande knappt frammåt. Sprutar snö 20 meter bakom bilen.
Alla i hela stan har stannat och tittar på mig dels för att jag blockerar hela vägen och för att jag har 3" med en dämpare och ligger på 5K varv så det låter ju en hel del. Tror fan det tog mig 1 minut att köra 30 meter.
Efteråt så skrattade alla åt mig och jag fick applåder:) Det var ett roligt minne men fyfan va kasst det är med sommardäck.
Bytte till mina vinterdäck igen dagen efter, blankslitna bak och korden hade börjat titta fram lite på ena däcket. Det var bättre grepp! dubbelt så bra iaf!
Kanske var bättre sommardäck förr men kör man med sommardäck såfort det är mindre än 5+ ute så är man bra korkad oavsett om man har 4wd lr ej.
Och den jävla espn, om folk lärde sig köra bil istället så hade man aldrig behövt den skiten. När man är van att sladda som jag och har dom rätta reflexerna och reaktionerna när man får sladd så är det ju livfarligt med den skiten.
Höll på att köra in i en stolpe med min fars subaru när jag skulle prova sladda med den och glömde stänga av espn.