2618
Sök

Bmw e30 knackande ventiler?

75 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
Tjena!
Har köpt mig en 320ik E30 som hade knackande ventiler vad jag trodde, har precis justerat dom på 0,25 med kall motor men knackar fortfarande? kan det va ngn lager eller kammen?
När jag skulle justera ventilerna märkte jag också att vissa av ventilerna hade ngn slags "glapp" det gick att röra dem åt sidorna är det normalt? Ifall inte så vad kan detta bero på och vad kan man göra åt saken?
Tacksam för svar/ F

3 235 Inlägg
9 december 2012
Har du justerat både insug och avgas på 0.25?
Jag har inte skruvat BMW, men det brukar vara lite mindre spel på insug (typ 0.15 t ex) och lite större på avgas (som du skrev ca 0.25). Att vipparmarna går att vippa till sidorna är vanligt, men om det är ventilerna du menar ska det egentligen inte vara något spel där.

75 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
engolf skrev:
Har du justerat både insug och avgas på 0.25?
Jag har inte skruvat BMW, men det brukar vara lite mindre spel på insug (typ 0.15 t ex) och lite större på avgas (som du skrev ca 0.25). Att vipparmarna går att vippa till sidorna är vanligt, men om det är ventilerna du menar ska det egentligen inte vara något spel där.

Det var nog vipparna, men alla hade inte "glapp" utan vissa bara. Det var de som verkade så skumt.
Jag har justerat alla ventiler på 0.25, Tror du att det kan bero på att insug ska vara typ 0.15?

3 235 Inlägg
9 december 2012
Det att vipparmarna går att röra lite i sidled är ganska vanligt, så du behöver inte oroa dig för det.
Jag vet inte vad spelet ska vara på just den motorn, men det kan du fort ta reda på, ring BMW t ex, eller googla det, finns säkert en del trådar om det. Jag tycker dock att 0.25 är ganska mycket på insug, då ventilerna där är betydligt "kallare" än avgas, och inte expanderar så mycket.

Sök