2338
Sök

Hur fungerar audis quattro?

535 Inlägg
12 december 2012
#21
DasAuto skrev:
DKn skrev:
Driver 60 fram och 40 bak. Iallafall vad jag lärt mig och vad de står i instruktions boken inte 50 50

B5,B6,B7 A4or driver 50/50 inget annat.

Okok jag har ju a6 f4 så fel av mig


157 Inlägg
12 december 2012
#22
Min a4 har jag inga problem att sladda med, man får ge lite mer gas bara wink dock har jag ingen EDS eller ASR heller!

Audi A4 1.8t Quattro

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
12 december 2012
#23
johan_dansk skrev:
Min a4 har jag inga problem att sladda med, man får ge lite mer gas bara wink dock har jag ingen EDS eller ASR heller!

Inga problem med A4 B7 quattro heller, som har ESP med EDL (EDS) och ASR. Det går att stänga av smile

/Mattias

682 Inlägg
12 december 2012
#24
50/50 borde dom väl endå inte driva? Vet att min subba (dock INTE thorsen) när man låser mellandiffen till 50/50 fördelning så knakar axlarna om man försöker fickparkera.. Är bara intresserad vad som skiljer de åt isåfall..


Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
12 december 2012
#25
DanneSundin skrev:
50/50 borde dom väl endå inte driva? Vet att min subba (dock INTE thorsen) när man låser mellandiffen till 50/50 fördelning så knakar axlarna om man försöker fickparkera.. Är bara intresserad vad som skiljer de åt isåfall..

Folk fattar inte det här med dynamik. Ursprungsfördelningen är 50-50 men den är dynamisk = den skiftar konstant.
Som du säger, stumt 50-50 blir ohållbart om man vill svänga (t ex fickparkera) med grepp (på is/snö funkar det).
Precis som en svetsad bakdiff på en 240 blir svår att svänga med utan att ena däcket tuggar över..

/Mattias

1 335 Inlägg
12 december 2012
#26
Har en golf tdi på jobbet, 4motion 2012. Någon annan som tycker att det e Kasst att inte anti-sladd går att stänga av?? Utan bara ASR. Han häver fan de sköna i ett ställ. Någon typ att volvo påhitt.

B5 #001

1 Inlägg
5 september 2020
#27
matteeee skrev:
johan_dansk skrev:
Min a4 har jag inga problem att sladda med, man får ge lite mer gas bara ;) dock har jag ingen EDS eller ASR heller!

Inga problem med A4 B7 quattro heller, som har ESP med EDL (EDS) och ASR. Det går att stänga av :)

Någon lust att förklara för en nybörjare hur hur exakt man gör detta. Är det nått som sitter i diffen själv eller finns det knappar för sånt ? :)

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
8 september 2020
#28
jolleboy skrev:
matteeee skrev:
johan_dansk skrev:
Min a4 har jag inga problem att sladda med, man får ge lite mer gas bara wink dock har jag ingen EDS eller ASR heller!

Inga problem med A4 B7 quattro heller, som har ESP med EDL (EDS) och ASR. Det går att stänga av smile

Någon lust att förklara för en nybörjare hur hur exakt man gör detta. Är det nått som sitter i diffen själv eller finns det knappar för sånt ? smile

På en B7 quattro är diffen HELT mekaniskt, inga knappar.
ESP, EDL, ASR osv är elektroniska "hjälpmedel". De stängs av med en knapp. På vissa (ofta nyare) bilar går det inte att stänga av (helt eller delvis).

/Mattias


Sök