3888
Sök

BMW M3 GTR -95 rallycross/drifting

Ett litet hobby projekt som spårade ur rejält

19 509 Visningar
Uppdaterades senast 21 april 2013
9 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
#1
Lägger väl upp bilen här också.

Bilen är en BMW M3 från 1995 som jag har gjort egna skärmar till och byggt om egentligen hela bilen. Planen från början var banracing men avstånden samt brist på tid har gjort att den har blivit mer utvecklad för rallycross just nu. Har dock varit sugen på drifting ett par år så ska nog prova lite sånt i sommar.

En ny motor är under ombyggnad just nu (S65B40) men jag gillar sexan så skarpt så jag ska behålla den också.

Motor BMW S50B33 3,3liter

Block:
Smidda ROSS kolvar, 13,4:1 i kompförhållande.
Carillo stålstakar
Linehonat block
Borrad 87mm
S54 vev, balanserad, offset slipad.
Honda racing vevlager samt BMW Motorsport ramlager.
Torrsump.

Topp:
Steg 3 portad av Unitek&ST
314° kammar med 13,4mm lyft, Uniflow av Unitek&ST
Arrow Precision solida ventiltryckare
Bortplockad Vanos
Ställbara kamdrev
Supertech rostfria ventiler, säten med racevinklar maxutflyttade
Hårdare ventilfjädrar
Champion tändstift

Insug:
Putsade spjällhus
Öppna trattar av egen design, ITG filter
Siemens Deka 630cc spridare

Avgas:
Ajdén tillverkat grenrör av egen design och hemma byggt 3" med SBF kat.

Motorstyrning:
Link G4 Extreme

Transmission:
Bakmonterad Sellholm MPG 5 växlad sekvensiell växellåda
Specialgjort svänghjul, 4kg
Tilton treskivig 184mm koppling, 4kg
M3E36 3.2 (210) diff med 3,23:1 i utväxling samt Traction Master kolfiberdiffbroms

Varvstopp 8800 rpm

Kaross M3 coupe med egen tillverkade skärmar i GTR stuk, huv och baklucka och eventuellt tak i glasfiber. Färgen är Jägermeister orange.

Chassi Öhlins jumbo trevägs framfjäderben och Proflex trevägs bakfjäderben, rörbärarmar efter egen design. Spårvidden breddad 150mm.

Fälgar & Däck Har ett gäng 7,5 och 8"x17" fälgar, däcken är Dunlop Direzza, Dunlop slicks eller AVON rallycross slicks. Till isen blir det 15" med Michelin MX stommar och 23mm långnabb.


När karossen köptes sommaren 2005
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187263/187263-bf6f31a8d4c38c7bb4f6f12de3c6d6a1.jpg
http://www.sandstromracing.se/bilder/gtr/dscf0823_resize.jpg

Och såhär såg det ut i garaget förra månaden
http://rejsa.nu/im/user/33/2012-11-06-21-50-53_2012-10-31_20.30.18.jpg
Senast redigerat av _-Niklas-_ (7 december 2012)


9 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
#2
Lite bilder på bilen när den köptes

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187263/187263-f966b3602c3675475d337743a7921fb2.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187263/187263-85531a598371fd8fe27d6f7ef3726fad.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187263/187263-1435bc6991d9956644e851bec79fe3d0.jpg


Buren var inte bra så den kapades ur. Det var inte svetsat runt om eller med genombränning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187263/187263-e6907f8cb7ea60e220b8e417cd77aac7.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187263/187263-3938144bb0c5abdfc9dd864a5eb5dc1b.jpg


391 Inlägg
8 december 2012
#3
Ser ju kanoners ut!
Men jag undrar varför man tar en riktig M3 kaross när man endå bygger om hela bilen? Sett många som gjort samma. Antar att det har något med reglerna inom rallycrossen.

Mvh Fredde


9 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
#4
Freddye skrev:
Ser ju kanoners ut!
Men jag undrar varför man tar en riktig M3 kaross när man endå bygger om hela bilen? Sett många som gjort samma. Antar att det har något med reglerna inom rallycrossen.

Mvh Fredde

Det är faktiskt väldigt få som är byggt på M3 kaross, enda jag vet är den E30 som håkan andersson byggde 1995.

På E36 så skiljer sig karossen bara väldigt lite, det är några förstärkningsplattor till växellåda och bakvagn, ingen batterihylla och lite andra fästen för behållare.


2 419 Inlägg
8 december 2012
#5
Detta ska följas! den buren såg inge vidare ut tongue


Överpedantisk?
411 Inlägg
8 december 2012
#6
Trevligt projekt ser mycket lovande ut smile Har själv ägt en Dakargul M3a i 4 1/2 år. Väl att buren åkte ur för den hade nog inte gjort sitt jobb vid en rullning wink


120 Inlägg
907 Inlägg
28 december 2012
#8
_-Niklas-_ skrev:
Freddye skrev:
Ser ju kanoners ut!
Men jag undrar varför man tar en riktig M3 kaross när man endå bygger om hela bilen? Sett många som gjort samma. Antar att det har något med reglerna inom rallycrossen.

Mvh Fredde

Det är faktiskt väldigt få som är byggt på M3 kaross, enda jag vet är den E30 som håkan andersson byggde 1995.

På E36 så skiljer sig karossen bara väldigt lite, det är några förstärkningsplattor till växellåda och bakvagn, ingen batterihylla och lite andra fästen för behållare.

Jonas östman har också byggt på M3


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
28 december 2012
#9
Trevlig projekt du håller på.
När tror du att bilen bli klart att kunna köra?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

9 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
#10
Fortsätter med lite fler bygg bilder.

När den dåliga buren var urkapad så började jag med en ny.
Först ut var förstärkning av bakvagnen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187263/187263-0af9c4850bc5728fcf4e189c2e26e33f.jpg

Lite fler nya rör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187263/187263-5bbf524aa673877d8cfd832ee50c0661.jpg

Många meter rör blev det till slut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187263/187263-9d03af717021b6b199cf630ff52188fc.jpg

Buren går även fram till fjäderbenstornen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187263/187263-3a1a64b37092c69912149679fbb5fca1.jpg

Under tiden började jag med breddarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187263/187263-7b57b6b12c1d5458284ece85751e5864.jpg

Dom är uppbyggda av byggskum och spackel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187263/187263-58a40c4c9d853eeadaad857db6ac0f21.jpg

Många timmar slipning blev det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187263/187263-8927f471d4c9df5c1df509e9729f1a01.jpg

På egna hjul för första gången i min ägo, nygjutna plastskärmar sitter på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187263/187263-a5830ae674a525128aa9ef1707aecd0f.jpg

I denna veva så bytte jag garage och karossen fick lite färg på sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187263/187263-db9f0e9180db82333f7cd898a5d0fb3c.jpg

Och så var det bara att börja montera dit delar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187263/187263-ac88e703c2e6675add2f71cd2dc2b45d.jpg

Dagen innan vagnsboks besiktning men den börjar se klar ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187263/187263-f7f71bef75245c64e3ea3c27704c0d88.jpg

Bilen klar, första bilden på en hel bil på morgonen någon timme innan första start på klubbtävlingen 2007
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187263/187263-5b93c01995ceac14565921a446b68f12.jpg


Överpedantisk?
411 Inlägg
30 december 2012
#11
Riktigt imponerande bygge! Synd att man inte har dig som "garage granne" smile


907 Inlägg
30 december 2012
#12
samma färg som tiger?


9 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#13
primeramannen skrev:
samma färg som tiger?

Båda bilarna på tvätt utanför gamla garaget.
https://www1.garaget.org/archive/188/187263/314108/314108-2968224.jpg


555 Inlägg
30 december 2012
#15
Ser jävligt kul ut!

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org

907 Inlägg
30 december 2012
#16
Hur stor skillnad är det motormässigt mellan din och tigers? om det nu är nån skillnad


9 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#17
primeramannen skrev:
Hur stor skillnad är det motormässigt mellan din och tigers? om det nu är nån skillnad

Han har lite andra kammar annars är det samma grejer.


907 Inlägg
31 december 2012
#18
_-Niklas-_ skrev:
primeramannen skrev:
Hur stor skillnad är det motormässigt mellan din och tigers? om det nu är nån skillnad

Han har lite andra kammar annars är det samma grejer.

Coolt! då lär det vara bra drag och ett jäkla skönt ljud i din för det är det ju i hans.


3 Inlägg
31 mars 2013
#19
Vicken fräään bil.....
Kan du beskriva lite mer om drivlinan ?!? Hur gör man med kardan, var sitter koppling/svänghjul, hur har du kopplat ihop lådan med bak-klumpen osv osv osv ? Du kör väl med delad bakvagn ?? I så fall, varför byggde du inte som Tiger (den är ju bevisat fungerande- t.om. så bra att många nu bygger likada....) ? Ta inte illa upp, jag tycker du gjort rätt...

3 Inlägg
31 mars 2013
#20
Oooops. Såg inte att det fanns bilder på fler ställen. Ny här, får skylla på det !!!
Men då väcktes några nya frågor också. Diffbromsen , vad är det för fabrikat ? Aldrig hört talas om något liknande ( har bara erfarenhet från rally tidigare) Ocg 210 diff, vad sitter den på för modell ?
Man blir ju nyfiken som bara den när man ser en så häftig bil.


Sök