Tobbetdi skrev:
tooby skrev:
Tobbetdi: Jo har läst lite om 2,5an och hört med kusinen som ägde en sådan, fick ett identiskt svar av honom som du just gav, så den motorn kommer det ej bli!
Får 1050 kr i månaden men jag har fortfarande pengar på sidan så det räcker.
Du vet inget om Audis 1,8t motor på 149 hk?
Det är bra motorer. Det största problemet är igensatt vevhusventilation tycker jag.
Har inte varit med om några större reparationer på de motorerna. Det största jobbet jag har gjort på denna motor är att byta turbo. En bra motor är det, dock lite slö.
Okej!
149 hk känns bra för en som precis fått körkort tycker då jag.
Fick ett riktigt bra svar idag på mailen av en person.
" -Min är chippad, villket sägs ska dra ner förbrukningen lite, den går att köra på 0,75 om man vill, men då är de rätt tråkigt 1.8T drar för övrigt mindre soppa än 1.8i, då den inte behöver jobba lika hårt. Ska du ha Quattro eller automatlåda så stiger givetvis förbrukningen lite...
-Nyare modeller, (-98 och framåt) är kända för att koxa(täppa) igen i oljereturen i sumpen om man inte kör på rätt olja, villket leder till motorras i dom allra flästa fall. Jag har kört på Castrol Magnatec 5w-40, villket är en riktigt fin olja, men den kostar tyvärr där efter också. Men det är det värt! Täta oljebyten rekomenderas nog också, speciellt om du ska trimma.
Även tändspolarna har en förmåga att ge sig på nyare modeller.
Lyssna efter ventiltick, de verkar vara rätt så vanligt också, även om det inte alltid är hela världen kanske...
-Chassie. Hela framvagnen är värdelös. Värdelös är kanske ett starkt ord, men de är inget ovanligt att man får byta någon länkarm nån gång om året. Detta är dock åtgärdat -99(?) och framåt. Men oftast är dom redan bytta på äldre modeller, och dom man byter till är förstärkta. Annars finns hela kit att köpa som är förstärkta, med alla länkarmar för typ 3-3500:-.
-Framskärmar och baklucka(i alla fall på kombi/avant modellen) är kända för att rosta.
-Startar och går i alla väder, trots alla modifieringar. Min har gått 35,000 mil nu, och går fortfarande som om den vore ny.
De ända strul jag haft med den är att jag inte hade något laddtryck under typ ett halvår. Bestämde mig för att kolla upp det, och då visar det sig att locket som wastegaten stänger och öppnar i avgashuset på turbon hade flugit dän... men risken för att det ska hända måste va en på miljonen typ, haha.
PS. Hade jag letat efter en A4 med denna (B5) karossen nu, så hade jag tittat på nyare modeller mellan 98b och 01. Dom är faceliftade, med klarglas strålkastare, dimljus, xenon och lite annat roligt. 98b kom även 1.8TS om man ville ha det, den har då 180 häst istället för 150 "
Väldigt bra svar av honom.
Finns det något mer att tillägga kanske?