4438
Sök

Tips om att få ner bränsleförbrukningen på Volvo 940.

41 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#1
Tjena,
Någon som har några idéer på vad man kan göra för att få ner bränsleförbrukningen på en Volvo 940gl -92.
Den har gått 33.000 mil och är välvårdad och generöst servad.
De som är gjort är olja oljefilter luftfilter tändstifft insprutningsrengöring.
Bilen rullar väldigt lätt och har såklart bra med luft i däcken.
Nästa steg då vart ska man börja kolla??
Tändningen...ventilspelet...vad mer vad kan man göra??
Jätte tacksam för råd tips och idéer.
Jörgen i Västerås..

Saab 9-3 AeroTX Cab -10

Truckerwannabe
58 Inlägg
9 december 2012
#2
Nästa steg torde vara fördelarlock, rotor och tändkablar. Dom spelar ju sin roll dom också

1 298 Inlägg
9 december 2012
#3
Fördelarlock, rotor, tändkablar är att rekomendera! Hur låter motorn, knackar den något? Om inte så borde inte ventilspel vara aktuellt.

Ska man dra det långt så kan man byta olja i växellåda och bakaxel, så man vet att det är rätt mängd, fräsch olja med rätt viskositet m.m.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

866 Inlägg
9 december 2012
#4
Alltid kör nedförbacke ;-) Byta spridare eller i alla fall kolla dom så dom flödar lika och rätt mängd. 33 tusen är inte runt hörnet precis !!  rätt oljamängd och frisk olja i slutväxel och låda.
Inte ha hela verktygslådan i skuffan med 12kg släggan.
Friska gen och A/C remmar och rätt spända inte för hårt!

5 686 Inlägg
9 december 2012
#5
Drar den onormalt mycket bränsle eller?

För att sänka förbrukningen om allt mekaniskt är i nyskick så finns det några saker man kan göra:
Minska luftmotståndet
Minska rullmotståndet
Planera körningen så man undviker onödiga decelerationer och accelerationer.
Stäng av all onödigt elektronisk utrustning för att minska belastningen på generatorn
Ta bort eventuell mekansikt-driven kylfläkt och ersätt med en elektrisk.
Minska friktionen i drivlinan
Förbättra verkningsgraden på motorn
Minska vikten på bilen (hjälper endast vid accelerationer)

Hmm är allt jag kommer på just nu.

Minska luftmotstånd:
Täck för alla hål i fronten
Montera en "boat-tail"
Täck för hjulhusen (svårt på framhjulen då man fortfarande måste kunna vrida på däcken)
Sätt en slät plåt/plexi/alu-skiva under hela bilen (så att undersidan på bilen blir helt slät)
Montera backspeglar som är mer aerodynamiska och är mindre.
Ta bort antennen/erna
Ta bort eventuella vingar och spoilers, allt som stör luftflödet och som inte är nödvändigt måste bort.
Finns säkert fler sätt att minska luftmotståndet.

Minska rullmotståndet:
Montera smalare däck
Montera "eco-däck" som har ett lägre rullmotstånd än "vanliga" däck.

Stäng av allt onödigt elektronik, dvs:
AC
Stereo
Belysning
Fläktar
Torkarmotorer
Ja exakt all el som du inte måste ha igång för att bilen ska gå att köra.

Minska friktion i drivlinan:
Byt till tunnare olja i motor, växellåda och diff (obs! kommer garanterat förkorta livslängden på komponenterna)
Montera smalare lager i motor, växellåda, bakaxel m.m (obs! kommer garanterat förkorta livslängden på komponenterna)
Modifiera motor, växellåda och diff så det är ett högre spel mellan komponenterna (obs! kommer garanterat förkorta livslängden på komponenterna)

Minska vikt:
Ta bort all vikt som inte håller ihop bilen t.ex:
Reservhjul
Domkraft
Fälgkors
Högtalare
Stereo
Baksäte
Passagerarsäte
Bytt till ett lättare förarsäte
Ljuddämpning
Mattor
Dörrsidor
Elhissar
Torkarmotorer
Torkararmar
AC
Värmepaket
Byt till lättare rutor
Hålborra i allt som inte är bärande
Lättare däck
Lättare bromsskivor
Lättare bärarmar
Lättare styrleder
Ja allt som går att tillverka i ett lättare material utan att minska stabiliteten och säkerheten på bilen


Hoppas detta hjälper dig att sänka bränsleförbrukningen på bilen wink


41 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#6
Tack för svaren ska kolla upp tändelar och spridare...
Är de svårt att kolla upp ventilspelet ja har Hayes boken har inte kollat där än ska göra det.
Oljan i växellåda är superfin och den växlar jätte mjukt och fint..

Saab 9-3 AeroTX Cab -10

Forummoderator
26 349 Inlägg
10 december 2012
#7
Tigra skrev:
Tack för svaren ska kolla upp tändelar och spridare...
Är de svårt att kolla upp ventilspelet ja har Hayes boken har inte kollat där än ska göra det.
Oljan i växellåda är superfin och den växlar jätte mjukt och fint..

Är det en automat?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

41 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#8
A de är automat växellåda

Saab 9-3 AeroTX Cab -10

Forummoderator
26 349 Inlägg
10 december 2012
#9
Tigra skrev:
A de är automat växellåda

Bara det är ju en bränsleslukare..visserligen kanske bättre än tidigare lådor men manuella brukar vara lättare att köra bränslesnålare med.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 450 Inlägg
10 december 2012
#10
33 tusen mil= knappt inkörd då smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

41 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#11
Jo visst är de en bil som drar lite men min drar för mycke 1,5 liter milen är för mycke. Borde räcka med en liter

Saab 9-3 AeroTX Cab -10

Pim_Pim
10 december 2012
#12
Tigra skrev:
Jo visst är de en bil som drar lite men min drar för mycke 1,5 liter milen är för mycke. Borde räcka med en liter

Oj, då är det något som är fel om den dricker så pass mycket.
Senast redigerat av Pim_Pim (10 december 2012)

41 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#13
A de är konstigt att den drar så mycke för den är i fint skick och går otroligt fint o motorn

Saab 9-3 AeroTX Cab -10

866 Inlägg
10 december 2012
#14
Det som jag har märkt på äldre bilar (USA bilar) att man får bestycka om flera bilar i sommras när vi körde dom på dyno. Så det där med att dom drattar i etanol i pumpsoppan påverkar säkert på en rödmotor på samma sätt tror jag?
Och 740-940 med automat brukar väl ligga på 1,1-1,2 lit milen, Och utspädd soppa på det så är man uppe på 1,3 typ ?
Jag är inte helt hundra på det Men det kan vara en anledning ? Är det någon som har volvo som har märkt av en o motiverad ökad bränsleförbrukning?

Pim_Pim
10 december 2012
#15
Jag har inte märkt av någon ökad bränsleförbrukning, förutom kallstarterna nu på vintern.
Men annars så åker jag på under litern med gamla Volvos.

866 Inlägg
10 december 2012
#16
Ja till och en volvo röd motor är bättre en en gammal GM V8 lol

Smålänning
7 883 Inlägg
10 december 2012
#17
Vad har du för årsmodell? Inga lampor som lyser?

Drar den så mycket som 1,5 liter milen skulle jag byta lamdasonden och alla tänddelar, och kolla så den helt enkelt inte läcker bensin nånstans.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Trafikledare
563 Inlägg
10 december 2012
#18
Ställ den i garaget och åk kollektivt big_smile




(Sorry, kunde inte låta bli) big_smile big_smile

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

679 Inlägg
10 december 2012
#19
Byt bil? ingen äldre volvo är bränsle snål och verkligen inte en automat. en automat ligger på ungefär 1,2-1,3 som en tidigare i tråden skrev

302 Inlägg
10 december 2012
#20
Hej. Min 945-91 Automat med 330000mil på mätaren drar inte över 1,0 liter per mil om det inte är kallt halt ute.


Sök