2669
Sök

Audi S6 V8 4.2 -00 Kokar vid hårdkörning !?

74 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#1
Ja det är så att min S6a kokar vid hårdkörning, asså då jag busar i snön. Annars går hon som hon ska. Den börjar koka och så pyser den, sprutar ut glykol. Jag har bytt lock och gjort trycktest. Men ändå så hände samma grej. Vad kan det vara? Lite orolig sad Vattenpumpen e det inte. Jag har värme och tempen är 90 grader när man kör normalt.

Tacksam om jag kunde lösa det så snart som möjligt !

1 3 5
├┼┼
2 4 R

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
12 december 2012
#2
så vart min audi a8 när vevhusventen var igensatt...

tjooolihoo

451 Inlägg
12 december 2012
#3
Crazy_Duck92 skrev:
Ja det är så att min S6a kokar vid hårdkörning, asså då jag busar i snön. Annars går hon som hon ska. Den börjar koka och så pyser den, sprutar ut glykol. Jag har bytt lock och gjort trycktest. Men ändå så hände samma grej. Vad kan det vara? Lite orolig sad Vattenpumpen e det inte. Jag har värme och tempen är 90 grader när man kör normalt.

Tacksam om jag kunde lösa det så snart som möjligt !

vem har sagt att de inte är vattenpumpen?

en termostat som inte öppnar?

kylfläktar som inte går?

termokontakt?

74 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#4
Termostaten öppnar eftersom den är på 90grader, vattenpumpen fungerar, jag har värme och den fungerar vid normal körning. Kan det ha med vacum? Att göra. Såg att den ena "vacumkudden" har gått sönder. Vet inte vad den kallas, men det finns 2 utav dem

1 3 5
├┼┼
2 4 R

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 december 2012
#5
Går fläkten igång då?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 december 2012
#6
Vad har du för temperatur på utgående temperatur (nedre slangen och nedre delen på kylaren) när den kokar?
Är temperaturen låg har du dålig vattengenomströmning i kylaren, antingen vattenpump, termostat, luftficka/fickor i stystemet eller att kylet är igensatt invändigt.

Har du en hög temperatur på uppåt 80-90 grader C så har du dålig luftgenomströmning pga t.ex kylaren, kondensorn eller något annat i fronten har dålig luftgenomströmning. Räcker med att du har fått in en omgång med snö i fronten så är färdigt.
Är det bra flöde fram till och igenom kylaren vid självdrag (landsvägsfart) så får du börja kika på lösningar med fläkt. Fungerar originalet som det ska och kan det vara ide med extra fläkt?

Det intressant är som sagt temperatur på vattnet som ska vara avkylt och kommer i retur till motorn när problemet uppstår.

EDIT: Är detta verkligen "Avancerad Motorteknik" ?
Senast redigerat av bumpe (12 december 2012)


Sir
935 Inlägg
12 december 2012
#7
Är väl viskofläkt på den motorn, vad har du för motorkod? Kommer inte ihåg när dom bytte kod på dom.
Är det som i min med motorkod ABZ så har du ju dubbla fläktar. En visko och en elektrisk. Kan vara viskokopplingen som strular, är lätt hänt att dom gör det. Annars kan det mycket väl vara termokontakten till den elektriska.
Men många av ovanstående tips är värt att kolla upp.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

74 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
#8
Ingen anning. Men den ska in igen och kollas. Det är riktigt skumt de där faktiskt

1 3 5
├┼┼
2 4 R

6 638 Inlägg
14 december 2012
#9
Kan vara kylaren. Har varit med om Focusar som gått varma under motorvägskörning/omkörningar

De/Dem

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 december 2012
#10
Du lär ju inte köra in den och kolla utan mät nerderkant på kylaren med IR termometer när problemet uppstår eller sätt i en givare i nedre slangen så vet du ju iaf var du ska börja sen smile


379 Inlägg
17 december 2012
#11
Vanligt symptom även vid blåst toppackning. Du trycker då kompressionen ut i kylkanalerna, hade de var dålig pump eller kyl borde problemet varit värre på låga varv tycker jag.

10 287 Inlägg
18 december 2012
#12
Vi flyttar den till felsökning smile

/Göran

bumpe skrev:
EDIT: Är detta verkligen "Avancerad Motorteknik" ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

451 Inlägg
18 december 2012
#13
Jag har för mig att jag hade samma problem på en A8 dock lilla v8an men den kokade, kmr inte ihåg om de va vid hård körning elr mjuk... men men, bytte iaf termostaten o den gick bra sen, hans vacumklockor var också trasiga... de kmr jag ihåg för han hävda de var jag som haft sönder dom... tur att jag tog foton innan jag börja arbeta me bilen smile

74 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#14
massa olika svar, från det ena till det andra. Bet faktiskt inte vart jag ska börja. Men Kan börja med att byta termostat big_smile

1 3 5
├┼┼
2 4 R


Sök