2914
Sök

940 156Hk original?

110 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
#1
Tja

För ett tag sen köpte jag min broders bil, 940 -91. Eftersom jag inte fått så mycket info om bilen blev jag lite förvånad över när jag var inne på skruvat.se där jag skrev in regnr. Där det står 156hk 2,3 16v 114nm.

Till saken nu, jag hade tänkt pigga upp bilen lite, men den är tydligen lite piggare än vad jag trodde!
vad är gjort på bilen? är den trimmad på volvo eller är det någon som gjort motorarbete och registrerat det? bytt kam, borrat osv?

såg att det varit 8 ägare på han.

någon som kan fylla i lite? om ni behöver mer info, reg är OKW 356

Tar min andra fråga: är det slungdiff original? eller får jag väl börna lite och se? smile

Tack! smile


160 Inlägg
8 december 2012
#2
91an hade slung som orginal, och 156 motorn  är standard i 16v:n , de du kan göra för att få den gå bra, är extraktor rör, plana/slipa toppen , alternativt montera turbo, de är vad plånboken räcker till! smile

Varför hatar alla svenssons mig? :)

5 725 Inlägg
8 december 2012
#3
B234F är originalmotorn då det är en 940 GLT. Står inget på Fråga på Annat Fordon att motorn är utbytt.

Det är garanterat mer än 114Nm. Motorn har 156Hk dvs 114kW. Bör vara just över 200Nm med tanke på att B230F har 190Nm.

Ingen aning om det är slungdiff original.


110 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
#4
Daniieel skrev:
91an hade slung som orginal, och 156 motorn  är standard i 16v:n , de du kan göra för att få den gå bra, är extraktor rör, plana/slipa toppen , alternativt montera turbo, de är vad plånboken räcker till! smile

okej tack! smile vad är det som redan gör att den redan har 156hk? annan kam osv?
Senast redigerat av Hampe-B (8 december 2012)


5 725 Inlägg
8 december 2012
#5
Hampe-B skrev:
Daniieel skrev:
91an hade slung som orginal, och 156 motorn  är standard i 16v:n , de du kan göra för att få den gå bra, är extraktor rör, plana/slipa toppen , alternativt montera turbo, de är vad plånboken räcker till! smile

vad är det som redan gör att den redan har 156hk? annan kam osv?

Det som gör att den har 156Hk är att den har 16V, dvs dubbelt så många ventiler som B230F. Det är mycket bättre flöde och utformning på förbänningsutrymmet i 16V-toppen jämfört med 8V-toppen.


110 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
#6
simlar skrev:
Hampe-B skrev:
Daniieel skrev:
91an hade slung som orginal, och 156 motorn  är standard i 16v:n , de du kan göra för att få den gå bra, är extraktor rör, plana/slipa toppen , alternativt montera turbo, de är vad plånboken räcker till! smile

vad är det som redan gör att den redan har 156hk? annan kam osv?

Det som gör att den har 156Hk är att den har 16V, dvs dubbelt så många ventiler som B230F. Det är mycket bättre flöde och utformning på förbänningsutrymmet i 16V-toppen jämfört med 8V-toppen.

tackar för svaret!

så att byta kam och plana, porta osv, kommer ge mig ännu mer effekt?


5 725 Inlägg
8 december 2012
#7
Hampe-B skrev:
simlar skrev:
Hampe-B skrev:
vad är det som redan gör att den redan har 156hk? annan kam osv?

Det som gör att den har 156Hk är att den har 16V, dvs dubbelt så många ventiler som B230F. Det är mycket bättre flöde och utformning på förbänningsutrymmet i 16V-toppen jämfört med 8V-toppen.

tackar för svaret!

så att byta kam och plana, porta osv, kommer ge mig ännu mer effekt?

Ja det ska ska det om det görs ordentligt.
Vet inte om det finns andra kammar till 16V-toppen, vad jag vet finns det inga andra Volvo-kammar till 16V så det är eftermarknadskammar som gäller där.

Plana toppen ger effekt om man även ställer in kammarna rätt eftersom kammarna vrids lite när man planar toppen, så justerbara kamdrev  blir ju ett måste.

Vet inte heller hur mycket man kan plana innan ventilerna tar i kolvarna med tanke på att det bör vara ganska tight oplanat eftersom det är urslipat i kolvtopparna för ventilerna.

Du får spendera några timmar med att googla efter trim till B234F så bör du komma fram till vad du vill göra och vad det kostar smile
Senast redigerat av simlar (8 december 2012)


110 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
#8
simlar skrev:
Hampe-B skrev:
simlar skrev:

Det som gör att den har 156Hk är att den har 16V, dvs dubbelt så många ventiler som B230F. Det är mycket bättre flöde och utformning på förbänningsutrymmet i 16V-toppen jämfört med 8V-toppen.

tackar för svaret!

så att byta kam och plana, porta osv, kommer ge mig ännu mer effekt?

Ja det ska ska det om det görs ordentligt.
Vet inte om det finns andra kammar till 16V-toppen, vad jag vet finns det inga andra Volvo-kammar till 16V så det är eftermarknadskammar som gäller där.

Plana toppen ger effekt om man även ställer in kammarna rätt eftersom kammarna vrids lite när man planar toppen, så justerbara kamdrev  blir ju ett måste.

Vet inte heller hur mycket man kan plana innan ventilerna tar i kolvarna med tanke på att det bör vara ganska tight oplanat eftersom det är urslipat i kolvtopparna för ventilerna.

Du får spendera några timmar med att googla efter trim till B234F så bör du komma fram till vad du vill göra och vad det kostar smile

Tack så himla mycket för svaren! uppskattas! smile

tråd kan raderas!



Sök