2520
Sök

Köpråd - XC90 vs Kia Sorento

2 174 Inlägg
11 december 2012
#21
DKn skrev:
Mor min har en kio sorento v6 automat. Och nja du hade gärna fått köpa den om du ville. Dock avråder jag dig starkt att göra det. Sådan skit, fattar knappt att den är laglig på vägen. Som någon innan sa om fyrhjulsdriften. Det finns ta MIG fan ingen, Eller jo enligt KIA själva finns det. Men sådan skit. Bara plast och kåpor. Och svajar som en svamp på vägen. Förbrukningen kan man dock få ner, mor min snittar den på 1/L men hon kör aldrig över 90 då.
Men visst e de någon som är sugen på en sådan bil kan ni höra av er. Gått runt 6 000mil

Tack för bra info och att du backar upp mig ang vilket skräp Kia är


2 174 Inlägg
11 december 2012
#22
Jag skulle köpa en BMW x5 då dom är snyggare och bättre bilar än båda. Börjar komma i dessa prisklasser nu, men av dessa du frågar så en fin xc90, hade dock valt diesel då bensinarna är trötta och extremt törstiga, dieseln går dubbelt så billigt och är starkare.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 december 2012
#23
hangman skrev:
Jag skulle köpa en BMW x5 då dom är snyggare och bättre bilar än båda. Börjar komma i dessa prisklasser nu, men av dessa du frågar så en fin xc90, hade dock valt diesel då bensinarna är trötta och extremt törstiga, dieseln går dubbelt så billigt och är starkare.

En sådan Volvo diesel vill ha runt 1-1.1L/mil blandad körning och en 2.5t drar runt 1.2-1.3L/mil, samtidigt som det är värt att notera skatten på 9000:- för en XC90 D5 med automatlåda medan en 2.5t med automat kostar 3600:-. Det skall till många mil innan en diesel har kompenserat för den högre skatten och innan dess är bensinmotorns "törst" knappast aktuell.

Dessutom har 2.5t 210hk och D5 163hk på tidiga årsmodeller (185hk på senare årsmodeller som förmodligen ligger utanför trådskaparens budget) så bensinmotorn är den starkare, hela 47hk starkare till och med. En 2.5t ger dessutom 320Nm mellan 1500-4500 varv/minut medan D5 ger 340Nm mellan 1750-3000 varv/minut, så bensinmotorn är mer körbar även på lägre varv.

I fallet med tidiga Volvo XC90 är det D5 som är törstig, trött och dessutom är gångkulturen under all kritik, det finns traktorer som går mjukare och låter mindre än tidiga D5.
Senast redigerat av Rquired (12 december 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

54 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#24
BOLIN_ skrev:
Av dessa två bilar, så XC90 utan tvekan! Undvik årsmodell 03 bara då de dras med barnsjukdomar fortfarande.

Har ingen erfarenhet av Kian men jag är skeptisk till den då jag har hört och läst mycket dåligt om den.

Gör så att du åker och testar båda bilarna och sedan väljer du den som känns bäst! smile

Jag har faktiskt gett upp tanken på en Kia.
Idag var vi o provkörde en XC90 2.5T. Guud vilken bil! Helt underbar får jag säga, bra tryck i motorn och bekväm som tusan, jag är helt såld big_smile

Vad är det för "vanliga" barnsjukdomar på de årsmodellerna?

2 763 Inlägg
12 december 2012
#25
engqvist84 skrev:
BOLIN_ skrev:
Av dessa två bilar, så XC90 utan tvekan! Undvik årsmodell 03 bara då de dras med barnsjukdomar fortfarande.

Har ingen erfarenhet av Kian men jag är skeptisk till den då jag har hört och läst mycket dåligt om den.

Gör så att du åker och testar båda bilarna och sedan väljer du den som känns bäst! smile

Jag har faktiskt gett upp tanken på en Kia.
Idag var vi o provkörde en XC90 2.5T. Guud vilken bil! Helt underbar får jag säga, bra tryck i motorn och bekväm som tusan, jag är helt såld big_smile

Vad är det för "vanliga" barnsjukdomar på de årsmodellerna?

Vad jag har fattat så kan det vara en del elproblem och lite annat, men det mesta ska nog vara fixat på garanti smile

Volvo - For Life

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 december 2012
#26
På xc90 (alla volvos awd modeller) gäller de att man kollar så den driver på alla 4 å så vinkelväxeln inte läcker olja.

driver den inte eller läcker olja kan de kostar 10-50k att laga.
Lite senare årsmodeller har bättre grejer men jag skulle nog vilja säga 5% bättre grejer. så kolla å prova allt å fråga om hylsan mellan lådan å vinkelväxeln är bytt, om inte be dom fixa de (om de är på firma du köper den)
de går loss på runt 25-3000kr så har man en hållbarare bil sen smile


529 Inlägg
13 december 2012
#27
Rquired skrev:
hangman skrev:
Jag skulle köpa en BMW x5 då dom är snyggare och bättre bilar än båda. Börjar komma i dessa prisklasser nu, men av dessa du frågar så en fin xc90, hade dock valt diesel då bensinarna är trötta och extremt törstiga, dieseln går dubbelt så billigt och är starkare.

En sådan Volvo diesel vill ha runt 1-1.1L/mil blandad körning och en 2.5t drar runt 1.2-1.3L/mil, samtidigt som det är värt att notera skatten på 9000:- för en XC90 D5 med automatlåda medan en 2.5t med automat kostar 3600:-. Det skall till många mil innan en diesel har kompenserat för den högre skatten och innan dess är bensinmotorns "törst" knappast aktuell.

Dessutom har 2.5t 210hk och D5 163hk på tidiga årsmodeller (185hk på senare årsmodeller som förmodligen ligger utanför trådskaparens budget) så bensinmotorn är den starkare, hela 47hk starkare till och med. En 2.5t ger dessutom 320Nm mellan 1500-4500 varv/minut medan D5 ger 340Nm mellan 1750-3000 varv/minut, så bensinmotorn är mer körbar även på lägre varv.

I fallet med tidiga Volvo XC90 är det D5 som är törstig, trött och dessutom är gångkulturen under all kritik, det finns traktorer som går mjukare och låter mindre än tidiga D5.

Min drar ca 0.8 per mil. När tjejen hakar på sin hästtransport då drar den ca 1.3-1.5 per mil. Iofs så har jag manuell låda. Har ägt den i 1.5 månader och jag är supernöjd med den än så länge.
Senast redigerat av JimpeBoy (13 december 2012)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 december 2012
#28
JimpeBoy skrev:
Rquired skrev:
hangman skrev:
Jag skulle köpa en BMW x5 då dom är snyggare och bättre bilar än båda. Börjar komma i dessa prisklasser nu, men av dessa du frågar så en fin xc90, hade dock valt diesel då bensinarna är trötta och extremt törstiga, dieseln går dubbelt så billigt och är starkare.

En sådan Volvo diesel vill ha runt 1-1.1L/mil blandad körning och en 2.5t drar runt 1.2-1.3L/mil, samtidigt som det är värt att notera skatten på 9000:- för en XC90 D5 med automatlåda medan en 2.5t med automat kostar 3600:-. Det skall till många mil innan en diesel har kompenserat för den högre skatten och innan dess är bensinmotorns "törst" knappast aktuell.

Dessutom har 2.5t 210hk och D5 163hk på tidiga årsmodeller (185hk på senare årsmodeller som förmodligen ligger utanför trådskaparens budget) så bensinmotorn är den starkare, hela 47hk starkare till och med. En 2.5t ger dessutom 320Nm mellan 1500-4500 varv/minut medan D5 ger 340Nm mellan 1750-3000 varv/minut, så bensinmotorn är mer körbar även på lägre varv.

I fallet med tidiga Volvo XC90 är det D5 som är törstig, trött och dessutom är gångkulturen under all kritik, det finns traktorer som går mjukare och låter mindre än tidiga D5.

Min drar ca 0.8 per mil. När tjejen hakar på sin hästtransport då drar den ca 1.3-1.5 per mil. Iofs så har jag manuell låda. Har ägt den i 1.5 månader och jag är supernöjd med den än så länge.

Ok det är säkert en fullt rimlig siffra och automatlådan lägger på en hel del i förbrukning på bägge motorerna, men hade du haft en manuell 2.5t och kört den likadant som din D5 hade bensinmotorn också druckit mindre. Jag ville bara rätta Hangman i att bensinmotorn knappast dricker dubbelt så mycket som diesel och att bensinmotorn faktiskt är mycket kraftigare. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 141 Inlägg
13 december 2012
#29
Rquired skrev:
JimpeBoy skrev:
Rquired skrev:

En sådan Volvo diesel vill ha runt 1-1.1L/mil blandad körning och en 2.5t drar runt 1.2-1.3L/mil, samtidigt som det är värt att notera skatten på 9000:- för en XC90 D5 med automatlåda medan en 2.5t med automat kostar 3600:-. Det skall till många mil innan en diesel har kompenserat för den högre skatten och innan dess är bensinmotorns "törst" knappast aktuell.

Dessutom har 2.5t 210hk och D5 163hk på tidiga årsmodeller (185hk på senare årsmodeller som förmodligen ligger utanför trådskaparens budget) så bensinmotorn är den starkare, hela 47hk starkare till och med. En 2.5t ger dessutom 320Nm mellan 1500-4500 varv/minut medan D5 ger 340Nm mellan 1750-3000 varv/minut, så bensinmotorn är mer körbar även på lägre varv.

I fallet med tidiga Volvo XC90 är det D5 som är törstig, trött och dessutom är gångkulturen under all kritik, det finns traktorer som går mjukare och låter mindre än tidiga D5.

Min drar ca 0.8 per mil. När tjejen hakar på sin hästtransport då drar den ca 1.3-1.5 per mil. Iofs så har jag manuell låda. Har ägt den i 1.5 månader och jag är supernöjd med den än så länge.

Ok det är säkert en fullt rimlig siffra och automatlådan lägger på en hel del i förbrukning på bägge motorerna, men hade du haft en manuell 2.5t och kört den likadant som din D5 hade bensinmotorn också druckit mindre. Jag ville bara rätta Hangman i att bensinmotorn knappast dricker dubbelt så mycket som diesel och att bensinmotorn faktiskt är mycket kraftigare. smile

Konstigt tycker jag att dieseln drar så mycket. Om man jämför med v70 D5 och 2,5T så kan man ju köra D5an på så lite som 0.5 har jag hört. Dock manuell då. Men det gäller iofs 185 hk vers.

Du verkar ha rätt i det du säger jag är bara förvånad över att D5an i xc90 skulle vara så törstig:)


618 Inlägg
13 december 2012
#31

Skulle aldrig ens i mina tankar kunna tänka mig köpa en mercedes från dessa årsmodeller, kvalitétskänslan finns inte och vad fan tänkte dom när de designade hela kupén?

Tahoe dricker som ett as, är dyr i försäkring och ful som stryk.

Den enda vettiga som du länkade var isåfall Hyundain, som jag f.ö aldrig skulle tänka mig att köpa.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 december 2012
#32
zemet skrev:
Rquired skrev:
JimpeBoy skrev:

Min drar ca 0.8 per mil. När tjejen hakar på sin hästtransport då drar den ca 1.3-1.5 per mil. Iofs så har jag manuell låda. Har ägt den i 1.5 månader och jag är supernöjd med den än så länge.

Ok det är säkert en fullt rimlig siffra och automatlådan lägger på en hel del i förbrukning på bägge motorerna, men hade du haft en manuell 2.5t och kört den likadant som din D5 hade bensinmotorn också druckit mindre. Jag ville bara rätta Hangman i att bensinmotorn knappast dricker dubbelt så mycket som diesel och att bensinmotorn faktiskt är mycket kraftigare. smile

Konstigt tycker jag att dieseln drar så mycket. Om man jämför med v70 D5 och 2,5T så kan man ju köra D5an på så lite som 0.5 har jag hört. Dock manuell då. Men det gäller iofs 185 hk vers.

Du verkar ha rätt i det du säger jag är bara förvånad över att D5an i xc90 skulle vara så törstig:)

Det är trots allt en stor och tung bil med lite effekt, på pappret skall den ha 0.95L/mil enligt EU-körcykeln och med tanke på att den inte brukar vara särskilt realistiskt bör förbrukningen bli högre i praktiken. En bekants XC90 D5 ville ha det jag nämnde ovan och samma person har även haft en 2.5t så det känns rätt rimligt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

54 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#33
Jag får tacka för alla synpunkter och åsikter, vi har bestämt oss. Har hittat 2st xc90 som vi ska åka o titta på efter helgen. Jag hoppas vi blir nöjda med valet:)

2 763 Inlägg
13 december 2012
#34
engqvist84 skrev:
Jag får tacka för alla synpunkter och åsikter, vi har bestämt oss. Har hittat 2st xc90 som vi ska åka o titta på efter helgen. Jag hoppas vi blir nöjda med valet:)

Du kan möjligtvis inte länka de två bilarna? smile

Volvo - For Life

54 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#35
Det blev en XC90 -04, vanliga 2.5T. Känns tillräckligt pigg får jag säga. Hade läst lite tester om Kian och rostskyddet var väl inte det bästa.
Men en liten förkärlek till volvo har man nog allt smile

Tack för all respons!

2 763 Inlägg
7 februari 2013
#36
engqvist84 skrev:
Det blev en XC90 -04, vanliga 2.5T. Känns tillräckligt pigg får jag säga. Hade läst lite tester om Kian och rostskyddet var väl inte det bästa.
Men en liten förkärlek till volvo har man nog allt smile

Tack för all respons!

Grattis till köpet! Sitter själv nu och kollar på en tidig XC90 2,5T och hoppas på att snart hitta den rätta! Hur mycket drar eran blandad körning? smile

Volvo - For Life

54 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#37
BOLIN_ skrev:
engqvist84 skrev:
Det blev en XC90 -04, vanliga 2.5T. Känns tillräckligt pigg får jag säga. Hade läst lite tester om Kian och rostskyddet var väl inte det bästa.
Men en liten förkärlek till volvo har man nog allt smile

Tack för all respons!

Grattis till köpet! Sitter själv nu och kollar på en tidig XC90 2,5T och hoppas på att snart hitta den rätta! Hur mycket drar eran blandad körning? smile

Tack!
Mellan 1,2-1,3 hamnar det på oftast, dock börjar alltid vår körning med 1,5mil 100-väg in till stan så det är inte mestadels stadskörning....
Hoppas du hittar en snart smile

998 Inlägg
7 februari 2013
#38
Bra köp smile hoppas du är nöjd och förblir nöjd.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 februari 2013
#39
Xuri skrev:
På xc90 (alla volvos awd modeller) gäller de att man kollar så den driver på alla 4 å så vinkelväxeln inte läcker olja.

driver den inte eller läcker olja kan de kostar 10-50k att laga.
Lite senare årsmodeller har bättre grejer men jag skulle nog vilja säga 5% bättre grejer. så kolla å prova allt å fråga om hylsan mellan lådan å vinkelväxeln är bytt, om inte be dom fixa de (om de är på firma du köper den)
de går loss på runt 25-3000kr så har man en hållbarare bil sen smile

Kan upplysa att det inte inte ligger i närheten av dom pengarna att byta hylsan.
Hylsa och packboxar kostar ca 2500:- på Volvo.
Bytet är inget jättesvårt att fixa själv och lämnar man iväg det så borde det inte gå på mer än några tusenlappar.
Den bättre och förstärkta hylsan kom 2006.

Autotech


Sök