3319
Sök

Tips om att få ner bränsleförbrukningen på Volvo 940.

VD Hammar
613 Inlägg
11 december 2012
caromania skrev:
opela skrev:
Låt mig fråga en sak, vad gör den här på avancerat?

Enkelt. Att få 1500kg Volvo att komma ner i 0.6 är avancerat. hmm

haha fatta vad du menar, men var inte så jag tänkte mig wink

MVH Johan

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 december 2012
byt maskin till en liten diesel så blir den snålare

visst 1,5 är för mycket, skulle gissa på att din körstil är boven. 1,2 får du räkna med att den vill ha

41 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
Någon som har några idéer på vad man kan göra för att få ner bränsleförbrukningen på en Volvo 940gl -92.
Den har gått 33.000 mil och är välvårdad och generöst servad.
De som är gjort är olja oljefilter luftfilter tändstifft insprutningsrengöring.
Bilen rullar väldigt lätt och har såklart bra med luft i däcken.
Nästa steg då vart ska man börja kolla??
Tändningen...ventilspelet...vad mer vad kan man göra??
Jätte tacksam för råd tips och idéer.
Jörgen i Västerås..

Saab 9-3 AeroTX Cab -10

41 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
Cheeva>> Naturligtvis har ja provat och försökt köra den så bränslesnålt som möjligt...
Visst den e 20 år gammal och de är en automat men 1,5 liter milen tycker ja är för mycke...
Motorn är i ett super fint skick den går jätte mjukt och fint och har fortfarande bra kraft om de behövs...

Saab 9-3 AeroTX Cab -10

5 686 Inlägg
11 december 2012
Tigra skrev:
Cheeva>> Naturligtvis har ja provat och försökt köra den så bränslesnålt som möjligt...
Visst den e 20 år gammal och de är en automat men 1,5 liter milen tycker ja är för mycke...
Motorn är i ett super fint skick den går jätte mjukt och fint och har fortfarande bra kraft om de behövs...

Har du fräsch olja i motor, växellåda och diff?
Om oljan är gammal så kan man sänka bränsleförbrukningen lite lite grann genom att byta dessa oljor (kanske 1dl/mil om ens det).

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 december 2012
Tigra skrev:

okej hmm kolla som andra tipsat om lambda och tänddelar då... 1,5 är helt klart för mycket men tror du kan glömma att komma ner till 1 liter tyvär

41 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
Oljan i motor och växellåda är ny men diffen har ja inte kollat kanske ska göra de då...cheers

Saab 9-3 AeroTX Cab -10

41 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
A inga felkoder

Saab 9-3 AeroTX Cab -10

577 Inlägg
12 december 2012
Insugsläckage? Startgas på alla slangar o runt insuget. Gör rent spjällhuset ordentligt.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

41 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
Risodlarn >> Tack för tipset har inte tänkt på det ska kolla upp det....

Saab 9-3 AeroTX Cab -10

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 december 2012
lambdasonden ska ju vara bytt 2 gånger på den bilen vid detta laget... lambdasonden reagerar säkert inte speciellt fort, luftmassemätaren är säkert heller inte riktigt frisk.

allting påverkar, mät ut lambdaosonden med voltmeter å kolla om den rör sig och kolla luftmassemätaren.

1.5 liter är för mycket.

41 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
Xuri>>tack för tipset om luftmassemätarn...
Lambdan är bara 2 år.gammal.

Saab 9-3 AeroTX Cab -10

6 632 Inlägg
14 december 2012
Köpte du original eller universal lambda?

För att tjäna in detta 0.2-0.3 liter i förbrukning finns det inte mycket att göra.
Ventilspel
Lambda
Sot i förbränningsrummet
Gamla tändstift.

De/Dem

41 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
Malheus>> Lambdan är original tändstifften är nya ca 300 mil

Saab 9-3 AeroTX Cab -10

5 686 Inlägg
14 december 2012
Tigra skrev:
Malheus>> Lambdan är original tändstifften är nya ca 300 mil

När Malheus nämnde lambda så måste jag fråga:
Du har inget avgasläckage någonstans i rör och skarvar som sitter före och just efter lambdan? För har du avgasläckage i någonstans där syre kan komma komma in och störa lambdan så tror styrboxen att bilen går för snålt för lambdavärdet går upp (högt lambda-värde = mycket syre i avgaserna) och då fettar insprutningen på med soppa för att försöka få lambda = 1.

41 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
Avgassystemet är ganska nytt de med och borde inte läcka men ja ska kolla upp det med.

Saab 9-3 AeroTX Cab -10

379 Inlägg
17 december 2012
JonasCarlsson86 skrev:
Hej. Min 945-91 Automat med 330000mil på mätaren drar inte över 1,0 liter per mil om det inte är kallt halt ute.

Joovars! Det gör dom visst!

En manuell drar minst 1 L/mil. Jag har haft en mängd volvos, och ingen har någonsin dratt under 1L/mil.

Enda gång de kommer under litern är i 70-90km/h i långa sträckor. Då kan man komma ned i 0.8-0.9.

Att en Automatare me en dålig AW71a drar 1.5 blandad körning låter helt normalt.

Är de landsväg den drar så mycket, så är de troligtvis lambda-sonden som gjort sitt, eller LMM.

Kan faktiskt inte tänka mig en slöare å tråkigare bil som drar så mycket soppa som en 7-9 serie.

4 146 Inlägg
17 december 2012
Webrex skrev:
JonasCarlsson86 skrev:
Hej. Min 945-91 Automat med 330000mil på mätaren drar inte över 1,0 liter per mil om det inte är kallt halt ute.

En manuell drar minst 1 L/mil. Jag har haft en mängd volvos, och ingen har någonsin dratt under 1L/mil.

Enda gång de kommer under litern är i 70-90km/h i långa sträckor. Då kan man komma ned i 0.8-0.9.

Att en Automatare me en dålig AW71a drar 1.5 blandad körning låter helt normalt.

Är de landsväg den drar så mycket, så är de troligtvis lambda-sonden som gjort sitt, eller LMM.

Kan faktiskt inte tänka mig en slöare å tråkigare bil som drar så mycket soppa som en 7-9 serie.

ALLA framhjulsdriva bilar är tråkigare:)

1 282 Inlägg
17 december 2012
Webrex skrev:
JonasCarlsson86 skrev:

Notera att han skrev "Min"... dvs vad hans 945 drar.

Ang. förbrukning så drog min turkosa LTT med 33 000 mil på mätaren 0,7 när jag körde hem den från Göteborg med några stopp på vägen. Min Turbo snittar väll litern när jag tankat men drar runt 0.75-0.8 när man kör landsväg/motorväg. Båda med M90 låda.

Sök