Lägger väl upp bilen här också.
Bilen är en BMW M3 från 1995 som jag har gjort egna skärmar till och byggt om egentligen hela bilen. Planen från början var banracing men avstånden samt brist på tid har gjort att den har blivit mer utvecklad för rallycross just nu. Har dock varit sugen på drifting ett par år så ska nog prova lite sånt i sommar.
En ny motor är under ombyggnad just nu (S65B40) men jag gillar sexan så skarpt så jag ska behålla den också.
Motor BMW S50B33 3,3liter
Block:
Smidda ROSS kolvar, 13,4:1 i kompförhållande.
Carillo stålstakar
Linehonat block
Borrad 87mm
S54 vev, balanserad, offset slipad.
Honda racing vevlager samt BMW Motorsport ramlager.
Torrsump.
Topp:
Steg 3 portad av Unitek&ST
314° kammar med 13,4mm lyft, Uniflow av Unitek&ST
Arrow Precision solida ventiltryckare
Bortplockad Vanos
Ställbara kamdrev
Supertech rostfria ventiler, säten med racevinklar maxutflyttade
Hårdare ventilfjädrar
Champion tändstift
Insug:
Putsade spjällhus
Öppna trattar av egen design, ITG filter
Siemens Deka 630cc spridare
Avgas:
Ajdén tillverkat grenrör av egen design och hemma byggt 3" med SBF kat.
Motorstyrning:
Link G4 Extreme
Transmission:
Bakmonterad Sellholm MPG 5 växlad sekvensiell växellåda
Specialgjort svänghjul, 4kg
Tilton treskivig 184mm koppling, 4kg
M3E36 3.2 (210) diff med 3,23:1 i utväxling samt Traction Master kolfiberdiffbroms
Varvstopp 8800 rpm
Kaross M3 coupe med egen tillverkade skärmar i GTR stuk, huv och baklucka och eventuellt tak i glasfiber. Färgen är Jägermeister orange.
Chassi Öhlins jumbo trevägs framfjäderben och Proflex trevägs bakfjäderben, rörbärarmar efter egen design. Spårvidden breddad 150mm.
Fälgar & Däck Har ett gäng 7,5 och 8"x17" fälgar, däcken är Dunlop Direzza, Dunlop slicks eller AVON rallycross slicks. Till isen blir det 15" med Michelin MX stommar och 23mm långnabb.
När karossen köptes sommaren 2005
Och såhär såg det ut i garaget förra månaden