2833
Sök

Saab 9-3 Viggen -99 startmotor går inte runt/batteri laddar inte..

28 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
Gokväll!

Problemet gäller en saab 9-3 Viggen -99.
Har inte haft tid att felsöka på bilen ännu men har planerat att ta mig tid till det imorgon..
Till själva problemet;

När jag vrider nyckeln och ska starta bilen så hör man bara ett litet klick från motorn, startmotorn går inte runt eller någonting överhuvudtaget. Det enda som händer är att instrumenten och lampor på utsidan tänds..
Däremot när jag sätter en startkabel från batteriets minuspol till en lämplig jordpunk i motorrummet så är det inte problem alls att starta bilen. Fram tills nu..

Härom kvällen var jag ute och körde, när alla instrument helt plötsligt började lysa med sämre styrka och alla varningslampor började spöka som fan.. Efter ett tag så kom det igång igen och allting fungerade som de skulle.. Känns som om det inte laddas ström ordentligt, varför? Kan det vara så att de bara är batteriet som är kass, eller är det nån jordpunkt också?

Kom gärna med idéer

Allt som oftast är det som det är, men när det inte är som det är, är det fortfarande som det är.

21 761 Inlägg
8 december 2012
Eftersom det hjälper att sätta en startkabel mellan batteriminus och lämplig jordpunkt i motorrummet så är det alltså dålig kontakt mellan batteri och kaross, det är säkert detta som spökar just nu. Kolla upp batteriminuskablar/flätor om någon sitter löst eller har dålig kontakt, plocka bort dem och rengör kontaktytorna ordentligt. Är någon kabel/fläta i dåligt skick så byter du ut dem.

Passa även på att se över hur generatorns kablar ser ut och att de sitter som de ska. smile

28 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
Problemet löst, polerna på batteriet var såpass sletna att det knappt gav någon kontakt alls smile Köpte nytt batteri och nu går de fint som fän..

Allt som oftast är det som det är, men när det inte är som det är, är det fortfarande som det är.

Sök