3416
Sök

Audi S2 coupe -92

Hejsan! Jag köpte min S2a för ca 3 år sedan i ett skick som inte gör någon glad. Jag bestämde mig för att göra ett försök att rädda den. Tid är inte något bekymmer, syftet med bilen är att jag vill lära mig och ha roligt och i... Visa mer

40 111 Visningar
Uppdaterades senast 25 mars 2014
84 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
#61
Nya kablar på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-acd8373cf9a6453185da1193c71ca87a.jpg

Bilen gick fortfarande inte bra när jag åkte ut för en sväng runt kvarteret. hmm så medans jag funderade på varför så innbillade jag mig det blir nog bättre om jag byter ventilkåpspackningen...roll
Så det satte jag igång med medans jag funderade på vad felet egentligen var...

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-5dd8ccfc8d9b8b7ab9735988b8d7d55e.jpg

När jag skruvade ur bultarna till ventilkåpan så hängde gängorrna på en bult i framkant av toppen. Satans skit ännu ett bekymmer, fick höra mig för lite med vännerna igen och vi kom fram till att det nog skulle funka med en insattsgänga och jag tror resultatet är helt dugligt. Plus att nu har man lite nya verktyg att pilla med gängtapp och sånt fräsigt som alla bilmek måste ha wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-a8f5565b33072c089c3d3ba8a8d83d8f.jpg

Städade ur och gjorde ordentligt rent innan ny packningen lades på plats. Satan va krispig den gamla packningen var, inte undra på att det sipprade ut olja lite var stans..
Ganska nöjd med mig själv att jag lyckats göra ett så pass "stort" ingrepp själv för först gången och bilen startade till och med efteråt hehe lol

När jag hade av ventilkåpan fick jag för mig att montera bort fuelrail och syna spridarna som jag läst på forum kunde bli igensatta och inte leverera ordentligt med soppa så dom rycktes genast ur och fick sig ett bad med wd40 och lite 12 volts massage. Det kanske är värt att skicka iväg på rengöring och sån flödestest men det har jag inte kollat upp något nämnvärt vad det kostar osv.? någon som har någon åsikt om detta ? är det bättre å köpa nya kanske till och med ?

Näst på felsökningslistan: Lotten föll på Luftmassemätaren som plockades bort fick sig en översyn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-0d9099961d1a2db6728086025b354bce.jpg

Den var helt igengeggad med vad som såg ut som olja typ och massa gamla avlagringar.
Jag skulle ha tagit en "före" bild men det glömde jag så detta är efter en försiktig rengöring.
torkade även av den lilla tråden med en liten tuss av polerduk så nu blänker den till och med, innan var den helt svart och det satt små klumpar på den vilket jag gissar på inte är helt OK...

Som ni ser är "tratten" där den lilla trååden sitter innuti sprucken, har det någon betydelse?

När jag ändå var å rev i krokarna så skruvade jag av locket på wastegaten som var näst på listan av saker att undersöka och där hittade jag den här fetingen !

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-16bbb116c3132d5c65850a1a9a861bed.jpg

fjädern är nästan 4mm tjock.

Nån som vet hur många bar den där pallar för??
Efter ett samtal till Doktorn så blev rådet att skaffa en orginalfjäder och strypventil så skulle det nog va fan om det inte gick att få ordning på skrället.

Fick tag i en orginalfjäder av blomgren som jag monteradet tillsamans med en strypventli som jag köpte på blocket så jag kunde ställa ner laddtrycket och undvika att det fladdrar iväg över 1,7 enligt min mätare i cupen. Fick förklarat för mig att bilens orginal soppa system och tryck inte pallar med så höga laddtryck. Det satt ingen magnetventil på bilen för att styra laddtrycket heller, hängde lite rötna kablar och en tom kontakt där den ska sitta. vilket får mig att undra hur fan bilen har kunnat gå "som ett skott" innan med den hårdare fjädern??  detta har jag ju såklart inga bevis för iofs och jag visste ju att det var något fel på bilen när jag köpte den, plus att det va ju därför jag köpte den...
Måste nog ta och öppna styrboxen för att se vad det kan vara för chip som sitter där.

Efter detta lilla ingrep gav jag mig ut på povtur med laddtrycket nästan helt avskruvat för att sedan skruva på mer och mer å jävlar va gött det är med lite BOOST hehe , skruvade ner laddtrycket runt 1 bar på min mätare i cupen och det verkar funka bra. hoppas det inte är för mkt ??


574 Inlägg
20 februari 2013
#62
blir fint innan det är färdigt med denna smile


84 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#63
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-411e15df834d46586ce1e147bf985aae.jpg

Fick tag i ett va jag tror va ett sånt Ebay grenrör.
Har hört att det kan vara kass passform på dom, men det va så pass billigt så jag tänkte att jag testar så får vi se.
Var ändå tvungen att byta för jag upptäckt att mitt var sprucket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-e12acdde4398aaffdfa5c458d7e57b4e.jpg

mkt riktigt var det dåligt med passformen hmm
Fick lämna tilbaka röret som tur va så det va ju bra iallafall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-279f3bafd4cf5bf269a3a88a640e695e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-99d1d30291366d4c24896d5b615b4c77.jpg

I och med att jag sklle byta grenrör så fick det bli att investera i ett hardware kit från cp-s med bland annat ny grenrörspackning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-33ae430a41b07e5c640e251fa8490b5d.jpg

Böt pinnbult och muttrar när man ändå höll på.
varför är dom nya så mkt kortare än dom gammla?
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-c2dff6e2d99d9c3f4261404c65468c33.jpg

Jag fick fick tag i ett bättre begagnat orginalgrenrör istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-e0ad27111bd1603c98c8de7ec192fce9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-6977251c363e4dc6e6d54c4d5047e95a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-956e53f95150e6ebec3f688485519024.jpg

Jag inser ju nu att jag har glömt att sätta tillbaka "brickorna" eller distanserna mellan kopparmuttern och grenröret.  Behövs dom?


84 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#64
Var ute på ebay och fyndade ett par nya stag till framvagnen.
Dom gamla var spruckna i gummit och lite glapp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-eebe316b826c1cfefc4188297ddaac10.jpg

De nya är även lite grövre än orginal, hur kommer det påverka bilen ?


84 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#65
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-4aa430c540da0a63666be224a7abfea9.jpg

Har en fundering på om denna mojäng hör till larmet som sitter i bilen ?
Sladdarna som går från den har nämligen samma färger och antal sladdar som går in i den här boxen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-bf701792bca4eb1d1208e546a33eb296.jpg

drar man ur kontakterna så startar inte bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-4bbd64662c6085a74b56004d33867347.jpg

Jag lider av att det drar tjyvström i bilen någonstans och har fundering på om det kan vara något med larmet som ligger å drar.?
Har ni några tips på vart det brukar spöka på s2orna så får ni gärna bidra tongue
Jag skulle vilja riva ur allt med det där larmet men är lite osäker på hur det är bäst att gå till väga?

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-3e447c62816572fe126eb0b069f24598.jpg

det går ju några extra sladdar in till tändningen och vidare till något relä som har med larmet å göra. eller är jag helt ute och cyklar ?


84 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#66
Har länge haft en trasig färddatordisplay och hastighetsmätare.Äntligen har jag fått tag i ett till mätarhus som desveärre hade varit med om en krock. Jag var tvungen att dela på båda mätarhusen och ta det som var helt för att få ihop ett helt och fint mätarhus tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-40786e4fad09919f845664a954e8a3e2.jpg


60 Inlägg
25 augusti 2013
#67
alltid kul med s2 projekt, Kollade genom ditt projekt nu. Ser bra ut! följer! smile


84 Inlägg
26 augusti 2013
Trådstartare
#68
Trevligt med fler följare. Nu är "smurfen" uppdaterad och ihopskruvad. Fick göra en grovinställning av hjulen med en bräda för att få den lite mindre orolig på vägen. Det är direkt skitsnuskigt å köra med hjulvinklar åt alla håll och kanter :p men nu går den relativt rakt som sagt i väntan på en riktigt hjulinställningar. Vill inte göra en inställning innan jag känner mig nöjd med drivlinan... Får se vad jag hittar på här näst. En whiteline kränghämmare skulle nog sitt bra där bak?


8 Inlägg
27 augusti 2013
#69
blev det hockeyklubba av krängaren du köpte av mig? wink


84 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#70
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-1208d8b529472090387cd1454a341558.jpg

Herr Blomgrens whiteline krängare har hittat in under bilen, gav upp med att försöka skjuta slagskott med den wink


84 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#71
Efterssom det gamla länkaget var helt skrot så fick det bli en till investering från cp-service.
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-88747165b233228a8b151e101622efd3.jpg

Jag blev väldigt nöjd med resultatet, jätte stor skillnad på växlingarna nu. Plus lätt att montera också, helt i min smak.
Senast redigerat av VIRUS_S2 (20 mars 2014)


276 Inlägg
18 mars 2014
#72
VIRUS_S2 skrev:
Efterssom det gamla länkaget var helt skrot så fick det bli en till investering från cp-servise.
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-88747165b233228a8b151e101622efd3.jpg

Jag blev väldigt nöjd med resultatet, jätte stor skillnad på växlingarna nu. Plus lätt att montera också, helt i min smak.

Åh trevligt smile

Skulle vilja haft nå liknande till min s2 avant.. de är lite sladdrigt som de är nu efter 30k mil tongue
Vad gav du för de där?
Kollade lite snabbt på hemsidan deras nu men hittade inget som verka likna ditt..

Mvh

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)

84 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
#73
golf666 skrev:
VIRUS_S2 skrev:
Efterssom det gamla länkaget var helt skrot så fick det bli en till investering från cp-servise.
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-88747165b233228a8b151e101622efd3.jpg

Jag blev väldigt nöjd med resultatet, jätte stor skillnad på växlingarna nu. Plus lätt att montera också, helt i min smak.

Åh trevligt smile

Skulle vilja haft nå liknande till min s2 avant.. de är lite sladdrigt som de är nu efter 30k mil tongue
Vad gav du för de där?
Kollade lite snabbt på hemsidan deras nu men hittade inget som verka likna ditt..

Mvh

Här har du dyrgripen! tongue
http://webshop.cp-service.se/sv/vaxella … b3-b4.html
Hade glömt va dyr den va hehe. Men jag tycker den är värd varenda krona.


84 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#74
Goda nyheter, idag gick smurfen igenom besiktningen big_smile


276 Inlägg
26 mars 2014
#76
grattis smile alltid skönt!

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)

100 Inlägg
5 juni 2014
#77
ska följas ! köpte precis en s2a jag med ! smile



Sök