2501
Sök

Bilförsäkring i Kanada!

67 Inlägg
11 oktober 2006
Trådstartare
Jag e/va inte på att köpa en bil.. har nyligen flyttat till kanada, ontario.. så behöver en ny bil..
så har tittat runt en några veckor på vad man skulle kunnna köpa.. bilar e juh inte så dyra här..
man får en 2000 modell för kring 40k kr.... så de va inte så farligt.. så vi hade ringt runt o kollat me försäkringsbolagen.. Jag e iofs bara 18 år.. å har inte så mycket kör erfarenhet.. och klassas då som stor riskfara i trafiken som dom kallade det.. Har inte möjlighet att skaffa ontario körkort ännu.. Bara ett G1. Och det betyder att jag inte kan köra ensam utan måste ha en med många års erfarenhet med mig hela tiden.. finns inte möjligthet för det :S.. men jag har ett internationellt körkort..o med det är det endast 1 försäkringsbolag som ville försäkra mig.. första gången vi ringde o hörde med
hur mycket försäkringen kunde ligga på så sade dom omkring 425 dollar( 2800 kr )i månaden..

Så idag morse ringde vi o frågade hur mycket en Pontiac Grand Am 2000 modell vore i försäkring..
så var och tränade o kom hem.. då fick man nästan shocken.. hela 562 dollar i månaden.. lr 3700 kr..
o den försäkringen gällde alla bilar..spelar ingen roll vilken skrothög jag skulle köra sad
så det skulle betyde 22 000 kr för 6 månader.. de va en specialförsäkring för dom som kommer från utlandet..

kan tilläggas att den försäkringen e den sämsta du kan ha.. ingen allrisk lr sånt.. den billigaste försäkring jag kunde få..:S

Så nu e man ganska less på allt va bilar o försäkringsbolag o sånt heter här i Canada..sad
va bara tvungen att skriva av mig lite..:S
Senast redigerat av bobbab (11 oktober 2006)

638 Inlägg
11 oktober 2006
haha ja vad ska man göra? Är bara sätta sig ner och skratta smile Nog kan dom ta betalt alltid tongue

Kommer väl nånting här snart!

914 Inlägg
11 oktober 2006
man kan inte skriva bilen på en förälder där då så som många gör här hemma för att få lite billigare försäkring ?

609 Inlägg
11 oktober 2006
Ronnie.L skrev:
man kan inte skriva bilen på en förälder där då så som många gör här hemma för att få lite billigare försäkring ?

Kanske inte funkar lika lätt juridiskt där som här.. ?

67 Inlägg
11 oktober 2006
Trådstartare
Det funkar på lite annat sätt här med försäkringen..
och när jag inte bor med mig egen familj utan hos en annan familj
så vill dom inte riskera att deras försäkringar går upp om jag krockar lr
får böter för fortkörning..

Men hade varit helt annat om man va kanadensare.. men när man e från finland som jag e..
lr europa, med lite erfarenhet.. ung.. o allt va dom sade, så blir nog bara att vänta till mars när jag haft körkortet i 1 år och kan få skriva ett G2 körkort här o kan köra ensam..

609 Inlägg
11 oktober 2006
bobbab skrev:
Det funkar på lite annat sätt här med försäkringen..
och när jag inte bor med mig egen familj utan hos en annan familj
så vill dom inte riskera att deras försäkringar går upp om jag krockar lr
får böter för fortkörning..

Men hade varit helt annat om man va kanadensare.. men när man e från finland som jag e..
lr europa, med lite erfarenhet.. ung.. o allt va dom sade, så blir nog bara att vänta till mars när jag haft körkortet i 1 år och kan få skriva ett G2 körkort här o kan köra ensam..

Ärligt talat så finner jag det jävligt lustigt att man ska ha med sig någon i bilen.. är det som att övningsköra här eller något liknande? Hur som hellst så låter det drygt. Och surt.

Sök