3514
Sök

Ford Sierra 91 DOHC, startmotorn går inte runt och klickar inte

70 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
God afton!

Startmotorn på Sierran vägrar gå runt och den klickar inte ens.

Jag har provat 2 batterier, ett helt kasst (laddar ur sig efter man har startat bilen en gång typ) och det andra ingen kräm då det stått ett tag, detta är på laddning AWS. Med starthjälp lyser alla lampor, stereon startar, strålkastarna lyser starkt osv detta är samma med båda batterierna.

Det hela började när det började bli minusgrader, första kvällen var det runt -5 och dagen innan hade allting fungerat. När den inte startade blev jag förbannad, sparkade in bakskärmen och biljäveln fick stå över helgen.

Fick igång bilen i måndags förra veckan genom att först ge starthjälp, sedan dra igång den och då lirade allt fint. Efter några timmars vilt vinterdriftande satt jag i en stenhård snövall vilket resulterade i att det där förbannade säkerhetsrelät som stoppar soppaflödet utlöstes, detta kom inte jag på förens för ca. 2 timmar sedan.

När bilen stod i snödrivan och fortfarande hade arbetstemperatur gick startmotorn runt men i och med att batteriet var kasst så gick motorn bara runt långsammare och långsammare när man vred på starten.

Nu en vecka senare står jag på ruta ett igen. Som sagt batteriet är på laddning just nu och då kan jag dra igång den imorgon och få iväg den till garaget.

Vad är felet tror ni? Känns långsökt att det har blivit så pass kallt att den kärvar pga det, förövrigt borde den väll isåfall klicka?

Tack på förhand

2 Inlägg
10 december 2012
Ford, Nuf said

...has left the building...
4 474 Inlägg
10 december 2012
1: Starta bilen på nåt sätt. Mät hur mycket generatorn laddar. Ligger det mellan 14-14.5 V är den "OK"
2: Om generatorn laddar OK, köp nytt batteri. Kolla efter "tjuvström" som kan tänkas dra ur batteriet fort...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

15 Inlägg
10 december 2012
Låna ett laddat batteri.
Prova dra igång den... Startar den direkt så finns det följande
fel.
Dålig jord
Dålig pluskabel
Kasst startrelä
Kass startmotor

Sök