Nya kablar på plats.
Bilen gick fortfarande inte bra när jag åkte ut för en sväng runt kvarteret.
så medans jag funderade på varför så innbillade jag mig det blir nog bättre om jag byter ventilkåpspackningen...
Så det satte jag igång med medans jag funderade på vad felet egentligen var...
När jag skruvade ur bultarna till ventilkåpan så hängde gängorrna på en bult i framkant av toppen. Satans skit ännu ett bekymmer, fick höra mig för lite med vännerna igen och vi kom fram till att det nog skulle funka med en insattsgänga och jag tror resultatet är helt dugligt. Plus att nu har man lite nya verktyg att pilla med gängtapp och sånt fräsigt som alla bilmek måste ha
Städade ur och gjorde ordentligt rent innan ny packningen lades på plats. Satan va krispig den gamla packningen var, inte undra på att det sipprade ut olja lite var stans..
Ganska nöjd med mig själv att jag lyckats göra ett så pass "stort" ingrepp själv för först gången och bilen startade till och med efteråt hehe
När jag hade av ventilkåpan fick jag för mig att montera bort fuelrail och syna spridarna som jag läst på forum kunde bli igensatta och inte leverera ordentligt med soppa så dom rycktes genast ur och fick sig ett bad med wd40 och lite 12 volts massage. Det kanske är värt att skicka iväg på rengöring och sån flödestest men det har jag inte kollat upp något nämnvärt vad det kostar osv.? någon som har någon åsikt om detta ? är det bättre å köpa nya kanske till och med ?
Näst på felsökningslistan: Lotten föll på Luftmassemätaren som plockades bort fick sig en översyn.
Den var helt igengeggad med vad som såg ut som olja typ och massa gamla avlagringar.
Jag skulle ha tagit en "före" bild men det glömde jag så detta är efter en försiktig rengöring.
torkade även av den lilla tråden med en liten tuss av polerduk så nu blänker den till och med, innan var den helt svart och det satt små klumpar på den vilket jag gissar på inte är helt OK...
Som ni ser är "tratten" där den lilla trååden sitter innuti sprucken, har det någon betydelse?
När jag ändå var å rev i krokarna så skruvade jag av locket på wastegaten som var näst på listan av saker att undersöka och där hittade jag den här fetingen !
fjädern är nästan 4mm tjock.
Nån som vet hur många bar den där pallar för??
Efter ett samtal till Doktorn så blev rådet att skaffa en orginalfjäder och strypventil så skulle det nog va fan om det inte gick att få ordning på skrället.
Fick tag i en orginalfjäder av blomgren som jag monteradet tillsamans med en strypventli som jag köpte på blocket så jag kunde ställa ner laddtrycket och undvika att det fladdrar iväg över 1,7 enligt min mätare i cupen. Fick förklarat för mig att bilens orginal soppa system och tryck inte pallar med så höga laddtryck. Det satt ingen magnetventil på bilen för att styra laddtrycket heller, hängde lite rötna kablar och en tom kontakt där den ska sitta. vilket får mig att undra hur fan bilen har kunnat gå "som ett skott" innan med den hårdare fjädern?? detta har jag ju såklart inga bevis för iofs och jag visste ju att det var något fel på bilen när jag köpte den, plus att det va ju därför jag köpte den...
Måste nog ta och öppna styrboxen för att se vad det kan vara för chip som sitter där.
Efter detta lilla ingrep gav jag mig ut på povtur med laddtrycket nästan helt avskruvat för att sedan skruva på mer och mer å jävlar va gött det är med lite BOOST hehe , skruvade ner laddtrycket runt 1 bar på min mätare i cupen och det verkar funka bra. hoppas det inte är för mkt ??