3269
Sök

Volvo B18 vägrar starta

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
som topic lyder
min b18 motor vill bara inte starta. det märks att den int får gnista så själv börjar jag misstänka kondensator eller tändspole, skulle det kunna vara någon av dem här 2?för hon funka fin fint tills förgasar membranet gick. vi bytte det och då ville hon gå igång men gick dåligt, efter det vill hon int gå igång.

bytte fördelar lock på henne efteråt men har inte testat me de nya locket.
har någon nån annan ide på vad det kan vara?
Mvh Fran big_smile

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Smålänning
7 883 Inlägg
10 december 2012
Fyllt på olja i förgasarn?

Har du kollat gnistan?

Finns inte så mö grejer som kan gå sönder, mitt tips är att kolla brytarna först och dra av dom med lite smärgelduk, och justera avståndet.
Efter det byta kondensator, en dålig sån gör att brytarna brinner upp rätt fort.

Sällan det blir fel på spolen, men visst, en dålig kondensator sliter på spolen med.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Pim_Pim
10 december 2012
En B18 som inte startar ?
Det är inte vanligt de..

1 035 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
twin_cam skrev:
Fyllt på olja i förgasarn?

Har du kollat gnistan?

Finns inte så mö grejer som kan gå sönder, mitt tips är att kolla brytarna först och dra av dom med lite smärgelduk, och justera avståndet.
Efter det byta kondensator, en dålig sån gör att brytarna brinner upp rätt fort.

Sällan det blir fel på spolen, men visst, en dålig kondensator sliter på spolen med.

oljan i förgasaren finns det.

vi bytta kondensator i våras samt brytar spets. har beställt ny kondensator + så har ja den gammla brytar spetsen kvar om den ja har i har gett vika.

ne jag vet det är det som förvånar mig att de ine finns så mkt som kan gå sönder.
en vän trodde de va dåligt komp men de tror jag inte på

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Med lem
768 Inlägg
10 december 2012
Går hon på startspray?

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

1 035 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
robininfOCUS skrev:
Går hon på startspray?

har int testat det än.
ska se om jag kan få henne te verkstan för o byta olja(kör på 15w-40 mineral olja)  o ta en nogran titt.

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
10 december 2012
Som sagt, finns inte så många fel som kan va trasiga. Troligt brytarspetsarna, har du kollat avståndet? 0,4. Går att slipa lite lätt på dem om det är ärgat på ytan, nagelfil funkar finfint har en annan räknat ut... wink Tändstift, tändkablar, kondensator, fördelare... Prova skruva ut ett tändstift och lägga mot blocket när du kör starten, då ser du om det finns gnista eller inte.

Går den igång på startspray så är det ju inte gnistan utan soppan som är problemet, då får man börja i annan ände. smile

En B18 brukar inte behöva så hemskt mycket övertalning för att ge med sig.

/ichi

1 035 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
ichibon skrev:
Som sagt, finns inte så många fel som kan va trasiga. Troligt brytarspetsarna, har du kollat avståndet? 0,4. Går att slipa lite lätt på dem om det är ärgat på ytan, nagelfil funkar finfint har en annan räknat ut... wink Tändstift, tändkablar, kondensator, fördelare... Prova skruva ut ett tändstift och lägga mot blocket när du kör starten, då ser du om det finns gnista eller inte.

Går den igång på startspray så är det ju inte gnistan utan soppan som är problemet, då får man börja i annan ände. smile

En B18 brukar inte behöva så hemskt mycket övertalning för att ge med sig.

brytar spetsarna ser ut som dem skall se ut även avståndet ser ut precis som det ska va.
tändstiften är bara körda i ett år tongue ska ta en nogranare titt nu i veckan för o se om jag får klirr på problemet smile

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Sök