Har du kollat att du har batteri syra i batteriet? det gör en hel del oxå
Hur vet man om man har batteri syra i? för vissa batterier har destillerat vatten i. Det finns 3 st luckor uppe på batteriet men vet inte hur man får upp dom. Ser ut som att det sitter med skruvar eller som ett långt hål in. Hur vet man om man har ett underhålls fritt batteri eller inte? Är jätte dålig på sånt här. men tack för svaren
Ta en sjärnas skruvmejsel och öppna upp den som en vanlig skruv MEN ta en som passar inte en mindre eller större då funkare inte, eller jo det funkar men ta det lungt så du förstör "spåren". öppna upp den och ser du att det är vatten ända upp så är det lungt, annars får du fylla på med nytt (finns på biltema eller på en mack) du kan koka eget oxå men funkar bara ett tag.
om du har ett underhållsfritt batteri så ska du inte ha såna dära öppningar, alltså det ska inte gå att komma in i batteriet
Tack ska helt klart kolla det i morgon när det är ljust ute. Tack så jätte mycket för hjälpen
Nu till en annan fråga. Jag har batteriet på laddning nu under natten. Batteri laddarens mätare var på 2an när jag hade kopplat i batteriet. Men nu när jag var ute så stod den på 1an. Hur kommer det sig? . Har ett fritidsbatteri som jag brukar ladda och då står batterimätaren och pendlar på 3an. Kanske lite luddig förklaring men undrar lite om det har med batteriet att göra.
Tack så mycket för alla tipsen. Ska testa och se i mon när det är ljust ute .
I så fall är det naturligt att mätaren börjar med ett högre värde och efter några timmar när batteriet har blivit delvis uppladdat så sjunker värdet. Hur högt värde mätaren visar beror på flera saker, dels hur pass urladdat batteriet är och dels i vilket skick batteriet är i.
Ett dåligt batteri kan göra att mätaren visar relativt lågt värde fastän batteriet är mycket urladdat, det beror på att batteriet inte tar emot laddningen ordentligt. För att få reda på batteriets verkliga skick så kan man göra ett belastningstest, sånt brukar kunna göras hos en bilverkstad eller bilelektrisk verkstad.
I så fall är det naturligt att mätaren börjar med ett högre värde och efter några timmar när batteriet har blivit delvis uppladdat så sjunker värdet. Hur högt värde mätaren visar beror på flera saker, dels hur pass urladdat batteriet är och dels i vilket skick batteriet är i.
Ett dåligt batteri kan göra att mätaren visar relativt lågt värde fastän batteriet är mycket urladdat, det beror på att batteriet inte tar emot laddningen ordentligt. För att få reda på batteriets verkliga skick så kan man göra ett belastningstest, sånt brukar kunna göras hos en bilverkstad eller bilelektrisk verkstad.
Oki då fick jag en del förklaring. Känns som det enda rätta borde vara att köpa ett nytt batteri. Men ska som sagt testa lite i mon och se om något utav alla förslag funkar .
Jag vill bara skriva att det troligtvis inte är batteriet. Har försökt starta bilen några gånger men som sagt den startar inte. Det kommer ingen gnista. Så just nu funderar jag om det kan vara tändstiften eller om det är tändspolen.
provat motorvärmare/ ställt bilen inne i värmen ett tag?
har tyvärr inget garage, så kan inte värma bilen. men ska lämna in bilen så dom får felsöka den. men ingenting har ju öppet nu innan jul. Så får vänta till efter. Tror inte det är något jag kan lösa själv. Känns somm det kan vara vad som helst som bråkar .
Jo men jag känner att om det inte är något utav det så vill jag inte lägga ut pengarna i onödan. Så därför tycker jag det är bäst att lämna in den och få reda på vart problemet sitter