3324
Sök

S40 -98 motor i -97

72 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
Hej!

Undrar om s40 2.0T -98s motor passar rätt ner i en s40 -97a?

Mvh Scultura

184 Inlägg
14 december 2012
Titta på motorkoden, om det överstämmer så är det inga problem.....

72 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
okej okej, men fått reda på nu att det sitter en icke turbo i -97an... är väl olika motorkod för turbo å icke turbo?

Mvh Scultura

1 624 Inlägg
14 december 2012
Ja det är det, försök hitta en utan/med turbo dvs, som din.

72 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
behöver den så fort som möjligt nämligen... men tror ni att det funkar å skicka ner en 2.0T-98 å en 2.0 -97a?

Mvh

184 Inlägg
14 december 2012
Det kan fungera men då måste du byta

* Styrdatorn
* Lådan

och lite andra krigsutrustning som saknas i din bil, sen dår du även problem med besiktningen då bilen måste regbesiktas med den nya motorn då det inte är identisk motor som innan.

72 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
Mr_Yellow skrev:
Det kan fungera men då måste du byta

* Styrdatorn
* Lådan

och lite andra krigsutrustning som saknas i din bil, sen dår du även problem med besiktningen då bilen måste regbesiktas med den nya motorn då det inte är identisk motor som innan.

styrdatorn? finns väl en i min bil som jag bara kan flytta över, eller har jag fel?

Lådan- menar du vxl-lådan?

PS. Jag har 98an. Är så att den är skev i fronten och kostar för mycket att rikta, men eftersom allt fungerar tänkte flytta över det i en annan bil...
Senast redigerat av Scultura (14 december 2012)

184 Inlägg
15 december 2012
Det är olika styrdon till Turbo och icke turbo motorn, det är inte så enkelt att bara flytta över. Med lådan menar jag växellådan , stämmer bra det wink

72 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
okej okej, då förstår jag. Tack ska du ha! wink

Racebo
420 Inlägg
15 december 2012
Det du får göra är att ta ur:

#motor
#låda
#styrenheter (bränslebox och tändningsbox, har du automatlåda som du ska sätta i en manuell så får du ta databoxarna till automatlådan med om du nu har det)

Man kan ju pappra bilen oxå men det blir ett j*vla h*lvete om bessiktningen/polisen märker det och är inget att rekomendera, då dom kan ta bilen ifrån dig och skrota den (dom kan göra det).
Annars gör/du får lov att göra som en tidigare skrev, att registrera om bilen med turbo i (och diverse).

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

72 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
Racebo skrev:

#motor
#låda
#styrenheter (bränslebox och tändningsbox, har du automatlåda som du ska sätta i en manuell så får du ta databoxarna till automatlådan med om du nu har det)

Man kan ju pappra bilen oxå men det blir ett j*vla h*lvete om bessiktningen/polisen märker det och är inget att rekomendera, då dom kan ta bilen ifrån dig och skrota den (dom kan göra det).
Annars gör/du får lov att göra som en tidigare skrev, att registrera om bilen med turbo i (och diverse).

Hade tänkt att regbesiktiga den efter motorbytet så att man slipper krångel med besiktning/polis som du skriver.

Hur lång tid tror ni det kan ta? Jag är inte speciellt erfaren av motorbyten.

Racebo
420 Inlägg
15 december 2012
Scultura skrev:
Racebo skrev:

#motor
#låda

Hade tänkt att regbesiktiga den efter motorbytet så att man slipper krångel med besiktning/polis som du skriver.

Hur lång tid tror ni det kan ta? Jag är inte speciellt erfaren av motorbyten.

Det beror på, jag tar ut en motor på en halv eller en dag då jag inte har kollat på bilen förut.
sätta i tar lika lång tid för mig.

Men som sagt det beror på, allt ifrån nån/några timmar till 2 veckor (om inte mer).

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

184 Inlägg
15 december 2012
Om du regbesiktar med en motor som har mer effekt så lär de även kräva att du ska byta till större bromsar och lite annat. Det finns regler om det på transportstyrelsen.se
Senast redigerat av Mr_Yellow (15 december 2012)

914 Inlägg
15 december 2012
Det går ej att reg besiktiga motorbyte på bilar reggade efter 1 januari 1993.Så glöm detta motorbyte.Gå in på SFRO:s hemsida och läs mer om motorbyte.

72 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
Okej så om jag fattar detta rätt så är det näst intill omöjligt att få bilen godkänd efter motorbytet?

Om jag letar upp en likadan bil (modell/årsmodell) och byter motor så är detta inga problem?

Tack för svaren hittills också! smile

184 Inlägg
16 december 2012
Så länge du byter till samma motor med samma motorkod så är det inga problem!

72 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
Okej!

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 december 2012
Racebo skrev:

#motor
#låda

Hur är det med elsystem/kabelmatta, drivaxlar, kylare/IC, avgassytem, bränslessytem, immobilizer, instrumenthus, bromsar, luftmassemätare, luftburk och strålkastare då?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 624 Inlägg
18 december 2012
... dvs, det är inte värt att byta motor, köp en "ny" s40 istället smile

Sök